להאזנה לתוכן:

תחקיר המגזין חושף ליקויים קשים והזנחה קשה בגני השעשועים באשדוד. אנטנות סלולאריות בקרבת גני שעשועים, מתקנים שבורים וישנים, העדר הספסלים וחול מזוהם- כל אלה הם רק התמצית שגלינו ברחבי העיר אשדוד. בבדיקות אכיפה שנערכו בעשרות רשויות ברחבי הארץ, נמצאו ב-95% מהגנים מתקני משחקים שנפסלו לשימוש או אתרי משחקים מסוכנים לציבור עקב ליקויים חמורים שנתגלו בהם. מבקר המדינה הקדיש פרק נרחב לנושא הבטיחות בגני השעשועים, שהפכו בחלק מהמקרים לסכנה לשלום הציבור. יצאנו לבדוק מה קורה באשדוד והתמונה היא קשה "אני פונה אליך בקריאה נרגשת אנא עזור לנו. אנא ממך כבוד ראש העיר לתשומת ליבך. בטוחה אני כי למען ילדי ישראל תפעל בנחישות ובזריזות על מנת שירווח לילדנו", כך כותבת בפניה נרגשת אימא לילדים לראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי. ממכתבה עולה זעקת אמהות רבות בעיר בעניין גני השעשועים המוזנחים. במכתבה היא ממשיכה וכותבת: "עד לפני 5 שנים הגינה הייתה מטופחת להפליא: מדי פעם צבעו , תיקנו , והיה תחזוק באופן שוטף. אולם לצערי פתאום הכל נפסק, המדרכה ששימשה לנסיעה באופניים לילדים פורקה במחציתה ולא תוקנה, סככות שנשברו /נעקרו לא הוחלפו , הלכלוך נמצא בכל פינה עד כי לא מצאנו פינה נקייה לשבת ... החול מזוהם , מתקנים הרוסים לא תוקנו , פחים שבורים ועוד. כרגע אין לנו גם מקום לשבת לשמור על ילדינו בעודם משתעשעים. אנו נאלצים לנדוד לגינות מרוחקות ובאין זמן ילדינו לא יוצאים לגינה .. ".

היא ממשיכה וכותבת: "מי כמוך ד"ר’ לסרי יודע כמה נחוץ וחשוב המשחק בחול ובמתקנים  להתפתחות הילדים למוטוריקה וכד’... ומי כמוך ידע כמה סכנה אורבת לילדים בגינה שהחול בה מזוהם , מתקנים שבורים  וברזלים מפוזרים ונגישים לילדים  ... אני פונה אליך  בקריאה נרגשת אנא עזור לנו. אנא ממך כבוד ראש העיר לתשומת ליבך. בטוחה אני כי למען ילדי  ישראל  תפעל  בנחישות ובזריזות  על מנת שירווח לילדנו". אחרי מה שראיתי בגנים האלה, אין לי ולו ספק לגבי כנות הפניה הנרגשת הזו, המצב בחלק מהמקומות נוראי וההזנחה זועקת לשמיים.

גן המשחקים הוא אמצעי להכיר לילדים את סביבתם והוא מסייע בהתפתחותם התקינה ומקנה להם מקום משחק מוגדר ובטוח מחוץ לבית-המגורים. הגנים הציבוריים, ובכללם גני המשחקים, הם חלק מהשירותים הציבוריים שמעניקות הרשויות לתושבים.

  הרשויות המקומיות הן האחראיות לתכנון, להקמה, להפעלה, לתחזוקה ולשמירה על גני המשחקים בתחומן, בהתאם להוראות החוק והתקן. בתחקיר שערכנו עיינו בממצאי דוח מבקר המדינה בנושא גני שעשועים, ערכנו סקר בשטח והבאנו המלצות של המרכז הלאומי לבטיחות ילדים.

להלן הממצאים והמסקנות
החוק מחייב לערוך בדיקה תקופתית של המתקנים לפחות אחת לשנה, על-ידי בודק מוסמך. אם נמצאים ליקויים חמורים, יש להשבית את המתקן ולמנוע כניסה של ילדים לתוכו עד לתיקון הליקויים. בנוסף נוספה דרישה חדשה לתקן הישראלי: על כל מתקן משחקים יש לסמן מתי נערכה הבדיקה התקופתית האחרונה, מתי צפויה להתקיים הבדיקה הבאה ומיהו הבודק. אם נמצאו ליקויים, יש ליידע את ההורים  עליהם בשלט אזהרה בולט. בכל מתקני השעשועים בהם ערכנו את הבדיקה , ודי היה בבדיקה של אדם לא מוסמך, לא היה זכר לסימון כלשהו אודות תאריך ביצוע הבדיקה. על פי מצבם של המתקנים שראינו בחלק מהמקומות, לא בטוח שבדיקה כזו נערכה מתישהו.

אחד מהגנים המוזנחים ביותר שקיימים בעיר נמצא בקריית פוניבז ברובע ג’, עליו כתבה האימא במכתבה לראש העיר. נדהמנו לגלות שמה שהיה אמור להיות מגרש משחקים לילדים רבים בשכונה, הפך לאתר לפסולת בניין. במקום שרידים של מתקני שעשועים, נדנדות ומגלשות שבורות לצד חלקי בטון, בלטות וצינורות מים הבולטים מתוך האדמה. הספסלים הבודדים שהיו בגן עקורים והפוכים על גבם. מתקן שעשועים ישן ורעוע בעל מגלשה שצבעה התקלף לפני כמה שנים שוקע בחול מזוהם. מסלול הגלישה ממנו מסתיים בערימת בלטות ואבנים, כך הילד שיגלוש מן המגלשה הזו יזכור אותה לזמן רב. המשטח של המתקן מכוסה באופן די חובבני בחתיכת דיקט מתפוררת שמאיימת לפגוע בידיים העדינות של הפעוט שיעז לתפס עליה. אין שום מקלט מן השמש, אין מתקן מים (יש, אבל הוא יותר יבש ממדבר סהרה). אין ולו ספסל אחד שניתן לשבת עליו, אלא רק חלקים ממנו, ככה אתה מוצא את עצמך מרבית הזמן של הטיול רק מחפש מקום ישיבה עם יותר מקרש אחד, כבר לא נדבר על המשענת שהפכה למותרה של ממש. המצב מביא את האנשים להפגנת יצירתיות רבה: חלקם מביאים כסא מהבית, אחרים בונים כיסא מלבנות שהיו פזורות במקום. ההזנחה במקום היא הזנחה של שנים. וכיון שמדובר בגן משחקים שכונתי שאינו במקום מרכזי, כניראה שבאגף הנטיעות והגנים שכחו ממנו. יש לציין שהמקום משרת דווקא קבוצת אוכלוסיה די גדולה.

החל משנת 2006 מפעיל הממונה על התקינה סמכויות אכיפה מינהליות המאפשרות לו להוציא צו מינהלי המצווה על רשות מקומית לתקן או לסלק מתקנים בגני משחקים שהליקויים בהם חמורים או קריטיים ומסכנים את הילדים וכן לסגור אתרי משחק מסוכנים. הפרה של הצו המינהלי עלולה לגרור את הפעלת מסלול הענישה הפלילי, לרבות נגד נושאי משרה שלא קיימו את חובתם. על פי המצב הנוכחי בעיר, כבר זמן רב שהחוקים, תקנים וסנקציות אינם יוצרים רושם כלשהו על מחלקות העירייה הרלוונטיות. בשנת 2006 הוצאו צווים מינהליים נגד 16 רשויות מקומיות, ובשנת 2007 - נגד 23 רשויות מקומיות, אבל עינכם הרואות, ההזנחה והסכנה לשלום הילדים ממשיכה.

ממשיכים בסיור:

בכביש בני ברית פינת מנחם בגין ישנו גן שעשועים חדש יחסית עם ספסלים, הצללה ואפילו גדר. עד כה אין מה להגיד, איזה סדר וניקיון , אולי בגלל היותו ממוקם בסמוך לכביש הראשי?  רק מה, הגן ממוקם מטרים ספורים ממתקן השאיבה שעליו מתנוססות בגאווה 12 אנטנות סלולאריות! לא אחת, לא שתיים, שתים עשרה. על פי החוק, אין להציב קווי חשמל עיליים מעל גני המשחקים בגלל היותם פולטים קרינה בלתי מייננת. לכן אין שום סיבה (חוץ מהכסף כמובן) שיהיו מוצבות אנטנות פולטות קרינה בסמוך לגן המשחקים. זה לא רק ניראה לא טוב, אלא שמדובר כאן בבריאות של ילדינו. אז יכולים להגיד שהקרינה נבדקה והיא מתחת לתקן... שממילא הוא גבוה משאר הארצות המפותחות בעולם.

בשני גני המשחקים נוספים שביקרנו גילינו ליקויים בטיחותיים חמורים והזנחה. ברגים ומסמרים בולטים החוצה מן הספסלים השבורים, מסכנים את אלו שיחליטו בטעות להשעין את גבם. 

אלמנט אחד שחזר על עצמו בכל הגנים, הייתה מגלשה פשוטה ועתיקת ימים ממתכת (ממש להיט). המגלשה שנמצאת חשופה לקרני השמש, הופכת להיות קטלנית במהלך היום. ילד שינסה בטעות להתגלש בה, יקבל כוויות בדרגה גבוה מאוד. אז הורים יקרים, אם אתם מזהים תפרחת חיתולים מוזרה על ישבנו של הילד- אל דאגה, הוא פשוט ביקר במגרש המשחקים "החם".

משרד הפנים, משרד השיכון , מפעל הפיס ועיריית אשדוד מקצים מיליוני שקלים לרכישת מתקני משחקים. המתקנים האלו נרכשו ממיטב כספם של ציבור משלמי המיסים ולרווחת התושבים. בהעדר אחזקה ראויה עיריית אשדוד לא רק שולחת את כספי הציבור לטמיון, אלא גם מסכנת את בריאות ילדינו. במסגרת אכיפת תקן  עורך הממונה על התקינה בדיקות מדגמיות יזומות ברשויות מקומיות באמצעות מכון התקנים. מספר מועט של גני המשחקים נבדקים, הבדיקה  הינה יזומה לכן סביר להניח שגן משחקים כדוגמת קריית פוניבז לא זוכה לבדיקה. "כבר שנים רבות שנושא הבטיחות בגני השעשועים מופקר", אומרים במועצה לשלום הילד. "משום כך, חייבים ההורים לקחת יוזמה ולבדוק היטב באיזה גן הילדים משחקים, ולבחון שוב ושוב את תקינות המשחקים, משום שגם גן בטוח יכול להישחק עם הזמן".

ארגון ’בטרם’ מדגיש כי עיקר הבעיה היא בשמירה על דרישות התקן לאורך זמן. המתקנים המוצבים מתאימים לתקן, אולם התחזוקה אינה מספיקה ולא עומדת בדרישות התקן, ולפיכך גם במתקנים שהיו בטיחותיים בתחילה עלולים להיווצר מפגעים בטיחותיים. היו ערניים והתריעו בפני הרשויות על תקלות וליקויים (ניתן להוריד מהאתר "בטרם" מכתב פנייה לראש הרשות המקומית, המתריע על המפגע). למרות שהתקן עצמו לוקה בחסר ולא מזכיר את נושא הנגישות לאנשים בעלי מוגבלויות אל גני המשחקים, בקשו מהעירייה להסדיר את הגישה לגן ציבורי ליד ביתכם. כי גם להורה נכה מגיעה הזכות לצפות בילדיו משתעשעים.

נקווה שגורמי העירייה ישכילו לתקן ולתחזק את מתקני השעשועים וכולנו נרוויח מזה. עד אז אנחנו נעקוב, לטובה ולרעה.

מעיריית אשדוד לא נמסרה תגובה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה