באשדוד נערכים למזג האוויר הסוער


להאזנה לתוכן:

לאחר חודשים ארוכים שישראל מצפה לגשם, מודיעים לנו החזאים כי מערכת הגשמים הראשונה הולכת ומתקרבת לאזורנו וכבר בסוף השבוע צפויה לנו סערת גשמים עזה. בעיריית אשדוד לא המתינו רגע, כינסו את כל היחידות הרלוונטיות וחולקו משימות הערכות אשר יבטיחו את בטחון התושבים. גם התושבים מתבקשים להערכות ולערנות. נקווה שבמערכת החורפית המשמעותית הראשונה השנה, לא יחזרו תמונות ההצפות הקשות מהשנה שעברה

ביום שני השבוע, לאור תחזית מזג האוויר בסוף השבוע הקרוב, זימן ראש מינהל התפעול מר שלמה רוטנברג את כל מנהלי היחידות הרלוונטיות, על מנת לוודא מוכנות ותיאום מלא בין היחידות. בישיבה נטלו חלק מנהלים ונציגים מהמוקד העירוני, תברואה, שירותי הניקיון, נטיעות, חופים, פיקוח, ביטחון עירוני, שירותי הרווחה, תאגיד יובלים, חברת החשמל, משטרת אשדוד וראשי מינהלות הרובעים.

כזכור, בכל שנה נערכת העירייה לבוא החורף כבר בתקופת הקיץ. בחודש אוגוסט, לאחר ישיבת תיאום, ראש מינהל התפעול ומנהל המוקד העירוני מוציאים פקודת חורף מפורטת לכל היחידות העירוניות, ובה הנחיות ברורות להיערכות נכונה, סיורים בשטח, הכנת ציוד החורף וטיפול מונע באזורים מועדים – בהתאם למיפוי מוקדם שנערך בעת הסיור. הפעולות הללו כוללים בעיקר את ניקיון הקולטנים והקפדה שהנקזים יוכלו לקלוט את משקעי הגשם. השבוע כאמור התכנסה ישיבה מיוחדת במסגרתה נמסרו דיווחי מנהלים, על הטיפול בתחום גזרתם, והוכנו צוותי חירום למקרים שבהם יהיה צורך במתן מענה מיידי ומקצועי לתרחישים שר יכולים להיות כתוצאה מהסערה.

לרשות המערכת עומדים טרקטורים ומשאבות וכן כח אדם מיומן ובהם אנשי הפיקוח העירוני ו-6 מוקדנים לפחות, משטרה, חברת חשמל ומהנדס תורן. במקרה הצורך הביטחון יתגבר את הצוותים בניידות הסיור, בכלי רכב 4X4, במשאבות נוספות ובציוד מתאים שבמחסני החירום. גם אגף התברואה יעמיד בכוננות את הציוד שלו ובהם 2 רכבים, 2 מנופים עם אנשי הפעלה, מכונת טיאוט ובמידת הצורך יפעיל את עובדי קבלן האשפה לפתיחת קולטנים שנסתמו.

גם יחידות נוספות ביצעו ונערכו בתחומן. תאגיד יובלים בדק את הציוד הטכני, המשאבות והגנראטורים, ותדרך את המפקחים שבכוננות. חברת חשמל ביצע הפעולות לתיאום ושיתוף פעולה עם המוקד העירוני. המשטרה נערכת למתן סיוע, סגירת צירים, הגברת סיורים ובמידת הצורך הקמת חפ"ק משותף. הרווחה הציגה התייחסות למחוסרי דיור והנטיעות ציינו את עבודות הגיזום שנעשו בעיר.

התשתיות העירוניות אמורות לקלוט את הגשמים אך במידה והתחזית אכן תתממש, ותהיה סערת גשמים רצינית, יוצבו ברחבי העיר ניידות מיוחדות המצוידות במשאבות ויסתובבו בעיר. בנוסף, יגויסו מהנדס תורן, צוות פיקוח עירוני שמשימותיו יהיו חילוץ וחסימה, צוות שיטור משולב, ניידת ביטחון, צוות גיזום לטיפול בעצים קורסים, צוותי ניקיון, וכן תשתית למתן מענה מיידי לכל תקלה.

ראש מנהל התפעול בעיריית אשדוד מר שלמה רוטנברג: "מינהל התפעול ביצע הערכת מצב עם כל הגורמים הרלוונטיים, במטרה להיערך למקרה של סערה. המערך יהיה בכוננות על פי הצורך בהתאם לתחזית המטאורולוגית".

מנהל המוקד העירוני עו"ד דוד דבש: "המוקד העירוני ערוך עם הגדרות תפעול בכל התחומים, במטרה לתת את השירות המיטבי לתושב. במידה ואכן תהיה סערה, תושבי רחוב יוספטל מתבקשים שלא להחנות את רכבם בציר המרכזי, אלא בחניות הפנימיות ובכך למנוע הצפות".

התושבים עצמם, במקרה של סערת גשמים, מתבקשים לגלות ערנות ולהישמע להנחיות האחראים בשטח.

המדריך המלא לסופה: באדיבות חדשות ערוץ 2 באינטרנט

מה כל כך חריג במערכת מזג האוויר שבדרך? זה נדיר?
בדרך כלל מגיעים אלינו שקעים ברומטריים מכיוון איטליה, שבמרכזם לחץ נמוך של 1,002 מיליבר. הפעם הלחץ במרכז השקע הוא כ-995 מיליבר, כלומר לחץ נמוך מאוד שיתבטא ברוחות עזות.

בנוסף, הטמפרטורות המלוות את השקע בגבהים השונים באטמוספירה הן מאוד נמוכות, מה שמגביר את הסיכוי לסופות רעמים וברד. אפשר לומר שזוהי מערכת קיצונית, במיוחד בשלב כה מוקדם בעונה. שקע עם עוצמה כזו מתרחש פעמים ספורות בעשור. לגבי הנדירות שלה, נאלץ להמתין עד לסיומה כדי לבחון את התוצאות.

אז מה צפוי לנו?
חורף של ממש. גשם ורוחות חזקות, טמפרטורות נמוכות ושלג בחרמון. בנוסף, יהיו סופות רעמים וברד. בדרום הארץ ישררו תנאי רוח בעיקר , לכן ייתכנו סופות חול ואובך במהלך שבת וראשון.

הגשם יחל באופן מקומי ורגוע יותר בשישי, ולאחר הפוגה הוא יתחדש בעוצמות חורפיות עם כניסת החזית הקרה בשבת בצהריים, תחילה לצפון הארץ ולמישור החוף ובהדרגה גם לפנים הארץ וחלקים דרומיים יותר. הגשם ילך ויפחת ככל שנדרים ולכן ייתכן שבאשדוד, אשקלון ובאר שבע לא ימדדו יותר מכמה מ"מ בלבד. ביום שני בערב הגשם ייחלש והפוגה תתחיל בשלישי.

הסופה במספרים
המאפיין הכי בעייתי של הסערה הקרבה הוא הרוח, שאליה אנו לא רגילים. העוצמה תנוע בין 40 ל-80 קמ"ש, אבל יהיו משבי רוח קצרים של מעל 100-150 קמ"ש וזה מה שגורם לעצים ליפול, לרהיטי גינות להתעופף, ולחפצים ליפול.

מבחינת הגשם, המודלים מדברים על הצטברות של מעל 200 מ"מ בצפון הארץ ובצפון מישור החוף. באזורים מסוימים ייתכנו מעל 250 מ"מ. במרכז הארץ הכמויות יהיו צנועות יותר, 50 עד 150 מ"מ, אבל גם זה מרשים. המערכת הזו תביא לאיזון של המחסור מהחודשים האחרונים. בחרמון יערמו עשרות סנטימטרים של שלג, הוא ייפתח למבקרים אך קשה להעריך לגבי פתיחת עונת הגלישה.

האם הסופה תוכל גם לפגוע בנו?
בעקבות המשקעים הרבים שירדו במהלך הסערה צפויות הצפות ושלוליות ענק שישבשו את סדר יומנו. זה לא מסוג הגשמים שיעשו רק טוב. גשם רב צפוי בצפון והמשמעות של זה לגבי אזורים כמו וואדי ערה ושכונות נמוכות היא שלילית.

הרבה מים ילכו לאיבוד בשל חוסר חלחול, וזרימה בצורת שיטפון לתעלות ניקוז ולים. גם חקלאים מעדיפים גשם חלש יותר המתפרש על פני זמן רב ויש סכנה להצפת שדות ונזק לגידולי החיטה והשעורה שנזרעו בנובמבר.

איך להתכונן לסערה כזו?
קודם כל מומלץ להיכנס לתודעה של חורף: לנקות מרזבים בבניינים, לחזק ברגים על הגג, למתוח יריעות צל, לאסוף ריהוט גינה, במיוחד ממרפסות פתוחות ולהסיר עציצים מאדני חלונות.

בשלב השני כדאי להגיף תריסים, לגזום ענפים בולטים, לבדוק את הרכבים למוכנות חורף וכדומה. צרך לזכור שגם הגוף שלנו לא "זוכר" מזג אוויר כזה ולכן רצוי להצטייד בלבוש חם. טיפ ללבוש חם: 70% מחום הגוף נפלט מאזור הכתפיים והצוואר ולכן צעיף טוב יכול לבוא במקום שכבת ביגוד נוספת.

זה אומר שהחורף התחיל רשמית?
אפשר להגיד שכן. למרות שהתאריך הרשמי הוא ה- 21.12, בתודעת הציבור החורף יתחיל בסוף השבוע. לאחר כה ימים מגמר המערכת הנוכחית, יגיע אלינו גשם נוסף.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה