אז למי יצביעו החרדים באשדוד לראשות העיר?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('ba7079b8-537f-48ca-8bc7-dd7aafecf6d1','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('ba7079b8-537f-48ca-8bc7-dd7aafecf6d1','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('ba7079b8-537f-48ca-8bc7-dd7aafecf6d1','/dyncontent/2024/4/21/1cebc6c2-b3bd-4e6e-9f9a-6a934a51d3d5.jpg',17792,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,20074,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

נתחיל בכך שכרגע המושג הכללי "חרדים" באשדוד, כבר לא קיים והפיצול בינהם ובתוכם הפך להיות מורכב - דרעי נלחם כמו אריה בבכל החזיתות, כדי שעוזרו לשעבר, ברק סרי, יהיה ראש העיר של אשדוד מטעמו. לפי התוכנית הגדולה - אם דרעי ישיג דיל עם אגודת ישראל, ברק סרי יבחר לראשות העיר. אז למה בכל זאת זה לא הולך להם? למה בעצם אבי אמסלם הוא המתמודד כרגע לראשות? כיצד לפתע החרדים בשטח החלו להתמרד? מהי עסקת בני ברק תמורת אשדוד? ואיך בכלל קשורה לכך הלן גלבר?

העצרת שהתקיימה באשדוד נגד חילולי השבת בביגאלו שהאזינו בתחלת החודש לראיון שמסר שר השיכון ויו"ר 'יהדות התורה', הרב יצחק גולדקנופף, לישי כהן מ'כיכר השבת' העריכו שדרמה פוליטית עשויה להתרחש באשדוד. גולדקנופף הפתיע ואמר כי התמיכה שהעניקה מפלגתו לראש העיר, ד"ר לסרי, אינה אבסולוטית.
השמחה מהגמגום של גולדקנוף העלתה תקווה מחודשת במחנה ברק סרי ושות' באשדוד.

"תראה", גמגם שר השיכון, שבניגוד לחזותו הבוטחת החל לפתע להתפתל. "אנחנו חתומים רק צד אחד, אבל לא חשוב. זה הסכמים מסוג אחר, זה הסכם שאם אנחנו רואים בסקרים שהכל נשאר כמו שהוא.. אבל אם הסקרים ייראו משהו אחר....

לא היה צורך להפוך למומחים לשפת גוף בכדי לזהות את המצוקה שבה נתון גולדקנופף, ואת הפריחה בה לקה ברגע שנושא הבחירות באשדוד רק עלה על השולחן. המצוקה שלו היתה גלויה ומראהו היה מכמיר לב.מצוקה גלויה. גולדקנוף בראיון לישי כהן

ואכן, מי שמצוי בסוד העניינים, זיהה היטב את המצוקה שמעסיקה את גולדקנופף כמו גם את בכירי חסידי גור בימים אלו, כשמתברר כי הם מצויים בפלונטר שנתפס כחסר תקנה.

אין זה סוד כי בסיעה המרכזית (שם הקוד הפוליטי לחסידות גור) ישנם גורמים בזירה הארצית החשים בין הפטיש לסדן. הנשק שעמו מאיים עליה יו"ר ש"ס, הרב דרעי, התברר כאקדח טעון שמסוגל לפצוע ואפילו להרוג.

דרעי הודיע כי במידה והסיעה לא תיישר עמו קו והיא לא תסכים לסייע להדחת יריבו המר באשדוד, ראש העיר ד"ר לסרי, תריץ ש"ס מועמד מצידה לראשות העיר בני ברק.
ואכן, האיום התממש לו במהירות הבזק. באותו היום, נודע כי תושב פ"ת בשם אוריאל בוסו, שהוא גם אח של יהודה אבידן מאשדוד, העביר את כתובתו לעיר החרדית בני ברק. ההתמודדות של בוסו בבני ברק עשויה לגרום לרעידת אדמה בבני ברק עד כדי כך שגם האזרחים האשכנזים יצביעו לו. למה?  כי הם ממש לא אוהבים את המועמד של גור, את העסקונה שמחליטה מי יהיה ראש עיר, את הזלזול בתושבים שסובלים ממכת חולדות.

הדיבור בבני ברק לפתע הוא שעשוי להיות לראשונה מרד באדמורים, מה שיביא את בוסו לכיסא ראש העיר בני ברק. 

הלפיתה הזו של דרעי הצליחה לגרום לאותם גורמים בסיעה המרכזית לכאב ראש של ממש. על פי גורמים בחסידות גור הארצית, ראשי הסיעה שהגיעו ללשכתו והם הציעו לו הצעות בדמות רוטציה בני ברק או סיוע במקומות אחרים כמו אלעד, שמעו מפיו את התשובה האחת: אשדוד.

דרעי עם יועצו ברק סרי בסיור בנמל. ציון שלום

המצב הנוכחי גרם לכמה שושבינים בחסידות גור בזירה הארצית להזיע וכך נאמר בישיבה הפנימית: "לסרי הוא ראש עיר מצויין, ולדעתנו אין כל סיבה להחליפו, בודאי כל עוד אין לו אלטרנטיבה ראויה. אבל אם אנחנו עומדים להפסיד את בני ברק – יש לשקול שיקולים נוספים- רוחביים יותר".

בדבריהם הודו שאשדוד אינה פקטור בכלל. "כעת, כשעל כף המאזניים נמצאת שאלת ראשות העיר בני ברק, ברור שזהו השיקול החשוב ביותר. מבחינת הסיעה אין מה שחשוב לנו יותר מאשר בני ברק, ואם לשם כך נצטרך להצביע עבור כל מועמד אחר באשדוד, זהו המחיר שנשלם - והעיקר שלא נפסיד בזירה שחשובה לנו ביותר". סוף ציטוט.

אז למה בכל זאת הם לא סוגרים הסכם על תמיכה במועמד של דרעי באשדוד? יש לכך מספר סיבות:

1 -
נזכיר שבבחירות הקודמות היו ויכוחים פנימיים על מועמדותה של הלן גלבר בדחיפה של חסידות גור, גור התכוונו עד לרגע האחרון לתמוך בגלבר ובסוף נאלצו להתקפל:

גם בבחירות הקודמות שהתקיימו לפני 5 שנים בדיוק, נקרעה הסיעה המרכזית מבפנים. מחד, היו בה גורמים שפעלו נגד לסרי וביקשו להכתיר את הלן גלבר תוך יצירת 'מחאת שבת'. לסרי בצמוד לבחירות בחר שלא להיכנע לגור במאבק על סגירת מתחם הקניות של ביג בשבת. מאידך, גם אז היו שטענו כי בשורה התחתונה ראש העיר הוא היחיד שיודע לנווט בין חילוני לחרדים והיחיד שימנע קרע בעיר אשדוד שלא יעשה טוב לאף אחד. 

למרות הכול, ידם של הגורניקים כמעט וניצחה, אך מי שבלם את היוזמה היו שניים: חבר מועצת העיר, אפריים וובר הבעלזאי והח"כ הויזניצאי הטרי, יעקב טסלר. שניהם הודיעו לבכירי הסיעה, כי תהיה אשר תהיה החלטתם – הם כבר קיבלו החלטה שהם לא יזוזו ממנה.

רק ממש ברגע האמת הפנימו גם הגוראים שהם עשויים להפסיד עם הלן גלבר ולצאת קרחים מכאן ומכאן והסירו את תמיכתם מהלן גלבר שאף היא יצאה קרחת מכאן ומכאן וזכתה רק ל 7% מקולות הבוחרים באשדוד.

כל מי שמשך בחוטים אז, שילם מחיר יקר. כמו גלבר, כך העסקנים שהובילו את המהלך.

צילום: אגודת ישראל

2 -
כדי שתוכנית ברק סרי לראשות העיר תתממש, הוא זקוק לתמיכה מלאה של ש"ס וכל פלגי אגודת ישראל ועדין להביא בעצמו עוד כ15% מהציבור הכללי/חילוני. בפועל אין לו - לא תמיכה מספקת בציבור הכללי וגם מעשית הוא יכול לזכות רק בתמיכה חלקית בציבור החרדי, כשהפיצול באגודה סגר את הסיפור סופית.

בפועל הסקרים מראים שלסרי יש בין 7%-9% תמיכה בציבור הכללי, מה שאומר שהם יפסידו איתו גם אם ילכו עליו בכל הכוח. בנוסף, ברגע שהוא יהיה נציג החרדים לראשות העיר, הוא אוטומטית יאבד קהל רחב שנרתע מהתלות החרדית במועמד.

לא זו בלבד - אריה דרעי מבין וקיבל גם מסר ברור מהשטח הרבני/חרדי/ באשדוד - שגם אם ייתן הוראה כזו - הם לא יילכו איתו אחרי המועמד שלו. כמו כן ליחיאל לסרי כוח עצמאי בשטח שלא עובר דרך ש"ס הארצית וגם לא דרך הבוס דרעי. כך למשל משפחת רבני אבוחצירה ורבנים משפיעים אחרים יתמכו בלסרי בכל מקרה.

מכאן שגם אם יסגר הדיל בין דרעי לאגודת ישראל (שהתפצלה בנתיים), זה יהיה דיל מקסימאלי של 50% ו50% זה לא מספיק לברק סרי.

3 -
הפיצול בחסידות גור ובאגודת ישראל

חסידות גור התפצלה בתוך עצמה בין האדמורים ונקרעה מבפנים. היום יש קבוצה שנקראת פורשי גור שהחלישו את החסידות גם ציבורית וגם פוליטית. לא זו בלבד, השבוע נפל דבר ונוצר פיצול גם באגודת ישראל שהתפרקה ל 2 מפלגות -
סיעת ג' כוללת את חסידות גור, וויז'ניץ, פיטסבורג וקהילת גרודנא. הסיעה השניה כוללת את בעלזא, שלומי אמונים ודגל התורה ומקבלת גם את התמיכה של פורשי גור.

הפיצול שנוצר ברגע האחרון באגודת ישראל, לא מאפשרת לגור לעשות ככל העולה על רוחה באשדוד. אם עד היום חסידות גור הייתה המכריעה והפוסקת בנושא הפוליטי באשדוד, הרי שכעת חסידות גור נשארה עם חסידות וויזניץ בלבד שקבלה את המקום השני וככל הנראה תקבל 2-3 מנדטים בסה"כ. וויזיניץ השותפה של גור תומכת ללא סייג ביחיאל לסרי, עד כדי שתפרוש מגור אם תחליט לתמוך במועמד אחר. והשאלה האם חסידות גור תהיה מוכנה לקחת סיכון זה שיהווה מבחינתה התפרקות טוטאלית.

עובדתית, כשהגורניקים הפצירו בחברים הבלעזאיים והויזניצאים לסגת בהם מהתמיכה בלסרי, כדי לקדם את עסקת בני ברק, קיבלו תשובה ברורה של 'לא' באל"ף רבתי.
"מה לא הציעו לנו", אומר לנו בכיר בבעלז. "הבטיחו לנו עולם ומלואו, העיקר שנחזור בנו מהתמיכה בלסרי. אבל אנו לא מוכנים לשחק משחק שבכלל נוגע לעיר אחרת. עם כל הכבוד לבני ברק,

בפועל - שתי החסידויות, הן בעלזא והן ויזניץ - שכל אחת מהם שותפה מלאה כעת במפלגה אחרת בהכוונת הנציגים הפוליטיים - הרב אפרים וובר, הפטרון הארצי הוויז'ניצאי הרב יעקב טסלר לא יאפשרו לשותפים שלהם לסגת מההתחייבות שלהם לתמוך בראש העיר המכהן.

טענת בכיר מאוד בוויזניץ' - "כפי שבפעם הקודמת ביקשה אגודה לתמוך בהלן גלבר ולחזור בה מתמיכתה בלסרי, אך העמידה הנחרצת של בעלז וויזניץ - גרמה לכך שהיא נאלצה לשמור על התמיכה בלסרי, כך יהיה גם הפעם.
בזכות העמידה העיקשת של וובר וטסלר לא תהיה לשותפות שלהם ברירה.

אז במי אריה דרעי יתמוך בסוף?

דרעי ייתקשה מאוד להפסיד באשדוד. הוא עשה ככל יכולתו כדי שהנציג האישי מטעמו יהיה ראש העיר והשאלה אם יסתפק להשתלב בקואליציה באשדוד, או ימשיך להמר על כל הקופה?

האפשרות הסבירה ביותר שלו היא להשאיר את המועמדות של אבי אמסלם עד הסוף למרות שהמשמעות היא שרק חלק מש"ס תענה לתמיכה זו וכל השאלה היא האם מדובר ב 50% מתומכיהם פלוס מינוס 10%.  במקרה כזה הציפייה היא שיהיה סיבוב שני.

יחיאל לסרי יעלה ככל הנראה לסיבוב שני והשאלה מול מי.

בשלב זה דרעי יצטרך לשקול האם לעשות סולחה עם לסרי או לתמוך במועמד שיעלה מולו לסיבוב השני וככל הנראה זה לא יהיה ברק סרי ולא אבי אמסלם (אלא אם יקרה הבלתי צפוי וחסידות גור לבד, אך במלואה, תתמוך במי מהם לראשות העיר ובנוסף מי מהם ישיגו בעצמם לפחות 15% - 13%). 

אופציית גלבר -
מקורבים לסביבת אריה דרעי מכינים במקביל את אופציית הלן גלבר -
שכן הם ייתקשו לתמוך בכצנלסון, או לחמני או אלי נכט שמציגים קו אנטי חרדי מובהק.

אפשרות שלישית היא - סולחה עם יחיאל לסרי  - במקרה כזה - לסרי יוכל לנצח בסיבוב ראשון.

מה להערכתנו יחליט דרעי לעשות? 

אם השיקולים היו רציונאלים, היה קל להעריך במי הם יבחרו, אך במקרה שלנו מדובר בשיקולים שמבוססים על אגו, אמוציות, הורמונים שמתגברים על כל שיקול אחר

 
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('8ea661b3-0889-4dde-aad6-bd6d9dc79bcd','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,true,18157,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('8ea661b3-0889-4dde-aad6-bd6d9dc79bcd','/dyncontent/2017/6/5/ddc064ee-648d-4ba4-ad6e-72da51a98ff7.jpg',1808,'אייטם לוח אשדוד נט 525*60',525,78,true,18157,'Image','');},15]]);})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה