וידאו: אלפי זוגות משקפיים חולקו באשדוד


להאזנה לתוכן:

יותר ממיליון יורו, זהו ההיקף הכספי של הפרויקט לחלוקת משקפי ראיה ל 4,200 תושבי אשדוד, שקיבלו באהבה את המתנה שניתנה להם. בסדר מופתי, ללא תקלות מיוחדות, עברו במשך שלושה ימים אלפי תושבי העיר, סידרה של בדיקות מקיפות, בסופן היא קיבלו זוג משקפי ראיה. את המסגרת הם בחרו מאלפיהמסגרות שנפרשו מולם. מאחורי התרומה המדהימה הזאת עומדת עמותת A.B.S.I בראשות ד"ר ג'יל טייב מפריז, רופא שיניים במקצועו, שכבר 20 שנה פועל באמצעות העמותה שהקים כדי להעניק תושבי ישראל

כל מי שהגיע לאולם הספורט "בני אשדוד" שצמוד למקיף ו', התקשה להאמין לסדר ולמופת בו התנהל מבצע חלוקת משקפי הראיה לאלפים מתושבי העיר. כ- 4,200 זוגות משקפיים נתרמו לתושבי העיר. אך אם חשבתם שבכך הסתיים הפרויקט, טעיתם!

כל אחד ואחד מאותם אלפי התושבים, זכה לבדיקות עיניים קפדניות על ידי רופאי עיניים ואופטמטריסטים. הם נבדקו בעזרת ציוד מיוחד ומשוכלל שהגיע במיוחד מצרפת. קשה היה שלא להתרגש נוכח המראות של קשישים, שויתרו מזמן על ה"מותרות" של קניית זוג משקפיים, מחייכים חיוך רחב כשהם יוצאים מאולם החלוקה, כשהמשקפיים על חוטמם. "עד היום הייתי תלוי באישתי, שסייעה לי לא לפגוע בחפצים שהתקשתי לזהות. כבר כמה שנים שראייתי נחלשת, אך העלות הכספית הייתה גבוהה. עכשיו אני אוכל להינות משקיעת השמש ואראה אותה ברור", כך אומר לנו אחד הקשישים, בן 71 בלבד.

בשעות הערב אנו פוגשים במקום משפחת עולים. אחת מבנות המשפחה, מרכיבה משקפי "סבא" - גדולות כאלה ומצחיקות. אני שואל אותה למה היא מרכיבה משקפיים כאלה, ותשובתה מפתיעה גם אותי: "אלו המשקפיים של סבא. אחרי שהוא נפטר אני קיבלתי אותם. אני לא רואה איתם הכי טוב, אבל זה יותר טוב מכלום". מדובר בנערה צעירה, בת 13 בלבד שצריכה להתמודד עם צחקוקי הילדים בכיתתה ומבטים נועצים ברחוב. "היום אני אצא מפה הכי מאושרת שבעולם", היא מחייכת אלינו.

כיצד נוצר החיבור לאשדוד

מי שעומד מאחורי הפרויקט המבורך הזה, הוא ג'יל טייב, יו"ר עמותת AB.S.I , שכבר 19 שנה מבצע בכל שנה חלוקה של משקפי ראיה לתושבים בארץ. העמותה גם עושה בשנים האחרונות, ליל סדר מיוחד לחיילים בודדים, בשיתוף האגודה למען החייל.

ג'יל טייב, יו"ר העמותה: " התקשרנו ישר לראש העיר. הוא קיבל אותנו בתקופה קשה, יומיים אחרי השבעה על מות אישתו. בישיבה שהייתה בעירייה, תוך חצי שעה הכל נסגר".

בישיבה סוכם כי הפרויקט יתקיים באשדוד למשך 3 ימים. עיריית אשדוד הבטיחה להנהלת העמותה מיד לאחר הישיבה כי תעמיד לרשותה את המקום והאמצעים הנדרשים לקיום הפרויקט בהתאם למה שסוכם.

בשבוע שעבר הגיע הציוד של המשלחת, הכולל: מכונות מיוחדות להכנת עדשות, ציוד מעבדה, מכשירי בדיקת ראיה משוכללים וציוד נוסף הנדרש ולהכנת מסגרות המשקפיים. הציוד הותקן באולם "בני אשדוד" כבר בשבוע שעבר.

בתחילת השבוע הגיעו 100 מתנדבי העמותה, 30 מהם רופאי עיניים, 30 אופטימטריסטים ו-40 מתנדבים. חלקם הגיע עם משפחתם והם משלבים את המצווה עם ביקור בארץ הקודש. חשוב לציין שהמתנדבים דואגים באופן מלא להוצאותיהם בארץ, למעט נושא הקייטרינג במהלך ימי הפרויקט, בו תהיה חלוקה תקציבית שווה בין העירייה לעמותה.

ראיון הוידאו עם יו"ר העמותה: ג'יל טייב

אולם הספורט במקיף ד' עבר בימים האחרונים התאמות לאירוע, כך שיהיה נגיש ונוח לנזקקים המגיעים ולעבודת המתנדבים. הוספו רמפה לגישה לנכים, מתקני שירותים, אוהל לארוחות צהריים ומנוחת המתנדבים, האולם נוקה וטופח ובנוסף, נשכרה חב' אבטחה שתשמור על הציוד הרב והיקר לאורך כל שעות היממה.

איריס נפתלי דאגה למזון ושתייה עבור המתנדבים, להשכרת חברת האבטחה, לארגון וטיפוח האולם, ולהפקת הפרויקט כולו וכמובן אירוע הסיום שנערך במסעדת סינטה.

מינהל שירותים חברתיים פנה לכל הגורמים השירותיים העוסקים במתן שירות חברתי לתושבים בעיר לקבלת רשימות נזקקים למשקפיים. בין הגורמים ניתן למצוא את מחלקות ויחידות הרווחה, מערכת החינוך, רשת המתנ"סים ועוד. לחלוקת המשקפיים הוזמנו תושבים מכל שכבות האוכלוסייה, לרבות עולים, קשישים, ילדים, ניצולי שואה ועוד.

לאחר קבלת הרשימות, דאג מנהל הרווחה לתיאום יום ושעת הגעה לכל  אחד ברשימה, כולל ארגון הסעות (איסוף ופיזור) למקום על פי רשימות מסודרות, שעות איסוף ומספרי טלפון של אנשי קשר.

זומנו ע"י הרווחה כ – 4,215 תושבי לבדיקות עיניים וקבלת זוג משקפיים. ביום הראשון לפרויקט, הגיעו יותר מ-1600 תושבים. ברווחה נערכו מראש גם לקליטתם של תושבים שהגיעו באופן לא יזום ומבלי שיהיו רשומים ומוזמנים.

לכל קבוצת תושבים הוצמדו עובדים סוציאליים, מטפלים שכונתיים, ומתרגמים בשפות השונות (אמהרית, רוסית, צרפתית ועוד) אשר ליוו את הנזקקים מכניסתם ועד יציאתם מהאולם.

6 עמדות הוצבו כדי לקלוט את המגיעים. פרטיהם הוזנו למחשב ואושרו כמי שאכן הופנו לקבלת משקפיים.

האולם חולק ל– 5 תחנות, כאשר בכל תחנה נערכה בדיקת עיניים שונה ולבסוף הייתה תחנת בחירת המסגרת. בסוף התהליך קיבלו הנבדקים מעטפה עם כל תוצאות הבדיקות. במעבדה שאולתרה במקום הכינו את עדשות המשקפיים ביחד עם המסגרת אותה בחרו הנבדקים. חלק מהנבדקים קיבלו את המשקפיים בסיום יום הבדיקות וחלקם (בעלי ליקויי ראייה מורכבים יותר) קיבלו מספר ימים לאחר מכן, ע"י רכזות הרווחה בשכונות.

עלות הפרויקט יותר ממיליון יורו

אנחנו חוזרים לג'יל טייב ושואלים אותו מה עלות הפרויקט. "יותר ממליון יורו, הכל כספי תרומות", אומר לנו טייב. לדברי טייב, כל העדשות והמסגרות חדשות מהאריזה. "האנשים בוחרים בעצמם את מה שהם אוהבים. אנחנו נותנים באהבה מכל הלב וחושבי שמגיע לאנשים הטוב ביותר". על הסדר והמופת שנשמר במהלך ימי החלוקה, אומר טייב: "הסדר והארגון מרשימים. גורמי העירייה הבטיחו לדאוג לצד הלוגיסטי ועשו זאת ברמה גבוהה".

לנו לא נותר אלה להגיד בשם תושבי אשדוד: תודה רבה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה