חשש לניגוד עניינים של חברת המועצה הלן גלבר ותלונה כנגדה ביחידה לחקירות הונאה


להאזנה לתוכן:

הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, שדנה בנושא ניגוד עניינים לכאורה של הלן גלבר, הגיעה למסקנה שקיים חשש לניגוד עניינים בין העסק של חברת המועצה גלבר לבין היותה חברת מועצת העיר אשדוד. בוועדה ממליצים לה לא לקיים התקשרויות חדשות עם בתי הספר באשדוד, במקביל להיותה חברת מועצה. בעקבות המלצות הועדה, הגיש מנכ"ל העירייה תלונה ביחא"ה נגד גלבר בחשד לכאורה לעבירה על חוק פקודת העיריות

בעקבות פניית מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, לוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, קיימה הועדה שתי ישיבות בנושא זה. בתלונתו מציין בן עדי שחברת המועצה גלבר היא בעלת עסק להשאלת ספרים בבתי הספר באשדוד (ה.ג.ספרים בע"מ). לטענת מנכ"ל העירייה, גלבר לא הודיעה לעירייה על התקשרויות שלה עם בתי הספר, ועל הארכת חוזים כאשר כבר כיהנה כחברת מועצה. בן עדי מציין שבנוסף, גלבר חתמה על חוזים חדשים במהלך כהונתה כחברת מועצה. לדברי בן עדי, מדובר בניגוד עניינים שכן בתי הספר הם חלק מעיריית אשדוד וכן כספים שמעבירה העירייה מועברים למעשה לעסק שבבעלות חברת מועצה.

בתגובות שהעבירה גלבר לרכזת הועדה, היא ציינה שאין מדובר בניגוד עניינים, היות ובתי הספר אינן שייכים לעירייה אל למשרד החינוך. עוד טענה גלבר שמאחורי הפניה עומד מניע פוליטי ולא ענייני, שכן היא חברת אופוזיציה במועצת העיר. גלבר אף טענה שההתקשרויות נעשות מול וועדי ההורים בבתי הספר ולא מול הנהלות בתי הספר או מחלקת החינוך בעירייה. עו"ד אשר חפוטה, אשר ייצג את גלבר בהליך, כתב לוועדה שאף הורה בבתי הספר באשדוד, לא מחוייב לחתום על הסכם עם גלבר והוא רשאי לבחור כל חברה אחרת. בנוסף העביר עו"ד חפוטה הסכם חדש ומתוקן לוועדה, בו אינה מוזכרת כלל העירייה או כספים שמועברים על ידה. כמו כן, לא מוזכר בית הספר אלה רק ועד ההורים הבית ספרי.

חברי הוועדה שנידרשו לשאלה אם קיים חשש לניגוד עניינים, הגיעו למסקנה שקיים חשש כזה. חברי הוועדה התייעצו עם היועצת המשפטית של משרד החינוך וכן עם מר חיים הלפרן, מנהל יחידה במשרד החינוך שמופקד על יישום חוק השאלת ספרי לימוד.
היועצת המשפטית של משרד החינוך אמרה בוועדה כי "מצב בו חבר מועצה מפעיל עסק להשאלת ספרי לימוד לתמידי בתי הספר הפועלים בתחומיה של רשות המקומית, בה הוא מכהן - מהווה מצב המעורר חשש לניגוד עניינים".

בסופו של יום הגיעה הוועדה למסקנה שקיים חשש לניגוד עניינים בין עיסוקה של חברת המועצה גלבר בהשאלת ספרי לימוד לבתי הספר, לבין תפקידיה במועצת העיר.
בוועדה מציינים כי "אין מקום שהחברה תתקשר בהתקשרויות נוספות עם בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים בתחומיה של עיריית אשדוד לאחר בחירתה של גב' גלבר למועצת העירייה, על מנת למנוע ניגוד עניינים".

בהסדר ראוי לתקופת מעבר ממליצים בוועדה: חוזים שחתמה גלבר לפני בחירתה כחברת מועצה, ימשיכו לפעול, אך גלבר צריכה להימנע מטיפול בנושאים שיש להם קשר לחוזים אלה. עוד מציינים בועדה שעל גלבר להימנע מטיפול בתחומים הקשורים לבתי הספר באשדוד, למעט אם קיימת חטיבה שהחברה שבבעלותה אינה משאילה לתלמידיה ספרים כלל (חטיבה עליונה). גם בענייניהם של עובדי בתי הספר שמולם עובדת גלבר, עליה להימנע מטיפול. לגבי חוזים בהם לא נקבע מועד סיום החוזה או כאלה המתחדשים אוטומטית, מציינים בוועדה שראוי שהם יסתיימו לכל המאוחר עד סיום שנת הלימודים תשע"א.

מנכ"ל העירייה בתלונה ליאח"ה: "חשד לכאורה לעבירות על חוק העונשין ופקודת העיריות"
העסיקה לכאורה מזכירות בבית הספר שגבו עבורה כספים

בעקבות מסקנות הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור, הגיש אמש מנכ"ל העירייה תלונה ביאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) נגד חברת המועצה הלן גלבר. לתלונתו מצרף בן עדי את מסקנות הוועדה ומציין שגלבר לא דיווחה על התקשרויות שקיימה עם בתי הספר בעיר. כמו כן אומר בן עדי שקיים חשש לכאורה לעבירות על חוק פקודת העיריות וכן עבירה על חוק העונשין. בנוסף מציין בן עדי שגלבר העסיקה מזכירות בבתי הספר, שהעניקו קבלות וגבו תשלומים.

"לא ייתכן שהגב' גלבר תעבור לכאורה בריש גלי, במצח נחושה, ביודעין על הוראות הדין, ותמשיך לשמש נבחרת ציבור. עסקינן בעבירות שעל פניהן, אם נעברו, יש עימן קלון", מסיים בן עדי את תלונתו ומבטיח לסייע לחוקרי יאח"ה בכל אשר יידרש.

תגובת חברת המועצה הלן גלבר:

"טרם שהחלטתי לרוץ ולהגיש את מועמדותי למועצת העיר פניתי ביוזמתי לוועדה לניגוד עניינים וביקשתי את חוות דעתם ואומנם קיבלתי חוו"ד המאשרת לי להמשיך ולהפעיל את פרויקט השאלת הספרים באשדוד במידה ואין לי חוזה עם העירייה וכך אומנם הדבר. כמו כן בניגוד לדבריו של מנכ"ל העירייה ,עדכנתי את היועץ המשפטי של העירייה  ".

"התנהלות הוועדה לניגוד עניינים בכל הנוגע לדרך בדיקת תלונתו של מנכ"ל העיריה בנושא השאלת ספרים מעלה תמיהות ומחדלים אשר פורטו בהרחבה במכתבו של פרקליטי אל יו"ר הוועדה.
"לגופו של עניין, בימים אלה קיבלתי לידיי את החלטת הוועדה ומעיון ראשוני עולה כי לא קיים ניגוד עניינים מפורש בין עיסוקי בהשאלת ספרים לבין היותי חברת מועצה, כפי שמנסה לצייר זאת מנכ"ל העיריה, אלא מדובר בחשש בלבד, כמו כן, המלצת הוועדה אינה סופית ונמצאת בהמשך הליכים וטרם נאמרה המילה האחרונה".

"הנני מבטיחכם נאמנה שכל ניסיונותיו הנואלים של אילן בן-עדי לא יצלחו"  .

בכוונתי להמשיך ולהוביל את פרוייקט השאלת ספרים לרווחת התלמידים וההורים בהתאם לכללי הזהירות שהמליצה עליהם הוועדה".

לגבי התלונה למשטרה:

"מדובר בתלונה שאין בה ממש, אין בה יסוד והמתלונן, מר אילן בן עדי, יודע על כך מלכתחילה וכאמור עושה שימוש ציני בכלי של הגשת תלונה לרשות חוקרת, אשר נועדה לחקור ביצוע עבירות פליליות, אך נעשה בה שימוש מניפולטיבי ובזוי בידי המתלונן".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה