וירוס רוטה מתחיל להתעורר


להאזנה לתוכן:

הוירוס שאוהב בעיקר ילדים קטנים, מתחיל להתעורר, עוד ועוד ילדים נדבקים בוירוס. הבשורה המשמחת: עדיין לא מדובר בהתפרצות כמו בשנה שעברה, אך אם לא ננהג במשנה זהירות, הוא יכה בנו "שוק על ירך"

בשנה שעברה אושפזו רבבות פעוטות בבתי החולים בעקבות התפרצות הוירוס. השנה כבר מתחילים להגיע דיווחים על הופעת הוירוס, בעיקר בקרב הפעוטות בגנים. בחלק מכיתות הגן נמצאים ילדים רבים בבתיהם עקב שילשולים שנגרמים מהוירוס וכן הופעת חום גבוה.

"אצל ילדים צעירים עלול איבוד הנוזלים - עקב השלשולים וההקאות - להיות מהיר ומשמעותי ולגרום להתייבשות ולחוסר איזון של מלחים בדם. תינוקות שסובלים מתסמינים אלו ואשר מתקשים בשתייה או מפתחים ישנוניות או אפטיה צריכים להיבדק בהקדם על ידי הרופא המטפל. חלקם יזדקקו לטיפול תומך בחדרי המיון או באשפוז. הילדים מחלימים לרוב תוך שבוע מהתחלת הסימנים בלי בעיות מיוחדות", אומר ד"ר אורי בלה, רופא מומחה במחלקת הילדים בבית החולים 'קפלן'. שם אגב מציינים שעדיין אין התפרצות של הוירוס, אך ניסיון השנים שעברו מלמד שהוא עוד יגיע.

"כאשר ילד חולה בנגיף הרוטה הוא עשוי להדביק את בני משפחתו וחבריו , איתם הוא בא במגע קרוב. הנגיף עובר 'כאש בשדה קוצים' בקרב אוכלוסיית התינוקות עד גיל חמש שנים", כך מסביר לנו ד"ר בלה.

הרוב הגדול של ילדי העולם חולה לפחות פעם אחת ברוטה וירוס לפני גיל 3 שנים, עך עולה ממחקר שפורסם ע"י ועדה שתפקידה היה להמליץ או לא על החיסון לרוטה וירוס. המחלה מהווה מעמסה כבדה הן על ההורים והן על מערכות הבריאות.  דלקת מעיים מנגיף הרוטה מביאה לאשפוזים רבים, ביקורים רבים במרפאות וחדרי מיון, איבוד ימי עבודה וסבל לכל המשפחה. על כל ילד שמתאשפז, יש כ-8 שנבדקים במרפאה וכ-32 ילדים המטופלים בבית. מהמחקר עולה שהיקף המחלה בישראל הוא גבוה יותר מהממוצע בארצות המפותחות.

האם יש חיסון?

"מזה מספר שנים ישנו חיסון לנגיף הרוטה המאושר על ידי משרד הבריאות והוכח כיעיל ובטוח במחקרים רפואיים רחבי היקף", מבהיר ד"ר בלה. "החיסון מקטין באופן משמעותי את התחלואה מהנגיף ומקטין את שיעור האשפוזים והתחלואה הקשה הכרוכים בהידבקות בנגיף".

החיסון ניתן ב-2-3 מנות בטיפות דרך הפה. המנה הראשונה ניתנת בגיל 6-12 שבועות ואת האחרונה לא יאוחר מגיל 32 שבועות . רק לאחרונה הוכנס החיסון לשגרת החיסונים. יחד עם זאת, ייקח עוד זמן עד אשר נצליח להדביר את וירוס הרוטה ממחוזותינו.

ד"ר אורי בלה פונה בבקשה להורים לפעוטות: "הקדימו לפנות לרופא הילדים שלכם על מנת לחסן את הפעוטות בביתכם ובכך תוכלו לחסוך להם תחלואה וסבל מיותרים. ככל שרבים יותר יחסנו את ילדיהם יקטנו ממדי "מגיפת הרוטה" הפוקדת אותנו בכל שנה בחודשי הסתיו והחורף" הוא מסכם.

איך נדבקים בוירוס?  "בקלות. דרך ההדבקה היא ע"י מגע של ידיים במישהו החולה בוירוס או מגע עם הפרשות צואתיות. תינוקות רבים עלולים להידבק במגע עם תינוק אחר שחולה בוירוס, וגם ההורים עלולים בסיכוי קטן להידבק , אך עבורם השלכות הוירוס הנן הרבה פחות משמעותיות. לכן, שמירה על הגינה ורחיצת ידיים יכולות בהחלט למנוע או לצמצם את התפשטות הוירוס".

מה התסמינים המופיעים בילדים חולים? "המחלה מתחילה לרוב בהקאות לאחר מכן בשלשולים. עקב כך, עלולים להתפתח התייבשות וחוסר איזון במלחים בדם, ולכן הטיפול ההולם בנוזלים בזמן הנו חשוב ביותר. איבוד הנוזלים גורם לחוסר חיוניות וערנות, ובמצב כזה מומלץ להגיע לבית החולים כדי לבדוק האם הסיבה היא הרוטה וירוס".

איך מאבחנים את הרוטה וירוס? "השיטה המהירה והמהימנה ביותר היא זיהוי חלבוני החיידק בבדיקת צואה פשוטה".

מהו הטיפול כנגד הוירוס? "טיפול תומך בנוזלים לוריד או דרך צינור לקיבה עד שהמחלה חולפת מעצמה. בבדיקה חוזרת בוחנים האם ההפרעות במאזן הנוזלים והמלחים תוקנו".

כמה זמן אורכת המחלה? "בין 3 -10 ימים עד להחלמה מלאה. בדרך כלל המחלה אינה חוזרת לאחר מכן, ואם כן, הרי שהיא חוזרת בעוצמה נמוכה בהרבה".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה