מי ישלם על צעצועים וספרים בגני הילדים?


להאזנה לתוכן:

בעיריית אשדוד התקשרו עם ספק שאמור לספק לגנים העירוניים ציוד משרדי מתכלה. אך מה לגבי מערכות שמע? ספרים? צעצועים ? וציוד נוסף שבלעדיו גן אינו גן... ובכן, "ההוצאה המיותרת" הזו תיכנס כנראה לכיסו העמוק של ההורה. מי שיש לו ישלם ויזכה למגוון צעצועים בגן ומי שאין לו יצטרך לוותר על צעצועים בגן? ממידע שהגיע למערכת "המגזין", עולה שגם באספקה של הציוד המשרדי, יש תלונות של גננות על ציוד שמסופק שאינו מתאים לצרכי הגן והוא מוחזר לספק, דבר שפוגם בהתנהלות הגן

"מכניסים יד עמוק לכיסם של ההורים", כך טען בפנינו הורה לילדה באחד מגני הילדים בעיר, שהתרעם על כך שלגני הילדים בעיר לא ניתן תקציב להצטיידות במשחקים, ספרים וצעצועים.
עד השנה האחרונה כל גננת הייתה מקבלת תקציב מיוחד לגן שלה, ממנו היא הייתה רוכשת ציוד לגן הכולל ציוד משרדי מתכלה, צעצועים, ספרים ואפילו מערכות שמע. כל גננת הייתה מבצעת סקר מחירים וקונה בברחבי העיר בעשרות החנויות לציוד משרדי. אלה שהשנה נדרשו הגננות לפתוח חשבון בנק על השם שלהן ועל אחריותן, אליו אמור היה להיות מועבר התקציב.
יו"ר הסתדרות המורים באשדוד, גילה קליין, התנגדה לפתיחת החשבונות על שם הגננות, אלה אם העירייה תיתן להן ערבות שבמידה ותיווצר בעיה כספית, העירייה לא תפיל את האשמה על הגננות. בעירייה סירבו לכך והגננות לא פתחו חשבונות.
כדי למצוא פיתרון למצב, החליטו בעירייה לצאת במכרז לספק שידאג לספק ציוד לגני הילדים. אלה שהספק שנבחר אמור לספק רק ציוד משרדי מתכלה ולא כל ציוד אחר.
מפניות שהגיעו למערכת המגזין עולה, שהגננות בגני העירייה החלו לעבוד בשיטה החדשה, והחלו להזמין ציוד מהספק שנבחר במכרז, אך אז החלו להגיע התלונות. ציוד שאינו מתאים, איכות לא טובה ואי התאמה להזמנה, אלו רק מקצת מהתלונות. בנוסף מציינים בפנינו הפונים שהיצע הציוד שניתן להזמין מאותו הספק אינו מספיק לפעילויות הגן. כך נוצר מצב שגננות קונות מכספי ההורים סביבונים וציוד אחר לחג החנוכה.
למערכת המגזין נודע על פניות רבות שהופנו למחלקת הגנים בעירייה ע"י גננות. שבין השאר הביעו תרעומת על כך שהן נאלצות להזמין ציוד מבלי שיהיה להן קטלוג מוצרים, או על החזרת ציוד לספק כיוון שהוא אינו מתאים לצרכים של הגן.
השבוע, בעקבות פנייתנו בעניין זה לגברת קליין, היא אמרה: "הגענו להסדר עם העירייה שיהיה מכרז לחברה שתספק ציוד". לדברי קליין, המטרה הייתה שהגננות יקבלו שירות VIP. "מה שקרה הוא שהחברה שזכתה לא ענתה על ציפיות הגננות. היו תלונות על ציוד לא מתאים ולא באיכות שהגננות רצו. הגננות פנו לתקווה ברם כדי לגרום לתיקון המצב", אומרת לנו קליין. לדבריה, אם לחברה שזכתה במכרז אין ציוד מתאים, חובה על העירייה למצוא את הדרך לספק את הציוד. "ראוי שהעירייה תקבל החלטה לפתוח חשבון לכל גן שיהיה באחריות של העירייה".
מדוע בעצם אמורים ההורים לשלם כספים נוספים, מעבר לכספים שהם כבר משלמים לגני הילדים? ומה קורה בגנים באזורים חלשים בהם יתקשו הגננות לגבות כספים מההורים לציוד שאינו מתכלה? האם שם יוותרו הילדים ללא מערכות שמע, צעצועים וספרים?
תגובת מחלקת הגנים בעירייה:
"ראשית יש להעמיד השאלה על דיוקה ולציין שעיריית אשדוד יצאה במכרז פומבי כמתחייב בחוק, המאפשר לכל מי שעומד בתנאי המכרז להגיש הצעתו ולהתמודד באופן שוויוני. מי שזכה במכרז זה היתה חברת אמקה הממוקמת במתחם עד הלום (במתחם הכניסה הדרומית לאשדוד)".
"ההחלטה לצאת למכרז הינה תולדה של מציאות הכרחית המחייבת פיקוח ובקרה על כספי ציבור, בהתאם להנחיות ולנהלים של משרד החינוך ועיריית אשדוד. נזכיר שעד כה ניתן היה תקציב לכל גננת בנפרד ואילו עתה לכל גן יש כרטסת אצל הזכיין, ממנו יכול צוות הגן למשוך ציוד בהתאם לגובה התקציב ובהתאם לרשימת הפריטים הנדרשים לצרכי הגן".
"יצויין שתקציב הוצאות שוטפות גני ילדים הוגדר ע"י משרד החינוך כתקציב לחומרים מתכלים, וככזה אינו יכול להכיל פריטים משלימים כמכונת למינציה, קומקום חשמלי ומערכת קשב".
"טרם היציאה למכרז נבנתה רשימת פריטים, בשיתוף עם קבוצת גננות, ולאחר שהתקבלו בקשות ופניות נוספות מגננות, דאגה העירייה להוסיפן לרשימה – כבקשתן, ובלבד שהן תואמות את הקריטריונים של משרד החינוך. כן נקבע כי לאור ישיבה שהתקיימה עם מנכ"ל אמקה ומנהל הרכש, ובתיאום עם נציגות הגננות, החל מהרבעון הבא יתווספו פריטים המתאימים להגדרה של "חומרים מתכלים", על מנת לאפשר לגננות מרחב אפשרויות נוסף. סיכום זה היה לשביעות נציגי הגננות".
"ככלל, היה נוח לעייריה, כמו גם לגננות, להמשיך בהסדר שהיה קיים עד כה, לפיו הגננות מקבלות את תקציבן ורוכשות הציוד כרצונן, אלא שנוהל משרד החינוך והנסיבות החדשות חייבו אותנו לשינוי השיטה תוך שמירה על "שביל הזהב" שיקל גם על הגננות".
"לסיום, ככל שהטענות תהיינה ענייניות ורלוונטיות לתפקודו של הגן, הן יטופלו במלוא תשומת הלב ובנכונות אמיתית לתיקון ולשיפור השירות".
בעקבות תגובת העירייה, ביקשנו את הבהרתם לשאלה כיצד אמור ציוד שאינו מתכלה, כדוגמת מכונת למינציה, מערכת קשב ועוד, להיות מסופק לגני הילדים?
"הרשות העירונית מספקת מלבד חומרים מתכלים וחומרי ניקוי, גם ספרים, משחקים וערכות לימוד שונות בתחילת כל שנה".
"באשר לפריטים שאינם מתכלים - הגננת גובה בכל שנה דמי שכלול מההורים, ומסכום זה היא יכולה לרכוש בכל פעם פריט שלא נכלל בחומרים המתכלים. מדובר הרי בפריטים שאינם מתכלים ובודאי שלא נרכשים כל שנה (הרשות אגב לא אמורה לספק פריטים אלו), ועל כן, הגננת בהסכמת ההורים רוכשת פריט אחד בהתאם לצרכי הגן".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה