שוב נדחתה: הכרעת הדין בפרשה שהרעידה את עיריית אשדוד


להאזנה לתוכן:

בית המשפט יכריע ב 25/02/2022 במשפט השוחד בו הואשמו בכירי העירייה לשעבר; עמרם כנפו ויצחק דרי. בפרשה הואשמו גם קבלנים וכן חבר המועצה לשעבר שלמה אלבז, עם כולם נחתמו הסדרי טיעון ואלבז ריצה עבודות שירות. כנפו ודרי הכחישו לאורך כל הדרך כי לקחו שוחד, וטענו כי ביצעו עבודתם למען הציבור ללא משוא פנים.
ככל שתהיה התוצאה ופסיקת בית המשפט, ברור כבר שמדובר בעיוות דין על עבירות לכאורה מלפני 18 שנה (לשם המחשה - עוד לפני שפייסבוק הוקם), החקירות שהחלו לפני 10 שנים, נמשכו עוד 3 שנים, כתב אישום הוגש רק שנתיים לאחריהם ופסק הדין שיהיה רק סוף סוף בסוף החודש כאמור.
ככל שתהיה התוצאה- הנאשמים בין אם הם זכאים או לא, כבר שילמו מחיר כבד ביותר הן מבחינה ציבורית והן מבחינה כלכלית אישית ומשפחתית ולו בגלל המריחה הבלתי סבירה ובלתי נתפסת של הדין שיוכרע דור אחרי

עמרם כנפו בעת ששימש סגן ראש העיר

אחרי כחמש שנות משפט, מחר הכרעת הדין בעניינה של עמרם כנפו ויצחק דרי, שהואשמו בשנת 2017 בקבלת שוחד והפרת אמונים. כתב האישום נולד לאחר 5 שנות חקירה של המשטרה, במסגרתה נחקרו קשריהם של כנפו, דרי ואלבז עם קבלנים בעיר וקידום ענייניהם - תוך ניצול השפעתם, לכאורה, בועדות התיכנון בהם היו חברים ומשפיעים.

כנפו ודרי היו דמויות מפתח בעולם הפוליטי ציבורי של העיר אשדוד והחקירות/חשדות הוציאו אותם מהמשחק כליל. 

כתב האישום

על פי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) באמצעות עו"ד שלום שיפר, כנפו, הואשם בעבירות של לקיחת שוחד והפרת אמונים.

בכתב האישום תואר כנפו כי הנו איש מרכזי ודמות מפתח בעיריית אשדוד, הן ביכולתו להשפיע על מהלכים בעירייה, והן בנושא התכנון בעיר, כאשר הוא גם בעל היכרות רבה והבנה בתחום התכנון והבנייה.

כנפו שימש במשך השנים כסגן ראש העירייה, חבר ועדת בניין ערים, הממונה על מינהל הרווחה, ומאז 2008 הוא כיהן כממלא מקום ראש העירייה. מאז פברואר 2009 החליף את ראש העיריה במרבית הדיונים ב"וועדת השניים" שהיא רשות הרישוי שדנה בבקשות להיתרים הקשורים בבנייה, וכן החליף לעיתים מזדמנות את ראש העירייה בישיבות ועדות התכנון ובנסיבות אלה אף שימש כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

כתב האישום המרכזי מתאר כיצד הנאשמים עמרם כנפו ויצחק דרי, קיבלו לכאורה שוחד מיזמים ומקבלנים בעת שכיהנו בתפקידים שונים בעיריית אשדוד ובמועצת העיר. על פי כתב האישום, השוחד התקבל גם בצורת כספים שהועברו אליהם וגם בצורת טובות הנאה ובתמורה לכך, קודמו ענייניהם העסקיים בפרויקטים נדל"ניים בעיר אשדוד ובוועדות התכנון והבנייה.

בכתב אישום נוסף נאשם שלמה אלבז, שכיהן אף הוא כחבר מועצת העיר אשדוד, כחבר בוועדת המשנה לבניין ערים וכיו"ר החברה העירונית לפיתוח התיירות באשדוד, בכך שקיבל שוחד מיזמים שונים.

דרי נאשם בקבלת שוחד בסכום כולל של יותר מ-2.5 מיליון שקל. כנפו נאשם בקבלת שוחד בסכום כולל של כ-240 אלף שקל, בנוסף לאופציה לרכישת מגרש מקבלן, ואלבז נאשם שקיבל מהקבלן אמסילי שוחד בדמות הלוואה וערבות להלוואה בהיקף של כ-150 אלף שקל.

במענה לכתב האישום, כפר כנפו בכל האישומים נגדו:

"כל פעולותיו היו חוקיות וגלויות. הוא לא פעל במחשכים ולא ניסה להסתיר דבר. התקשרויותיו העסקיות המצוינות בכתב האישום נעשו בתקופה בה הדבר היה מותר לו והוא הקפיד על חציצה מוחלטת וברורה בין תפקידיו כחבר מועצה לבין פעולותיו העסקיות.

בתקופה בה הנאשם לא קיבל שכר מעיריית אשדוד הוא נזקק לפרנסה. בשל כך, הנאשם פתח עוסק מורשה, בהלימה לכישוריו וכשרונותיו, ופעל באמצעותו והכול, כאמור, באופן גלוי. כאשר שב לקבל שכר מעיריית אשדוד, סגר את עסקו.

כל עסקאותיו היו מסוימות ומקצועיות, תחומות במהותן, במשכן ובתמורה ששולמה עבורן, שהייתה מידתית. כך גם כאשר ניסה לעשות עסקת נדל"ן, היתה זו עסקה נעדרת פליליות שכל כולה מפגש כנה בין מוכר מרצון לקונה מרצון.

הנאשם מעולם לא נשכר על-ידי יזמים כדי לקדם פרוייקטים, כפי ששב ונטען בכתב האישום; הנאשם מעולם לא השתתף במקביל להתקשרויותיו העסקיות בישיבות וועדת התכנון אשר דנו בנושאים שלהם היתה לו נגיעה, כפי ששב ונטען בכתב האישום.

כתב האישום הוא תוצאה של אבן רכילות שקרית שנזרקה לבאר אי שם בשנת 2007 , ועליה נעטו והודבקו בתפרים גסים מלבושים פליליים חסרי צידוק. האישומים מתייחסים בעיקרם לשנים 2005-2004. הנאשם נחקר החל משנת 2012 ובמשך 3 שנים, כאשר כתב האישום הוגש רק כעבור שנתיים. המדובר בפרקי זמן ארוכים מעל ומעבר לכל מידה. התוצאה, לפיה הנאשם נותן את הדין על אירועים בני מדור אחר הינה מקוממת עד כדי טענת הגנה מן הצדק.

יצחק דרי - כפר אף הוא באישומים נגדו:

במענה לכתב האישום, דרי טען כי לא הייתה כל מניעה חוקית בתקופה הרלבנטית, לחבר מועצה שאינו מקבל שכר, ובלבד שאינו משתתף בישיבות ובועדות בהם מתקיים דיון בעניינם של בעלי העניין מהם הוא מקבל שכר. דרי טען כי קיבל יעוץ משפטי טרם קשר קשרים עיסקיים כאלה ואחרים, ועל כן פעל כחוק ועל פי הייעוץ המשפטי שניתן לו. 

במסגרת הפרשה נחתמו הסדרי טיעון לקבלנים שהואשמו בכתב האישום המקורי. בנוסף, חבר המועצה לשעבר שלמה אלבז, חתם אף הוא על הסדר טיעון, במסגרתו נגזרו עליו עבודות שירות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה