קו העוני: ניסה להתאבד עקב מצבו הכלכלי הקשה


להאזנה לתוכן:

בן 43 , אדם בודד, חי בכל חודש מ-2000 שקלים. את רוב הכסף הוא מעביר לטובת שכר דירה, ממנה הוא ייזרק לרחוב בעוד שבועיים. התדרדרות במצבו הרפואי ואי יכולת לרכוש תרופות, הובילו אותו לצעד קיצוני, בו הוא ניסה להתאבד. אך הניסיון האובדני נכשל, אולי כדי שנוכל כחברה מתוקנת לסייע עד כמה שניתן לאיש, בטרם שוב יבחר את הפיתרון האחרון

יצחק (שם בדוי), נכה הסובל מבעיות בריאות קשות, עלול למצוא בעוד שבועיים זרוק ברחוב, אם לא יקרה נס.

בתחילת החודש הוא ניסה להתאבד, לאחר שמאס בחיים. הניסיון נכשל והוא אושפז מספר ימים בבית החולים ושוחרר בחזרה לביתו. הוא גר בבית רעוע באזור א', בדירה מפוצלת המיועדת להריסה. כבר שמונה שנים שהוא גר בבית הזה, ולמרות שמדובר בחורבה של ממש, זה הביטחון היחידי שיש לו.

יצחק חי לבדו. הוא לא בקשר עם אחיו ועם אימו הוא חידש את הקשר לאחר שנים שהיו בנתק מוחלט.

"מאז שהייתי בן 14 למעשה עבדתי בכל מיני עבודות והבאתי משכורת", מספר לנו יצחק. העבודות לא הפחידו אותו והוא עבד בניקיון, מלצרות ואפילו עבד שנתיים במפעל שגנב לו את ההפרשות של הפנסיה.

לפני 12 שנה הוא נפל מגובה וקרע את הסחוס בברך, ולמעשה מאז הוא מתקשה לתפקד. מחלת הסכרת שהתגלתה בגופו רק הלכה והחמירה את מצבו והובילה לפגיעה באיברים חיוניים בגופו, כמו עיניו.

יצחק מתקיים מקצבת נכות והבטחת הכנסה וביחד עם סיוע של משרד השיכון, הוא סוגר את החודש עם 2300 ₪. 1350 מהם הוא משלם שכירות על הדירה בה הוא גר. גג האסבסט בדירה בטוח לא מועיל לבריאות, כך גם הביוב שעולה חדשות לבקרים בביתו.

"בחודש שעבר איחרתי בתשלום חלק משכר הדירה. היו לי רק 1000 ₪ והבטחתי לבעל הדירה שאמצא דרך להביא לו את היתרה בהקדם. אך הוא הלך לאמא שלי הקשישה והחל לאיים עליה. באותו היום נשברתי. בלעתי כדורים וחתכתי ורידים. מצאה אותי אחת השכנות שהזעיקה את מד"א. חבל שהצילו אותי, נמאס לי לחיות ככה", אומר לנו יצחק.

בעל הדירה בה חי יצחק, לאחר ששמע על ניסיון ההתאבדות של יצחק, נתן לו לפנות את הדירה עד סוף החודש. "ניסיתי לדבר לליבו. שמונה שנים אני גר פה, אך הוא לא מוכן להקשיב. הוא רוצה שאני ישלם לו 2000 ₪ שכירות. מאיפה אני אביא את הכסף? אפילו כסף לתרופות אין לי".

לעזרתו של מימון נחלץ ויקטור ועקנין מעמותת חסדי איילה. אל ויקטור פנו אנשים שסיפרו לו על מצבו הקשה. כבר מספר חודשים שהעמותה קונה ליצחק את עשרות התרופות שהוא נוטל בכל חודש.

"מצבו קשה מאוד. האיש חולה, בקושי מתפקד ומעל ראשו מאיים הפינוי לרחוב. אנחנו מנסים לסייע לו עד כמה שאנו יכולים, אבל מדובר בבעיה מורכבת שדרושה התערבות הממסד. מדוע לאדם כזה אין דיור מוגן, הוסטל או דיור ציבורי שהוא יוכל להיות בטוח?", שואל ועקנין.

לדברי יצחק, הוא ניסה לדבר עם גורמי הרווחה, ביקש שיפנו אותו למפעלי השיקום שקיימים בעיר, אך לטענתו, עד היום הוא לא הופנה.

"מה בסך הכל אני רוצה? לחיות בשקט ובביטחון את מעט השנים שנותרו לי", אומר לנו יצחק כשדמעות חונקות את גרונו.

שליש מתושבי מדינת ישראל בסכנת עוני

על פי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו בשבוע שעבר, שליש מתושבי מדינת ישראל נמצאים בסכנת עוני. בין המדינות המפותחות, ישראל נמצאת בראש המדינות עם שיעורי העוני הגבוהים. באיחוד האירופי 16% נמצאים בסכנת עוני, כמחצית ממדינת ישראל. עוד דיווחו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבשנת 2007 כ-21% מהישראלים דיווחו כי ויתרו על אוכל בשל קשיים כלכליים.

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת משה גפני הגיב לדו"ח העוני של הלמ"ס ואמר כי "קובעי המדיניות הכלכלית בממשלה חייבים להפנים כי מעבר למשק יציב וחזק, כפי שקיים אצלנו, חברה לא נמדדת רק בכסף שהיא מייצרת, אלא גם בצמצום הפערים בחברה שיש בה גם עניים וגם עשירים. פערי המעמדות ההולכים ומתרחבים בחברה הישראלית מהווים סכנה קיומית ופצצת זמן חברתית מתקתקת".

תגובת מינהל השירותים החברתיים:

"הנ"ל מוכר ברווחה החל משנת 2004, על רקע מצוקת דיור, בעיות בריאות, ומצוקה כלכלית קשה. לאחרונה, ובעקבות דווח שהתקבל במחלקה לפיו הנ"ל מאושפז בביה"ח, יצרה עימו העובדת הסוציאלית קשר וסיכמה עימו כי עם שחרורו מבית החולים ייצור עימה קשר על מנת שהעו"ס תוכל  להתעדכן לגביו ולבנות איתו תוכנית טיפולית המתאימה לצרכיו. נקבעה שיחה ליום שלישי 26/10/10.

בעניין הדיור – הועברו בקשות למשרד השיכון באמצעות חב' עמידר, בבקשה להגדלת סיוע בשכר דירה. דיור מוגן – מיועד לדיור מוגן. בעניין השיקום – בעבר נעשה ניסיון לשלב אותו במרכז שיקום, אך הוא סירב להשתלב שם. בנוסף, עו"ס מחלקת שיקום –המוסד לביטוח לאומי טיפלה בעניינו. הנ"ל קיבל סיוע בסל מזון וברכישת משקפי ראיה.

לסיכום: המחלקה המטפלת במקרה זה עשתה עושה ותמשיך לעשות ככל הניתן על מנת לסייע למטופל."

במידה ואתם מעוניינים לסייע ליצחק, ניתן לפנות לטלפון: 0547758186

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה