"דע מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון"


להאזנה לתוכן:

ערב שבת קודש, זמן אשר מו"ר זקננו הקדוש רבנו חיים פינטו זצוק"ל הראשון, היה נוהג לעמוד ולברך את כל חסידיו ואוהביו בליל שבת וביום השבת הזאת והיה חוזר ואומר שיש כח בשבת הזאת לקבלת הברכות והבקשות אשר מבקשים מהקב"ה.

 
ולכן נשתדל בכל הכח לזכות ולזכות את הרבים, להרבות בתפילות ובקשות ולסיים ספר התהילים ביחידות או בשיתוף עם חברים ובע"ה יפתחו שערי שמים וברכת ה' היא תעשיר ולא תוסיף עצב עימה. ובמיוחד בימים אשר אנו נכנסים בהם, ימי בין המצרים, אשר צריכים רחמים מרובים מהקב"ה להנצל ולהוושע.
ה' יתן הטוב ונזכה לראות בנחמת ציון במהרה.
הנה בפרשת השבוע קשה כמה קושיות: בלעם מבקש להקריב פרים ואיילים לפני שיקלל את עם ישראל וקשה, הרי בלעם צר עין ורע לב ואיך פתאום ליבו נהיה בעל נתינה ומקריב קרבנות, הרי איש צר עין הוא ואיך נדבו ליבו להקריב וליתן קרבנות ואף שיתנו לו הקרבנות להקריב אין מתאים לצר עין כמוהו?.
וכן עוד קשה, מדוע דווקא מקריב פרים ואיילים ומה עם כבשים, הרי כבשים הם גם בהמה המוקרבת ומדוע לא הקריב כבשים?.
ושאלה שלישית קשה ביותר, כשבלעם היה הולך על גבי האתון והאתון לחצה את רגלו לקיר עמד בלעם והיכה את האתון ואז פתחה האתון את פיה בנס גדול ואמרה לבלעם: איך אתה רוצה לקלל ולהשמיד אומה אשר שומרים שלוש רגלים. וקשה וכי זו המצוה היחידה אשר עם ישראל מקיימים, ישנם מצוות רבות וזו אחת מיני רבים, מדוע אם כן בחרה האתון דווקא להזכיר את מצוות שלוש רגלים?.
אלא אפשר לבאר ולאמר: הנה בלעם חיפש נקודת חולשה בעם ישראל וזכות לאויבי ישראל ועל ידי פתח וסדק זה לערער את החומה הבצורה ולקטרג על עם ישראל ולכן דבר ראשון הביא גם הוא צדקה להקריב קורבנות וידוע שמול עשיית הצדקה אין דבר אשר עומד וכבר נאמר: "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה", הצדקה מעלתה גדולה ביותר. ואחרי שעורר את כח הצדקה עומד בלעם ומעורר את כח זכות אבותיו וטוען טענה, לא רק לבני ישראל יש זכות אבות אלא גם לי ולכל בני מואב, מדין וכו' יש זכות אבות וגם הם בני אברהם ויצחק ולכן מקריב פרים ואיילים, פר מסמן את אברהם אבינו כמו שנאמר: "ואל בן הבקר רץ אברהם" ולכן הביא פרים ואיילים מסמן את יצחק אבינו אשר היה כאייל, קרבן בעקדת יצחק. אך את יעקב אבינו אותו שסמלו הוא כבשים, כפי שכל חייו היה רועה צאן וכך כל אשר עבר עם לבן חמיו עקודים ונקודים וכו', אותו ואת הכבשים לא מזכיר בלעם ולוקח חלק בזכות אבות של אברהם ויצחק שיעמדו עימו כפי שעומדים עם עם ישראל.
באותו זמן האתון של בלעם פותחת את פיה שזה מהניסים הגדולים אשר היו ואומרת: איך אתה רוצה להכחיד אומה אשר שומרת שלוש רגלים. וידוע שלושה רגלים הם כנגד אברהם-פסח, יצחק-שבועות ויעקב זה סוכות. ומרמזת האתון את האומה עם שלושה אבות ועם שלושה רגלים את זה לא תוכל להקריב בשום דרך וכוחם גדול ביותר.
הנה תמיד צריכים אנו לחזק בנפשנו את דברי חז"ל: "דע מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון". מאין באת מי, ההורים שלך?, מי האבות שלך ואיך אתה מקלקל את דרכיך ומה יאמרו אבותיך ואבות העולם על מעשיך. ולאן אתה הולך?, מה יהיה עם הילדים שלך איך הם יתנהגו ואיך החינוך שלך ישפיע עליהם ומה יהיה איתם. ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון?, מה תענה להקב"ה על הפגיעה באבות ועל הקלקול של עתיד העולם בחינוך מקולקל של ילדיך.
ואת זה רואה בלעם, שהיסודות חזקים, "מראש צורים אראנו" הראש של ההורים והאבות חזקים והחוזק הולך ויורד עם הילדים.
הנה ימים אלו הם ימים של התבוננות ומחשבות עמוקות וחשבון נפש גדול בנפשנו. משתדלים אנו לראות כל פרט אשר עברנו בשנים האחרונות כדבר בודד וכן לקשור ולשזור אותו בקשר אחד כדבר שלם אשר בא בשלבים.
והנה דבר אחד מתחזק בנפשנו מרגע לרגע, אנו בתקופה ובדור שעבודת המידות היא העבודה העיקרית, ידוע שבכל דור יש בו את התיקון של אותו הדור וכמו שהנועם אלימלך אמר על דורו שהתיקון היא להקפיד במצות ציצית. וכן צדיקים וחסידים אמרו בכל דור מה התיקון שוב, אך צריך לדעת שבדור הזה העבודה היא עבודת המידות ומי שעובד על מידותיו יש בכוחו לפעול ישועות ולהשיג השגות אשר באף דור לא השיגו מעין ההשגות האלו.
זה דור שיש כח הרסני בידי כל אחד ואחד אשר יכול להרוס ולהחריב ולכלות והרבה עסוקים בהרס ולא בבניה ואף כשבונים, בונים על מנת להרוס במקום אחר ובסוף נמצא קרח מכאן ומכאן.
ב"ה תלמידי חכמים יש לרוב והיום רבים מאוד מאוד יודעים ללמוד גמרא והלכה וכו', אך לא לרבים הלימוד הזה נהיה חלק מחייהם אלא נהיה אצלם במקום סם החיים סם המוות. וראינו כבר קלקול וחורבן אשר בידם להחריב ולקלקל.
ולכן נדע ונודיע שזמן זה עבודתו היא עבודת המידות ומי שעובר על מידותיו, עין לא ראתה שכרו ומעלתו.
ונשתדל להתבונן ולחזק את נפשנו ולהתרחק מכל דבר אשר משחית ומקלקל את הנפש ונתחזק בבן אדם לחברו ולהרבות שלום בעולם ולהרבות כבוד שמים ובזכות התהילים אשר נחזק ונתחזק בשבת קודש זו, יעמוד דוד מלכנו מליץ יושר עלינו ונזכה לראות בישועת ה' ובמלכות בית דוד אשר תיכון במהרה.
ונתבשר בבשורת טובות והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם במהרה.
שבת שלום.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה