כתב אישום כנגד חברת אגן כימיקלים


להאזנה לתוכן:

כתב האישום הוגש גם נגד מנהליה הבכירים בגין עבירות של זיהום אויר, זיהום מים והפרת תנאים בהיתר רעלים. העונשים המקסימאליים בחוק על עבירות בגינן מוגש כתב האישום הם עד 3 שנות מאסר וקנס של מיליוני שקלים

המשרד להגנת הסביבה הגיש היום (חמישי) כתב אישום כנגד חברת אגן יצרני כימיקלים וכנגד 5 ממנהליה ועובדיה לרבות מנכ"ל ומנהל המפעל.

ביום 14 בינואר  2009 פרצה שריפה במחסן חומרים מסוכנים במפעל, הממוקם באזור התעשייה הצפוני של אשדוד. בעקבות השריפה נפלטו חומרים מזהמים לאוויר ולנחל לכיש.

בעקבות חקירה שנפתחה על ידי המשטרה הירוקה, הגיש המשרד היום כתב אישום שעניינו הפרות שונות של תנאים בהיתר הרעלים שניתן למפעל, בתקופה שבין יוני 2008 ופברואר 2009, כפי שנתגלו בסיורים שונים שביצע המשרד להגנת הסביבה. כתב האישום מייחס לחלק מן הנאשמים גם עבירות של זיהום מים וזיהום אויר חזק או בלתי סביר כתוצאה מאותו אירוע.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן :" כתב האישום הוא המשך ליישום המדיניות של אפס סובלנות כלפי מזהמי סביבה ואין הבדל מי הוא הגורם המזהם. הדין ימוצה עם כל מי שגורם למפגעים סביבתיים."

כתב האישום מתייחס לממצאי סיורי פתע במפעל וכן לאירוע השריפה בינואר 2009

ביוני 2008 נערך במפעל סיור פתע, בו נמצאו, כך על פי כתב האישום, חומרים שאוחסנו בניגוד להנחיות כיבי אש. כמו כן הוחזקו אבקות חומרים מסוכנים לגובה של 3-4 קומות, בניגוד למה שמותר. עוד נכתב בכתב האישום שבמחסן 9 במפעל, היו חסומות דרכי המעבר בין מערומי האריזות של החומרים המסוכנים. עוד התגלה באותו הסיור שחביות עם חומרים דליקים הוחזקו ללא הצללה וללא כיסוי של מערכת כיבוי אש אוטומטית (ספרינקלרים). בנוסף, נטען בכתב האישום ששילוט המתקנים במפעל אינו כולל את שמות הרעלים המוחזקים בהם, או שחלקם מוסתר ע"י חומרים שעמדו מחוץ למחסן. עוד התגלה באותו סיור הפתע שחביות של חומרים דליקים, נמצאו מחוץ למבנה, ללא הצללה וללא כיסוי של ספרינקלרים. החביות נמצאו בין מבנה המשרדים לחדר האוכל.

בספטמבר 2008 נערך במפעל סיור פתע נוסף. על פי כתב האישום, גם בסיור זה נמצאו חביות עם חומרים דליקים מחוץ למחסן, ללא הצללה וללא כיסוי של מערכת כיבוי אש. גם בביקורת זו נמצאו חומרים מסוכנים שאוחסנו מחוץ למחסנים וללא שילוט.

בעקבות שני סיורי הפתע, נשלח מכתב למנהל המפעל ובו דרישה לתיקון הליקויים.

בנובמבר 2008, נערך סיור פתע נוסף. על פי כתב האישום, גם בסיור זה התגלו ממצאים כמו בסיורים הקודמים. בעקבות הביקורת השלישית, נשלח מכתב למנהל המפעל, ובו דרישה לקבל תוכנית מפורטת לצמצום כמות הרעלים במפעל, כך שתתאפשר החזקתם בהתאם לנדרש בתנאי היתר הרעלים.

העבירות המתוארות בכתב האישום במועד השריפה במפעל

בינואר 2009 פרצה שריפה במחסן חומרים מוצקים ובסככה צמודה אליו. 140 טון של חומרים נשרפו. בין החומרים: תוצרת מוגמרת, חומרי גלם, חומרי הדברה וחומרים מוצקים ואבקתיים שונים.

בכתב האישום מצוין: "במועד השריפה לא הותקנה במחסן ובסככה מערכת התרעה שיכולה להתריע בזמן קצר על תחילת בעירה. לא הותקנה במחסן ובסככה מערכת מתזי כיבוי, אשר הייתה מאפשרת קירור וכיבוי אש בשלבי הדליקה הראשוניים. חומרי גלם סודרו במחסן בצפיפות אשר תרמה להתפשטות האש והדלקת חמרי האריזה הבעירים. מטף כיבוי אש בקיבולת 250 ק"ג היה ריק במהלך פעולות על ידי אנשי המפעל".

בכתב האישום מציינים במשרד להגנת הסביבה, כי במהלך השריפה לא הצליחו נציגי המפעל להביא רשימה של חומרי הגלם וכמותם שנמצאו באותה העת במחסן הבוער. בנוסף מציינים בכתב האישום, שחומרים שאסורים להחזיק אותם ביחד, הוחזקו ביחד בניגוד לתקנות. עוד מתברר, שכשנה לפני השריפה, דרשו בכיבוי האש מהמפעל, להתקין במקום מערכת כיבוי אוטומטית, אך מערכת כזאת לא הותקנה.

כתב האישום מייחס לנאשמים גם עבירות של זיהום אוויר, זאת בעקבות החומרים המסוכנים, חלקם מסרטנים, שנפלטו בכמויות גדולות לאוויר. עוד מיוחס לנאשמים עבירה של זיהום מים. זאת בעקבות התשטיפים של כיבוי האש, שזרמו דרך הנקזים לנחל לכיש.

סיור פתע שנערך במפעל חודש לאחר השריפה, גילה ליקויים נוספים המופיעים בכתב האישום. בין השאר, נוהל החירום שנמצא בשער המפעל, לא מיפה את הרעלים במפעל. כמו כן, נמצאו חביות של חומר דליק ללא הצללה, סמוך לאחד משערי המפעל.

העבירות המיוחסות לששת הנאשמים: אי קיום או הפרת היתר רעלים, זיהום אויר חזק או בלתי סביר וזיהום מים.

חשוב לציין שמאז ועד היום רוב הליקויים טופלו ותוקנו.

בתמונה: השריפה באגן כימיקלים

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה