להאזנה לתוכן:

שמחים אנו שמחה גדולה להיות יחד היום בהיכל הישיבה בשיעור המקודש מימים ימימה ומתפללים להקב"ה שיגאלנו גאולה שלמה בקרוב.
הנה בפרשת השבוע אברהם אבינו לוקח את בנו, את יצחק, להעלותו לעולה ואברהם אוחז את "המאכלת" לשחוט את בנו. והקשו חז"ל מדוע נאמר מאכלת ולא חרב ולא סכין או כל שם אחר?.
ותרצו הלשון מאכלת היא מלמדת שכל מה שבני ישראל אוכלים וקיימים לאורך כל הדורות בא מכוחו של אברהם, שמה היה מיוחד אצל אברהם בשעת העקדה, אלא שידע אברהם אבינו לחתוך דברים.

הנה אברהם יש לו את בנו יחידו יצחק אשר אוהבו אהבה גדולה וברגע אחד הקב"ה מצוה את אברהם: "קח נא את בנך את יחידך", אברהם לא חושב הרבה ומיד קם לשחוט את בנו. אברהם אבינו היה לו כח גדול לחתוך מהר ולא לחכות ולא להתמהמה, אפילו שזה בנו יחידו, אפילו שזה מעשה שנגד כל דרכו,  אברהם חותך ברגע אחד. וכן עם ישמעאל, רואה אותו מצחק מיד עומד וחותך בלי להתמהמה.

הכח הזה של אברהם אבינו עמד עם בניו לדורי דורות לחתוך ולא לחכות וזה הלשון מאכלת, אנו אוכלים את הכח הזה לחתוך ברגע אחד ולא לגרור ולהמתין.

הגרירה וההמתנה וחוסר ההחלטיות היא ההרס הגדול ביותר שיש בחיי האדם וכך מובא בגמרא שלמלך נבוכדנצאר היתה בת מושלמת ומיוחדת בכל דרכיה ובזמן ההוא היו שני נביאי שקר, אחאב וצדקיה אשר היו רשעים גדולים והיו עושים מעשים רעים ביותר וכך היה דרכם של אותם נביאי השקר, היה הולך אחד לאשה מהעיר והיה אומר לה יש לי נבואה מהקב"ה שאת צריכה להיות עם הנביא השני ולהקים זרע ממנו, האשה הייתה שומעת את זה ופוחדת והולכת וחוטאת עם נביא השקר. וכך הלכו שני נביאי השקר והמשיכו במעלליהם ובדרכם הרעה עד אשר הגיעו לבתו של נבוכדנצאר ואמר לה אחד מנביאי השקר על חברו שנבואת ה' שתקיים ממנו זרע. בתו של נבוכדנצאר שמעה והזדעזעה ורצה מהר לאביה וסיפרה לו על הדברים התמוהים האלו.
מיד קרא נבוכדנצאר לשני נביאי הבעל ואמר להם: שמעתי את דיברכם אבל יש לי קושיה גדולה אליכם, אני הכרתי שלושה נביאים חנניה מישאל ועזריה אשר היו קדושים וטהורים ולעולם לא דיברו דברים ריקים כאלו ואיך אתם אומרים כאלו דברים. ענו אחאב וצדקיה: הם היו דבר מסויים ואנו דבר אחר לגמרי. אמר להם נבוכדנצאר: אם אתם רוצים שאני אאמין לכם ואתן לכם את בתי תעשו מה שעשו חנניה מישאל ועזריה, אני אכניס אתכם לתוך כבשן האש ואם תנצלו סימן שאתם צדיקים ואני אתן את בתי ואם לא סימן שאתם שקרנים ולא אעשה דבר חמור כזה. מיד עמדו שני נביאי השקר ואמרו: אנו רק שניים ואיך נינצל? הם היו שלושה, ואם ניהיה שלושה ודאי נינצל אמר להם נבוכדנצאר: לכו ותחפשו עוד צדיק שיהיה איתכם ואני אשליך אתכם לכבשן האש.
הלכו והביאו את יהושע הכהן הגדול ואמרו לו שחייב להכנס לכבשן האש, זרקו אותם אנשי נבוכדנצאר את אחאב וצדקיה ויהושע הכהן הגדול, אחאב וצדקיה נשרפו  ומתו ויהושע הכהן הגדול ניצל אך הצדדים של הבגדים שלו נשרפו. כשיצא שאל אותו נבוכדנצאר: מדוע שולי בגדיך נשרפו, אצל חנניה מישאל ועזריה כלום לא נשרף, ענה ואמר להם יהושע הכהן הגדול: אני אחד עם שני רשעים הם היו שלושה ולכן נצלו.
הגמרא אומרת זו תשובה שענה יהושע לנבוכדנצאר אך מה באמת התשובה האמיתית?, מתרצת הגמרא שנענש יהושע משום שבניו לא הלכו בדרך ה' והוא לא הוכיח אותם חזק כמו שצריך. והנה זה יסוד מהחזקים בחיים, לעמוד איתן וחזק בדברים.
וזה מהיסודות אשר לימד אותנו אבי האומה אברהם אבינו וזה המאכלת לדורי דורות, אשר צריכים ללמוד לחתוך במקום אשר צריכים לחתוך ולעמוד איתן וחזק בהם.
ובעזרת ה' יתברך נלמד ונלמד ונזכה לאורה וישועה ולשמחת עולם.
יבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה