קודים תרבותיים של יוצאי אתיופיה הביאו לאי הגשת כתב הגנה


להאזנה לתוכן:

רשם בית משפט השלום באשדוד החליט לעכב ביצוע פסק דין למרות שהחלו הליכי ההוצאה לפועל לאחר שעו"ד יואב בר יוסף, בא כוחם של הנתבעים, שכנע את הרשם כי הנתבעים, יוצאי אתיופיה לא הגישו כתב הגנה בגלל "המאפיינים המיוחדים של התרבות האתיופית".

בית משפט השלום בעיר פסק בחודש אפריל השנה כי על בני זוג עולים חדשים מאתיופיה, לשלם לתושבת רובע ב' בעיר,  המתגוררת בדירה שמתחתם כ-46 אלף ₪, עקב נזילה מדירתם שחלחלה לדירתה. בעקבות פסק הדין ההוצאה לפועל הורתה על עיקול חשבונם של בני הזוג ואת החיסכון שחסכו למימון הלימודים של ילדיהם.

בני הזוג טענו להגנתם כי נודע להם לראשונה על כתב התביעה, פסק הדין והליכי ההוצאה לפועל רק כאשר באו למשוך כסף ופקיד הבנק הודיע להם כי חשבונם מעוקל.

רק אז, כחצי שנה לאחר פסק הדין, הם פנו לעו"ד בר יוסף שהגיש בקשה לביטול פסק הדין שניתן בהיעדר הגנה ובקשה דחופה לעיכוב הליכי ההוצאה לפועל. בבקשה כתב כי "התייחסות בני הזוג לכתב התביעה הינה תוצאה של התרבות אותה ינקו באתיופיה ולא חס וחלילה מחמת זלזול בבית המשפט. את העדה הנהיגו קייסים שקבעו בענייני דת, משפחה, אישות ועוד כהנה וכהנה נושאים חברתיים".

בתצהיר שהגישו לבית המשפט, הבעל טען כי שני גברים, שבאו ככל הנראה למסור את כתב התביעה, התדפקו בשעת לילה מאוחרת על דלת ביתם בעת שהוא היה בעבודה ואשתו הייתה לבד עם הילדים. כיוון שהיא לא מבינה, לא דוברת ולא כותבת בעברית, חששה לפתוח להם את הדלת. למחרת ב-22:00 כשאשתו הייתה במשמרת לילה והוא היה לבד עם הילדים, שני גברים דפקו בדלת וכשפתח את הסוגר הם אמרו 'חתימה, חתימה, חתימה'. "הדבר נראה תמוה ומפחיד ובוודאי שלא הבנתי את הסיבה לבואם ומחשש לביטחוננו נעלתי את הדלת בחזרה", טען הגבר בתצהיר והוסיף: "בבוקר, כשיצאתי לעבודה הבחנתי  במעטפה סגורה מונחת ליד דלת הכניסה ולא קישרתי בין המעטפה לביקור שני הגברים".

"אנו אנשים תמימים וישרים, תיקנו את הנזילה. אילו היינו יודעים שמדובר בכתב תביעה היינו מתגוננים ולא מנסים להתחמק. אנו עולים חדשים, לא מבינים עברית, בקושי מסתדרים ובארץ מוצאנו לא ידענו מה זה בית משפט".

לאחר שהרשם הורה על עיכוב ההליכים לביצועו של פסק הדין עו"ד בר יוסף הגיע לפשרה עם בא כוח התובעת, לפיה נתבעים  ישלמו כ-14 אלף ₪ בלבד, כשליש מסכום פסק הדין.

עו"ד בר יוסף: "מהמקרה דלעיל ניתן ללמוד כי גם שניתן פסק דין והחלו הליכי הוצאה לפועל, גם בנסיבות אחרות, אף פעם לא מאוחר לפנות לבית המשפט, כמובן כאשר  ישנה הצדקה לכך. בית המשפט ייתן לכל זכאי הזדמנות להוכיח את צדקתו בבית המשפט, שכן העיקרון המנחה הינו זכות הגישה לערכאות. בשל כך מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה