בסימן 'ערבות הדדית': מערכת החינוך מציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה


להאזנה לתוכן:

 על רקע אתגרי הקורונה: טקסים מקוונים בבתי הספר, שיעורים ייחודיים במערך השידורים הלאומי של משרד החינוך, מפגשי זיכרון 'בזום' ומגוון בפעילויות חינוך דיגיטאליות בסימן 'ערבות הדדית'

מערכת החינוך תציין מחר (ג'), 21 באפריל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסימן 'ערבות הדדית'. ביום זה יעסקו התלמידים בזיכרון השואה, באמצעות מגוון של פלטפורמות מקוונות, ויקימו מפגשי זיכרון במרחבים הדיגיטאליים והמשפחתיים.

הנושאים המוצעים יעסקו בין השאר בסיפורים אישיים של ניצולים, בדילמות ערכיות מתקופת השואה, במאורעות היסטוריים חשובים והשפעתה של האקטואליה על תפיסת הזיכרון. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

בין מגוון הפעילויות לבתי הספר ולרשויות

◼️ *עצרת תנועות הנוער* - אירוע המונים מקוון בהובלת מנהל חברה ונוער במשרד החינוך, ויד ושם, לזיכרון יום השואה אשר יתקיים בסימן 'יהודים מצילים יהודים'.

האירוע ישודר בתאריך 21.4, בערוץ כאן 11 ובערוץ 20 בשעה 17:30, בפייסבוק של משרד החינוך של מועצת התלמידים והנוער הארצית וכן במערכת המקוונת הלאומית.

◼️ זיכרון בסלון – מיזם המזמין התכנסות אינטימית ערב יום השואה. בצל משבר הקורונה, המיזם נערך מחדש ומציע דרכים מקוונות לציון יום השואה ולהמשכת המסורת.

המיזם יקדם השנה אירועי זיכרון כיתתי דיגיטלי – קיום ערב זיכרון בסלון ב-zoom כיתתי ובמערך דיגיטלי אשר קשור לאתגרים איתם מתמודדים היום.

לאחר ההרשמה באתר המיזם, יוכלו התלמידים לחבור לאיש עדות מדור שני או שלישי שיעלה לספר את הסיפור המשפחתי שלו או לחלופין להיחשף לעדויות מוקלטות שנמצאות באתר.

בנוסף, במסגרת 'זיכרון בסלון משפחתי' – יתאפשר לתלמידים ולמשפחותיהם לקבל הדרכה והנחייה לקיום אירועים סמליים בביתם לציון יום מיוחד זה.

◼️ כנסים ארציים לזיכרון 'בזום' – כנסים ארציים במתכונת מקוונת בהשתתפות מאות תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים מכל רחבי הארץ לציון יום חושב זה.

במפגשים הלאומיים ישתתפו דור שלישי שיספרו את סיפור הסבא והסבתא וניצולי שואה שיספרו את סיפורם.

◼️ שעת מחנך לאומית בהובלת החינוך החברתי של משרד החינוך לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה – שעת מחנך לאומית המשולבת במערך השידור הלאומי של משרד החינוך, וכוללת מערכי שיעור יעודיים לחטיבות הביניים לחטיבות העליונות.

בשידור ייקחו חלק מראיין ואורח בן הדור השלישי לשואה שייספר את הסיפור המשפחתי. השיעור יזמין את התלמידים לקיים זיכרון בסלון בחיק המשפחה.

◼️ 'מנהיגות זוכרת' של הנהגת המש"צים - סדרה של אירועים ארציים בהובלת יחידות השל"ח וידיעת הארץ בסימן מנהיגות זוכרת שתתקיים בכל המחוזות של משרד החינוך.

◼️ שם ונר –משרד החינוך בשיתוף עמותת "שם ונר " ממשיכה להנחיל מסורת משפחתית של הדלקת נר זיכרון אישי שעליו שם אחד הנספים.

השנה, לאור הנסיבות, תתאפשר לתלמידים להדפיס שם מתוך המאגר הקיים או להדפיס שם של קרוב משפחה. לצד כל שם, על התגית, מופיעים גם פרטי הנספה ומעט מסיפור חייו. .באתר העמותה ובאתר מינהל חברה ונוער יש מערכים לשיח משפחתי, וכן מצורפת הצעה לטקס משפחתי אישי. במאגר נמצאים 250,000 שמות של נספים ומספר הכניסות וההורדות למאגר צפוי להגיע השנה למאות אלפים.

◼️ ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה במחלקות הנוער – במרחב הרשותי יקיימו מאות טקסים יישוביים באמצעים דיגיטליים בהשתתפות בני נוער.

שר החינוך רפי פרץ אמר: "בדברי ימי האומה היהודית והאנושות כולה, לא היה פרק שָפֵל ואָפל מזה של שוֹאת העם היהודי. חובתנו החינוכית, המוסרית, הערכית והלאומית היא להעביר את זכרון השואה מדור לדור. השנה מערכת החינוך מציינת את יום הזכרון לשואה ולגבורה בסימן ערבות הדדית. ביום זה אנו מצדיעים היום לכל אותם רבים, שגילו תעצומות נפש, והמחישו טוב מכל מַהן אחווה וערבוּת של ממש. דווקא בימים אפלים ונוראים שעברו עליהם, הצליחו להתעלות ולעזור ולסייע אחד לשני בעת צרה. הערבוּת ההדדית- כפי שיודעים היטב גם כל מבקשי רעתנו- מחבּרת אותנו אלה לאלה גם בעיתות צרה. על אף הסיטואציה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה, תלמידי ישראל ילמדו וישתתפו בטקסים ובשיעורים לציון יום חשוב זה – זכרון השואה לא ימחה״.

מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב: "מערכת החינוך מציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ומתייחדת עם זכר הנרצחים. ביום זה אנו מעלים על נס את הזיכרון הלאומי, את שליחותנו החינוכית לספר לדורות הבאים את מאורעות השואה, ואת חובתנו המוסרית לנספים ולניצולי הזוועות שחיים בקרבנו. השנה, לאור הנסיבות, אנו מנציחים את הזיכרון במרחבים המקוונים – התלמידים ישתתפו בעצרת תנועות הנוער ובטקסים מרחוק, יעסקו בדילמות מוסריות, ויקיימו מפגשי זיכרון במרחבים הדיגיטליים. נזכור ולא נשכח". 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה