הנזקקים הגיעו לחלוקת המזון וגילו שהחלוקה הופסקה


להאזנה לתוכן:

בעמותת חסדי איילה, לאחר שנים שבהם חילקו בתנאים קשים מזון לנזקקים, החליטו להפסיק את החלוקה. אמש הגיעו לחלוקת המזון נזקקים רבים, שחזרו כלעומת שבאו. הלב כאב והדמעות חנקו את הגרון למראה הנכים על כיסאות גלגלים, קשישים וילדים, עוזבים את המקום בראש חפוי, מבלי שיידעו כיצד יעבירו את השבת הקרובה. תקוותם לקצת מזון לשבת נגוזה. האטימות לצערנו, הפעם ניצחה


עשרות נזקקים הגיעו אמש, כמו בכל יום חמישי, כדי לקבל חבילת מזון ומוצרי יסוד לשבת הקרובה. הם מגיעים מכל רחבי העיר. את הדרך הם עושים ברגל, מלווים בעגלות, אלו שאנחנו נוהגים לקחת לשוק, אך אנשים אלה לא זוכים "לעשות שוק". בין הבאים קשישים רבים, נכים על כיסאות גלגלים וילדים, שחיים ללא ספק הרחק מתחת לקו העוני. 

אך השבוע הם חזרו לבתיהם כשהעגלות ריקות. משאית החלוקה לא הגיעה השבוע והיא ככול הנראה גם לא תגיע בשבוע הבא. בלב כבד סיפר להם יו"ר העמותה, ויקטור ועקנין, על הפסקת חלוקת המזון, שעד היום התקיימה ברחוב, תחת כיפת השמיים בצורה מבזה. בעמותה כבר פנו עשרות פעמים לעיריית אשדוד כדי לקבל מקום ראוי לחלוקת מזון לנזקקי העיר, אך כל בקשותיהם נפלו על אוזניים ערלות. זה לא הפריע לאנשי הרווחה של העירייה להפנות נזקקים לחלוקת המזון של העמותה - אותה העמותה שמבקשותיה מתעלמים כבר שנים בעירייה.

שלוש שנים שכתב אשדוד נט מלווה את עמותת חסדי איילה. בינואר 2008 הייתה זו הפעם הראשונה בא נחשפנו למראות הקשים של עשרות נזקקים שמקבלים חבילות מזון לשבת ברחוב צדדי ברובע ג'. המראות הזכירו לנו מבצעי חלוקת מזון בארצות העולם השלישי, אך נדהמנו לגלות שזה קורה בחצר האחורית שלנו.

במשך השנים הבטיחו רבים לעזור לעמותה, למצוא לה מקום ראוי לחלוקת המזון. באחת הפעמים אף הגיע ראש העיר הקודם, צבי צילקר כדי לראות מקרוב את חלוקת המזון המבישה. באותו המעמד הבטיח צילקר לסייע, אך דבר לא קרה. אישי ציבור נוספים הגיעו והבטיחו לעזור, כי מה בסך הכל ביקשה העמותה? מקום שעניי העיר יוכלו לבוא אליו בראש מורם? שלעמותה יהיה מקום בו תוכל לאחסן את המוצרים הרבים שנתרמו לה?

בינתיים השנים חלפו והפניות הרבות של יו"ר העמותה, לא הועילו. לעירייה יש נושאים אחרים, חשובים יותר לטפל בהם. ועקנין, יו"ר העמותה (ללא שכר), עוד האמין במשך שבע השנים מאז הקמת העמותה, שמישהו יתעשת וימצא מקום לעמותה. הרי מקומות נטושים יש באשדוד, כמו זה של מבנה תחנת הכיבוי הישן ברובע א'. אבל כנראה שעדיף שבאותו מבנה תתקיים פעילות אחרת, לא כל כך חוקית, מאשר לתת אותו לעמותה שתדאג לנזקקים שמופנים אליה ע"י אותה העירייה. 

"לצערנו הרב היום שלחנו את הנזקקים הביתה. קרסנו מבחינה לוגיסטית. נכון לעכשיו אנחנו מפסיקים את החלוקה. אין מה לומר לאנשים. ניסינו להמשיך עוד ועוד בשביל הנזקקים, אך המצב הפך לבלתי אפשרי. 400 אנשים היו אמורים לקבל היום חבילות מזון. לצערי, העמותה לא יכולה להמשיך לתפקד במתכונת הנוכחית. תרומות של מזון, ירקות ומוצרי יסוד יש בשפע, אך איפה אני אמור לאחסן את הכל עבור הנזקקים?" , אומר לנו אמש ועקנין.

המראות אמש צבטו את הלב, אך אי אפשר להאשים את העמותה. בשבוע בו מפורסם דוח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2009, שחושף עליה בממדי העוני בכל הרבדים, בעיקר בגלל חוסר מעש של הרשויות, אפשר להבין ללב העמותה.

מהדו"ח שהתפרסם השבוע עולה כי 15 אלף משפחות ירדו מתחת לקו העוני בשנת 2009. בסך הכל בישראל 435 אלף משפחות עניות. עוד עולה מהנתונים, כי אחוז המשפחות העניות זינק מ-19.9% בשנת 2008 ל-25% בשנה שעברה. אחוז העניים מבין התושבים עלה מ-23.7% ל-25%. אחוז הילדים העניים עלה מ-34% בשנת 2008 ל-36.35 בשנה שעברה. מהנתונים מתברר גם כי העניים נעשים עוד יותר עניים.

קשה להאמין שלא ניתן למצוא מקום עבור העמותה. כפי שציינו, מקומות ופתרונות יש, אילו רק היו הגורמים הרלוונטים מעוניינים בפתרון. אך לצערנו, בינתיים, אפשר לומר שהאטימות ניצחה. בשבת הקרובה, משפחות רבות שיכלו לעבור את השבת קצת בכבוד, לא יזכו לכך.

הסרטון הבא מראה קצת מהפעילות הברוכה של העמותה (חובה לצפות):

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה