"לא תכירו את העיר בעוד שנה"


להאזנה לתוכן:

כך מצהיר שלמה רוטנברג, ראש מינהל התפעול בעירייה, בשיחה עם כתב "אשדודנט". רוטנברג בטוח שמאחורי המשפט הבומבסטי יש קבלות, אך מה שבטוח הוא שיש לו "גב" חזק מראש העיר לעשות הכל, אבל הכל, כדי לשנות את המציאות עבור תושבי העיר. בכתבה הזאת לא תקראו על עוד הבטחות. בכתבה הזאת יש רק מעשים... שרבים מהם אינם מובנים מאליהם

 

 
לפני מספר חודשים הבאנו את סיפורו של רחוב מוזנח באשדוד, רחוב אילת, שם הביוב זרם כיין בין הבתים. ברח' אילת לא זוכרים מציאות אחרת. שנים הם התלוננו כדי שמישהו יסייע בידיהם, אך כל טענותיהם נפלו במשך השנים על אוזניים ערלות. מדובר במשפחות ממצב סוציו אקונומי נמוך, משפחות חד הוריות, קשישים ועולים. ילדיהם נאלצים לחיות בתנאים קשים אלה. הזבל והלכלוך במקום שולטים בכל פינה. מפינת הישיבה שהייתה במקום בעבר, נותרו רק מספר קורות עץ מתפוררות, שאר הספסל כבר התפורר מזמן. מגרש הקטרגל השכונתי שבמקום מזכיר מגרשים שכונתיים שאנו רואים בטלוויזיה במדינות העולם השלישי. במקום מושלכת פסולת ע"י תושבי השכונה שהפכו את החצר האחורית שלהם לפח אשפה אחד גדול.
 
בתגובה לאותה הכתבה אמרו לנו בעירייה: " מן המפורסמות הן כי עיריית אשדוד מזה תקופה ארוכה מטפלת באופן מסודר ועפ"י חוק ובהתאם לתקציב נתון בשטחים פרטיים בהם קרסה תשתית והאוכלוסייה אינה מסוגלת לשאת בנטל הטיפול, כאן נכנסת הרשות המקומית ומטפלת בתשתית ומחייבת בעלות טיפול את תושבי המקום. במקרה דנן, מדובר באחד הבניינים שהטיפול בתשתית הינו בתוכנית העבודה, בה התהליך לא נעשה ביום אחד. עיריית אשדוד ערה למצב עוד טרם פנייתך וכחלק מתוכנית כוללת רב שנתית המופעלת באמצעות המוקד העירוני.
לפני הניקיון אחרי הניקיון
 
לפני כשבועיים הגענו שוב לרחוב אילת לצורך הכנת כתבת המשך ואכן בעיית הביוב במקום טופלה ע"י העירייה. חלק מצנרת הביוב שקרסה במקום הוחלפה לחדשה והביוב כבר לא זרם חופשי מתחת לבניין. בעקבות פניות של דיירים קשישים נוספים ברחוב, הגענו לכתובת מוזנחת אחרת ברחוב אילת. שם מרוב עצים ועשבים כבר לא היה ניתן לעבור בשבילים שבין הבניינים. צילמנו הכל וחיכינו לעבור את החגים כדי לנסות לסייע לתושבי איזור זה שההזנחה היא מנת חלקם. חשוב לציין שמדובר בשטח פרטי שנמצא באחריות הדיירים ומעולם העירייה לא נכנסה לבצע עבודות ניקיון בשטח פרטי... גם עם הדיירים היו מעוטי יכולת.
 
 
להפתעתי, עוד בטרם הספקתי לטפל ולשלוח את התמונות הקשות לגורמי העירייה, זכיתי לטלפון רווי ברכות והודיה על העזרה הרבה ועל כך שהעירייה הגיעה ועזרה לדיירים לנקות את השכונה שלהם. מופתע מהטלפון אני עושה את דרכי לרחוב אילת ונדהם לגלות סדר וניקיון ששנים לא נראו ברחוב. העצים נגזמו, העשבים הוסרו והכל היה נקי כמו ששנים לא היה. פתאום היה אפשר לצעוד בשבילים, פתאום רואים את השבילים ולא צימחיה עבותה. הדמעות בעיני הדיירים שקיבלו אותי כבר אמרו הכל. לדברי הדיירים בשכונה, עובדי ניקיון וגינון של העירייה פשטו על הרחוב, כיסחו וניקו כל פיסת קרקע.
 
                    לפני ניקיון                                           אחרי ניקיון
אז מי אחראי לניקיון והמהפכה שעוברת העיר בתחום הניקיון?
 
הוא תושב אשדוד מתחילת שנות ה- 80 והוא סא"ל במילואים. תחת ניהולו נמצאות המחלקות שדואגות לאיכות הסביבה של התושב, כגון: חופים, תברואה, פיקוח, נטיעות, פינוי אשפה ומחלקת האחזקה. תפקידו בכח הוא ליצור סינרגיה בין כל התחומים. הניסיון הוא ליצור אחדות בין התושב לעירייה. ליצור שותפות בדאגה לניקיון העיר. זוהי תפיסתו ולפיה הוא פועל. כתב "המגזין" לקח את שלמה רוטנברג, ראש מינהל התפעול בעירייה לשיחה קצרה.
 
רוטנברג אינו מפחד מביקורת, להיפך, הוא מאמין שביקורת בונה יכולה רק לסייע. "אני תמיד אומר למנהלים שלי שאם אזרח פונה, המנהל צריך לחשוב אם התשובה שניתנה לתושב הייתה מספקת גם אותו בתור תושב. חשוב שמנהלי המחלקות יעמידו את עצמם במקום התושב וינסו לדמיין איך זה נראה מהצד השני", מספר לנו רוטנברג על האני מאמין שלו.
 
אחד הדברים החשובים בעיני רוטנברג הוא חיזוק ועדי הרובעים: "חשוב לי שוועד הרובע יהיה חזק. אני יושב עם ועדי הרובעים, מגבש קונצפט עבודה. כאשר הם באו אלי בטענה שאפילו אין מזכירה לועדי הרובעים, הפכתי את המזכירה שלי למזכירה שלהם. הם מגיעים לפה, מדפיסים את מכתביהם וזוכים ליחס לו הם ראויים. לכל ועדי הרובעים יש את הטלפונים של מנהלי המחלקות שלי והם מקבלים יחס VIP... הם אפילו בדקו אותי בזה כי הם לא האמינו".
 
מאז שהוא נכנס לתפקידו הוא כבר רץ עם מספר פרויקטים בשכונות בעלות מצב סוציו אקונומי קשה, ביחד עם ועדי הרובע. הוא הקים "סיירת ניקיון" שכל תפקידה הוא לעבור בין רובעי העיר, בתוכנית עבודה מסודרת, ולהיכנס למקומות שנשכחו והפכו לשכוחי אל, בדיוק כמו זה ברחוב אילת. שיהיה ברור, אין מדובר בתפקיד של העירייה לנקות אזורים וחצרות פרטיים אלה, אך ההנהגה הנוכחית בראשות ד"ר לסרי לא יכלה לעצום עיניים נוכח ההזנחה הקשה באזורים ונוכח זעקת התושבים לעזרה.
 
לפני הניקיון
 
אבל אם חשבתם שרק באזורי המצוקה תמצאו את הסיירת של רוטנברג, טעיתם. גם באזורי הפיתוח ברובעים י"ז וט"ז, שעדיין אינם נמצאים באחריות של העירייה, נכנסה הסיירת לפעולה והבריקה את הרחובות באתרים אלה. "את התושב לא מעניין מי אחראי למה, הוא רוצה תמורה לכספו. למרות שזה לא היה בתחום האחריות שלי, נכנסתי עם 30 עובדי ניקיון לרובע ט"ז והברקנו להם את הרחובות. את המלחמות בין גורמי העירייה לחברת הבת שלה נעשה אנחנו אחר כך, התושב לא אמור לשלם את המחיר של כך", מספר רוטנברג על מבצע הניקיון ברובע ט"ז.
 
 
רוטנברג קשור למנהליו ומעריך את עובדיו. בכל יום שישי הוא לוקח אותם לעשות "קבלת שבת". אם חשבתם לרגע שהחבר'ה הולכים לים לשתות כוס בירה, אז שוב טעיתם. בכל שישי יוצא רוטנברג ביחד עם מנהליו לסיורים בכל רחבי העיר. "הסיורים נועדו למצוא נקודות בעיתיות ובעיקר להשאיר עיר נקייה לקראת השבת", מספר לנו רוטנברג על מהות הסיורים ברחבי העיר שהפכו להיות עניין שבשגרה. רוטנברג יכל  כמו כל מנהל לצאת לחופשת השבת ביום חמישי ולתת למנהליו להתמודד עם השטח, אך הוא בחר להיות איתם בשטח... כנראה שהעבר הצבאי משפיע (מפקד טוב נותן דוגמא לחייליו).
 
גם פניות שמגיעות בכתב לעירייה או מופנות לראש העיר בנושאי תברואה זוכות ליחס אישי. לא פעם תמצאו אותו מתקשר לתושב שפנה לעירייה. הוא נפגש עם התושבים ורוצה לראות במו עיניו את הבעיה. רוטנברג מציין לדוגמא תלונה שהגיעה מתושבים על מרכזון רובע ט'. הוא הגיע לשטח באחד מימי שישי וחשכו עיניו. הזוהמה והלכלוך פשטו במרכזון וכל בעל עסק במקום עשה במקום ככול העולה על רוחו. בשלב הראשון נעשה סדר עם העסקים במקום וטופל נושא הניקיון במרכזון. לאחר מכן יצר רוטנברג קשר עם כונס הנכסים של המרכזון ודרש לתקן את הפגמים שהתגלו במרכזון. ככה במשך תקופה, בכל יום שישי, הגיעו צוותים למרכזון עד שהניקיון והסדר הפכו להיות נחלת כולם.
 
 
בערב סוכות האחרון סיירה הסיירת של רוטנברג ברובע ז', מדובר היה בכשעה לפני כניסת החג. פחי האשפה המוטמנים היו מפוצצים באשפה ולמרות שאתר הפסולת כבר נסגר, רוטנברג התעקש על כך שפחים אלה יפונו. 2 משאיות עמוסות אשפה יצאו מהרובע דקות לפני כניסת החג. "בעקבות אירועים חוזרים של פחים עמוסים ברובע ז' במהלך השבתות, שונתה תפיסת הניקיון ברובע זה כך שעיקר הניקיון מתבצע לפני השבת והתושבים מבלים את השבת ללא אשפה שמתגלגלת ברחובות", אומר רוטנברג.
 
 
לאחרונה החל רוטנברג לאתגר את המערכת ע"י כך שהקשיח את מדדי הביצוע. על פי הנתונים הישנים, כל המחלקות שבתחומו עמדו 100% ביעדים שנקבעו. מהר מאוד הבין רוטנברג שיש לאתגר את המערכת ולא להקל עימה ולכן החל להוריד את זמני העמידה ביעדים. רוטנברג נותן דוגמא: "אם טיפול בתלונה על טפטפת היה בעבר יום אחד, קיצצנו את זמן התגובה ל-18 שעות וכדומה. כך קוצצו כמעט כל המדדים וכל מנהל יושב איתי על המדדים שלו שמנותחים ומסקנות מתקבלות כדי לשפר את המערכת".
 
 
בקרוב מאוד מתכוון רוטנברג להציף את העיר באשפתונים שיפוזרו בכל הרחובות בעיר. "היום אתה מחפש פח לזרוק אליו אריזה של ארטיק או אפילו את הצואה של הכלב שלך, כמעט ולא תמצא. בזמן הקרוב נציב רבים כאלה בכל רחבי העיר, דבר שיסייע בשמירה על ניקיון העיר".
 
 
"יש עוד תוכניות רבות לעתיד, אנחנו רק בשליש הדרך למקומות שהתושבים לא חלמו עליהם", מבטיח רוטנברג ומסרב לפרט.
 
 
 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה