מד"א לתורם: יש לך איידס... או שלא


להאזנה לתוכן:

אדם חרדי שתורם דם למד"א כבר 20 שנה, קיבל לאחרונה מכתב ממד"א, בו מבושר לו שבדיקת האיידס שנערכה לתרומתו, נכשלה. לאחר שהאיש כמעט ולקה בהתקף לב, הוא המשיך לקרוא את המכתב וגילה, שהוא בעצם לא...


כתב המקומון "זמן הדרום", רונן דמארי, מדווח השבוע על סיפורו של י', חרדי תושב אשדוד בשנות ה-40 לחייו שנוהג לתרום דם למד"א במשך שנים רבות, אך דבר לא הכין אותו למכתב הרשום שקיבל לאחרונה מהארגון: במעטפה החתומה שהגיעה לביתו של התורם היה מכתב שנשא את הלוגו של מד"א. השורות הראשונות שלו בישרו לתורם המתמיד כי התרומה שנתן מצביעה על כך שהוא נשא איידס.  "תודה על תרומת הדם שתרמת במסגרת שירותי הדם של מגן דוד אדום. בתאריך 6 לספטמבר תרמת מנת דם. בבדיקות הראשוניות המבוצעות על כל מנות הדם נמצאה במנת הדם שתרמת תגובה לנוגדנים לנגיף איידס".

הגבר נשוי ואב לארבעה, מספר כי באותו רגע חשכו עיניו וכי הוא חש שחרב עליו עולמו: "הגיע אליי מכתב רשום. הדוור דפק בדלת פתחתי את המכתב חשבתי שהם רוצים עוד דם חשכו עיניי. אי אפשר להסביר את זה. אין לתאר את איך שהרגשתי. פשוט חשבתי שנגמרו לי החיים. זה מאוד מלחיץ לקבל דבר כזה. דפיקות לב מהירות אתה פשוט מתייבש. נהייתי סהרורי אחותי לא הבינה מה אני רוצה ממנה. אמרתי לה 'זהו גמרתי את החיים שלי' ".

לאחר שהתמוטט אזר התורם אומץ והתקשר לאחותו ששכנעה אותו לשוב לקרוא את המכתב שנשלח אליו. כאשר עשה זאת הוא קרא את ההמשך: "משום כך נערכה בדיקה נוספת לאימות תוצאות הבדיקה. חשוב לציין כי תוצאות הבדיקה הנוספת שנערכה לאימות התוצאות הייתה תקינה (שלילית). ברצוננו להדגיש כי במהלך ביצוע בדיקות המעבדה ישנם מצבים שבהן תוצאת בדיקות המעבדה אינה מעידה על הימצאות מחלה או גורם שעשוי לחולל מחלה אלא היא תוצאה חיובית כוזבת לא אמיתית הנובעת מרגישות השיטה בה נערכות הבדיקות".

התורם ההמום לא ידע אם לצחוק או לבכות: "אתה רגיל לתרום דם כבר שנים אף פעם לא שלחו תודה על זה שאתה תורם. זה אבסורד. אם אין לי את המחלה הקשה הזו אז אל תשלחו מכתב. כשאתה קורא את זה אתה לא מבין. אתה לא חושב כלום, כל החיים שלך רצים מול העיניים שלך. אשתי לא הייתה לידי. הייתי לבד. חוויה שאני לא מאחל אותה לאף אחד. לדעתי הם צריכים להפסיק עם זה. לשנות את הנוסח או לא לשלוח. אם אין לבן אדם מחלה אז לא לשלוח. אם יש, צריך להודיע. למה להרוג את הבן אדם אפילו שאין לו כלום?".

אתה מתכוון להמשיך לתרום דם? 
"אני חשבתי להמשיך אבל עכשיו אני כבר לא יודע. עד לפני כמה ימים פחדתי להיכנס לאינטרנט כדי לחקור על המחלה. פחדתי אולי טעו בבדיקה השניה אפילו שאמרו שאין לי הייתי ממש בלחץ".

ממד"א נמסר בתגובה: 
"מד"א פועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות. על פי חוזר משרד הבריאות נשלח לתורם מכתב על המצאות תגובה חיובית כוזבת (False positive) לנוגדנים ל HIV. במכתב (עמוד 4 בחוזר המצ"ב) מודגש בבירור שתוצאות הבדיקות הנוספות שבוצעו לתורם היו תקינות. אנו אכן מזמינים את התורם לחזור ולהיבדק בחלוף שנה על מנת להחזירו למעגל התורמים, גם ממשפט זה ניתן להבין באופן חד-משמעי שאין אנו חושדים או חוששים שלתורם יש בעיה רפואית אמיתית. אין באפשרותנו להשתמש במנות דם של תורם אם בבדיקת הסקר לאחד מהסמנים הזיהומיים הנבדקים מתקבלת תוצאה חיובית כוזבת. לכן ובהתאם לנוהלי משרד הבריאות אנו מיידעים את התורם על מנת שלא יתרום מנת דם שלא ניתן לערות אותה לחולים. אולם בין זה להבנתו כאילו הוא נשא איידס המרחק עצום". 

צילום: ראובן קסטרו, זמן הדרום

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה