"כולך יפה רעייתי ומום אין בך"


להאזנה לתוכן:

לכל בית ישראל האהובים והחביבים
נשתדל בכל כוחנו לשמור ולהזהר על כבוד חברנו. משום, כשפוגעים ומורידים בערכו של אדם, מידת הדין מתוחה על המצער חברו

וכך מצאנו אצל השבטים הקדושים אשר נענשו בכל גלות מצרים, על פי דברי רבי חנינה, משום שהיו קוראים לאחיהם בני בלהה וזילפה, בני השפחות, והדבר היה קשה בעיני הקב"ה
הקב"ה היה באותו זמן אומר: "כולך יפה רעייתי ומום אין בך". פירוש:כל השבטים הקדושים זכים וטהורים ומום אין בהם. לכן הקב"ה שיעבד את כל בני ישראל להיות עבדים וכשכולם עבדים לא יוכלו לאמר לאחיהם בני בלהה ובני זלפה, בני השפחות

כשנתעמק בדבר זה אימה וחרדה תאחוז בנו, כל השיעבוד והקושי והצער והשיפלות אשר עברנו בארץ מצרים, על פי דברי רבי חנינה, על פגיעה בבני בלהה וזילפה

כמה בעיות וצרות וקשיים נוצרים לאדם בחייו מחוסר התבוננות בקלות הלשון
לכן נשתדל לקחת מוסר לעצמנו ולהזהר ולשמור על מעלת חברינו, נזהר מכל משמר לא לכנות שם לאדם

ונקשה מדוע מידת הדין כ"כ מתוחה כשמכנים שם לאדם או מדברים בצורה מסויימת על אדם
ואפשר לבאר ולאמר, על פי מה שמצאנו אצל שרה אימנו, כאשר באה לאברהם אבינו ודיברה עימו על הגר שפחתה שמבקשת היא שאברהם יגרש אותה מביתה, עמדה שרה בתקיפות, תבעה ואמרה לאברהם: "חמסי עליך". ויקשה איך שרה אימנו מדברת בצורה כזו לאברהם אבינו, הרי אברהם לא עשה מאומה וכן היא ביקשה מאברהם להביא את הגר לביתה וכו', אם כן מה טענתה

אלא מה הגר עשתה, הגר הייתה הולכת לפני כל העולם ומורידה בערכה של שרה ומספרת ואומרת: אתם חושבים ששרה צדקת גדולה, הנה עשרות שנים לא נפקדה מאברהם אני בפעם אחת נפקדתי מאברהם אבינו. וכך הייתה זורעת ניצני זילזול וקרירות כלפי שרה אמנו. שרה אמנו שצדקת הייתה לא הצטערה על מה שהגר נהגה כלפיה חוסר הכרת הטוב וחוסר יושר, צערה של שרה היה על זה שברגע שמורידה את ערכה לפני אנשים אותם אנשים פחות יעריכו את שרה ויהיו פחות כלי קיבול לקבל משרה השפעה רוחנית וקירבה להקב"ה

וכן כאשר מדברים רע על אדם ומכתימים את שמו עם דברים לא הגונים אף ערכו כלפי השמים יורד. כפי שמצאנו אצל דוד המלך שבכל מקום הלכה הייתה כמותו, אך כאשר ישבו חכמי ישראל והיו לומדים בבית מדרש אויביו של דוד היו קמים ואומרים לו מה הדין הבא על אשת איש, כולם ידעו את מעשה דוד עם בת שבע ולא היה אף חידוש בדבריהם, כל אשר עשו היה לפגוע בו בארץ וכך לערער את כוחו כלפי שמים

וזה היה דרכו של קרח ועדתו ודתן ואבירם, הוציאו על משה רבנו עלילת דברים, שמשה ניהיה כבד במשקל משום שגנב את כספם של עם ישראל בבניית המשכן וכן קרח ועדתו העלילו על משה שמשה חוטא ח"ו עם נשות ישראל כשבאות לשאול אותו ענייני הלכה, פשוט וברור שהאיש משה איש האלוקים הוא, אך כל מטרתם הייתה שע"י הוצאת הדיבה נחלש כוחו בארץ וכך יותש כוחו גם בשמים

ולכן משה רבנו וכך דוד המלך לא מחלו לקרח ועדתו ודוד לא מחל לאותם רשעים, משום שהפגיעה לא הייתה אישית בהם אלא בכלל עם ישראל
ולכן הקב"ה ראה את מעשה השבטים שמוציאים לעז על אחיהם בזה שקוראים להם בני השפחות ועל ידי לעז זה כוחם יורד בעולם והשפעתם הרוחנית מצתמצמת. לכן לתקן קילקול זה, ירדנו להיות עבדים כל עם ישראל בארץ מצרים

נחזק עצמנו במידה זו לא לפגום ולהטיל מום בקודשים, אף בדיבור, משום שכח הדיבור חזק ביותר הוא. ואמרו חז"ל: "אני האמנתי כי אדבר", על ידי הדיבור מתחזקת האמונה וח"ו גם להפך יכול לקרות, דיבור לא הגון מקרר ומחליש באמונה

נשתדל להרבות כבוד שמים בעולם, לתקן עולם במלכות שד-י
בע"ה נזכה, בזכות כל האור אשר קהילתנו הקדושה שובה ישראל משפיעה בכל העולם, לזכות בנועם ה' ולחזות בהיכלו

בע"ה הקב"ה ישפיע שפע רב מכל העולמות לכל עם ישראל ובפרט לכל הקשורים והדבוקים לקהילת קודש שובה ישראל
ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות. ונזכה בימים אלו לראות את יד השם'
כי מצאתנו ממצרים הראנו נפלאות

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה