חוזרים ללמוד- שלום כיתה א'


להאזנה לתוכן:

 

ד"ר לסרי- משמרות זה"ב 

המעבר לכיתה א' מלווה בהתרגשות רבה מצד הילדים, בני משפחתם, הגננות שלימדו אותם בגן החובה ומצד צוות בית הספר שבו הם עתידים ללמוד. המעבר מגן החובה לכיתה א' מציין התחלה חדשה וגם פרידה. הילד נפרד מגן החובה שאותו הוא למד להכיר במשך שנים,  והוא עתיד להתחיל את לימודיו במסגרת חדשה, גדולה יותר ובלתי-מוכרת, בית הספר.

 

מצד אחד ישנם ציפיות, עניין וסקרנות ומהצד שני - שאלות ותהיות. הציפיות הן שהילד ישתלב במסגרת החדשה, ילמד, יתפתח, ויחוש תחושות של הצלחה, השתייכות ומימוש עצמי. השאלות והתהיות הן בנוגע להצלחת תהליך המעבר והגשמת הציפיות.

 

המפגש הראשון של התלמידים עם בית הספר עשוי להיות בעל פוטנציאל של לחץ, חוסר וודאות, תחושת אי-הביטחון במרחב פיזי ובמרחב החברתי חדשים עשויים ליצור מתח ולחץ. לגבי רוב הילדים, הקושי העיקרי בבית הספר הם הקשרים החברתיים ולא הלימודים.

 

חששות ההורים והילדים

אצל הורים רבים, גם אצל אלה השולחים ילד לכיתה א' לא בפעם הראשונה, ישנה תחושה של "פרפרים בבטן". התחושות המעורבות שעולות יחד עם הרצון להגן ולגונן והרצון לאפשר לילד להיות עצמאי ובוגר. רבים מההורים שואלים:  מה יקרה לו שם בבית הספר? האם הוא מסוגל לשבת כמעט שעה וללמוד? האם הוא לא קטן מדי?  איך יוכלו לענות לו בסבלנות שוב ושוב על כל השאלות שלו? הילד שלי מאוד רגיש ופגיע, האם ידעו להתחשב בזה? ההורים חוששים שהילד יפגוש חברים שישפיעו עליו לאו דווקא לטובה. איך הוא יסתדר עם כל "הגדולים" שרצים שם בחצר ודורסים כל מה שבדרכם...

 

על רקע השינוי הרב באופי המסגרת הן מבחינה פיזית והן מבחינה חברתית, הכניסה לכיתה א' נתפסת בעיני חלק מהילדים כמצב מאיים הגורם לחרדה, מכיוון שהמעבר בין מסגרות חינוכיות מאלץ את התלמידים להעריך מחדש את יכולתם. תהליך ההערכה מחדש יוצר חרדה מפני שעל התלמידים להתמודד בחוסר הוודאות ביחס לתפקודם בקרב חברים ומורים חדשים, וביחס לרכישת מנהגים חדשים. תהליך זה נושא תוצאות מתישות ביחס לתפקודו של התלמיד ומשפיע  על רמת ההישגים של הילד. ככל שעולה רמת החרדה המצבית של הילד כן יקשה עליו לתפקד במצבים שבם נדרש ממנו מאמץ לימודי.

 

כיצד נאפשר הסתגלות קלה יותר במעבר בין המסגרות?

·         חשוב להבטיח רצף והמשכיות בין המערכת המגוננת למערכת הבית ספרית בארגון הסביבה הלימודית ובדרכי ההוראה-למידה.

·         יש להפעיל דרכי הוראה-למידה מותאמים למאפייני טווח הגיל והעונים לצרכי הילדים כגון: למידה תוך התנסות פעילה בחומרים , משחק ובעיקר המשחק הסוציו-דרמתי ותנועה.

·         חשוב לזהות את הידע שעמו מגיע הילד כנקודת מוצא לתכנון הלמידה שלו בהמשך
ולהתאמת ההוראה, אם הינכם יודעים אודות נקודות החלשות של ילדיכם, דווחו למורה.

·         ליצור אווירה של רוגע, ביטחון ואמון בילד וביכולתו להתמודד עם השינויים.

·         לעודד ולתמוך בילד ולהיות קשובים לתחושותיו, עודדו את הילד לשיחה.

·         ליצור מצב של מקובלות חברתית ותחושת שייכות. 

·         חיזרו לשגרה הצפויה בשבוע שלפני תחילת הלימודים , הנהיגו השכמה מוקדמת, פעילות, הפסקת אוכל ועוד.

·         הקפידו על שינה של לפחות עשר שעות. שדרו לילד ביטחון מלא בבית הספר.

·         אם יש לכם ביקורת הנוגעת למערכת, אל תדונו בנושא ליד הילד.

·         ערכו סיור נוסף עם הילד בבית הספר. וודאו שהוא יודע היכן הברזייה, השירותים, השער.

·         שוחחו גם על ההפסקות ולא רק על השיעורים.

·         אם מתעורר קושי, כוונו אותו. אל תתנו לו פתרונות.

·         התקשרו מדי פעם למורה על מנת להתעדכן.

לחוויות המעבר, הכרוכות בהסתגלות לשינוי, יש השפעה על התמודדויות במעברים נוספים שיעברו התלמידים בהמשך חייהם כגון: מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, מהחטיבה לבית הספר העל יסודי וממנו לצבא.

 

פניה אישית למורים החדשים של ילדי כיתות א'

 

אנא ראו כל אחד ואחת שיושבים בכיתה, כאילו רק הוא נמצא שם. תנו לו מרחב וביטוי. אנא אל תתנו לו להיעלם בין כולם. עם הזמן תראו איך כולם מיוחדים במינם.

 

אנא היו סלחניים וסבלניים. אפילו לנו קשה להסתגל לעבודה חדשה ולמקום חדש. תנו לו את הזמן. לא, לא התכוונתי שתוותרו לו סתם כך. נכון שצריך משמעת וסדר. אבל תהיו עדינים. הנשמה שלו עדיין זכה ורכה. כל שריטה יכולה להשאיר צלקת.

אנא מכם, העצימו את ההצלחות הקטנות, היומיומיות, לפחות כמו שאתם – ואנחנו... – נוטים להעצים טעויות וכישלונות.

ויש לי עוד בקשה קטנה, אם לא קשה לכם. אנא שימרו עליו! אנחנו לא נהיה שם כל הזמן לידו. כשיריבו אתו, כשיקניטו אותו בגלל מה שהוא לובש, בגלל איך שהוא נראה, בגלל איך שהוא מתנהג או סתם בגלל שום דבר. אנא עזרו לו, עודדו אותו והרגיעו אותו. שלא ירגיש שהוא לבד, שהוא לא מוגן.

 

ודבר אחרון, אנא השתדלו לאהוב אותו. האהבה מחפה על הרבה דברים ומגשרת על הרבה פערים. אם באמת תאהבו אחד את השני, כל השאר כבר יהיה מובן מאליו. אנחנו מרשים לכם לקחת קצת מהאהבה שבו עבורכם. זה מגיע לכם. אתם הרי נותנים את הנשמה בשבילו.

בהצלחה!!!

 

 

49,307 תלמידים חוזרים היום לספסל הלימודים, מתוכם 4000 תלמידים עולים השנה לכיתה א', אירוע משמעותי בחיי הילדים וההורים. בתקופה זו מציפים את הילד ואת הוריו רגשות סותרים ומעורבים. השאלות, התשובות והטיפים להתמודדות ולקליטה קלה יותר במסגרת החדשה, הכל בכתבה הבאה

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה