ממוזיקה אנדלוסית יבוא השלום?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('bcafb1d0-4824-4e68-8c4f-0d38a4884e07','/dyncontent/2021/7/29/fbb6ea5a-f98b-4e6c-b4cc-5371b6cbb351.gif',13859,'דימרי הרמוני אייטם כתבה',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('bcafb1d0-4824-4e68-8c4f-0d38a4884e07','/dyncontent/2021/12/27/01ba5881-864e-4b8e-bd57-b05cb8ddc34a.jpg',13974,'נמל אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('bcafb1d0-4824-4e68-8c4f-0d38a4884e07','/dyncontent/2021/12/22/1ce74173-66da-4451-8941-517d6b6e21e0.jpg',13316,'אנדלוסית אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15]]);})

יהודים וערבים עם חיבור אחד מובהק -מוזיקה, יצירה ואהבה. אם זה תפס עם הערבים ישראלים למה לא עם ערביי המזרח התיכון?
בערב שהתקיים ביום חמישי האחרון הושק באופן רשמי מטרוז- המרכז למוזיקה אתנית בעיר לוד שהתקיים ב'חאן חילו' הוכח שמוזיקה הינה שפה בינלאומית שמחברת בין אנשים. שרת התרבות הכריזה כי היא מתכוונת להפוך את התזמורת האנדלוסית לתזמורת לאומית. עם הטייטל הזה, לא פלא שיש לגיטימציה למוטי מלכא ואנשיו לקרוא לאנשי המוזיקה במדינות המזרח התיכון לצאת לשיתוף פעולה חובק עולם

קרדיט צילום: גולן אלמקייס/  רשת המתנסים לוד

לא מעט הכרזות והודעות חשובות היו בערב ההשקה אך הדרמטית שבהם היא בוודאי הודעתו של מוטי מלכא, מנכ"ל המשכן לאומניות אשדוד ומייסד התזמורת האנדלוסית, כי הוא פנה לאמנים גדולים ובינלאומיים ממדינות ערב לבוא, לעשות יחדיו מוזיקה ולהפיצה בעולם.

על פי מלכא, כבר בספטמבר הקרוב יגיע לישראל, להופעות בערים לוד ואשדוד עם אנסמבל מטרוז
האמן FATCHI BEN ALLI (פתחי בן עלי) מתוניס ולאחריו אמנים ממצרים, עירק ועוד, כמו כן הודיע כי בעתיד הקרוב יתקיים פסטיבל יהודי- ערבי בלוד ואנסמבל מטרוז יתפתח להרכב מופעים ברחבי הארץ.

שרת החינוך מירי רגב הודיעה כי בכוונתה להפוך את התזמורת האנדלוסית לתזמורת לאומית, הבטיחה לתמוך במטרוז ובמרכז לפיוט ושירה וככלל במוסדות תרבות בפריפריות, הבטיחה חלוקת משאבים שיוויונית בין מוסדות התרבות והכפלת תקציב התרבות הערבית ופרגנה לראש העיר לוד ולמוטי מלכא על עשייתם.

אירוע השקת מטרוז היווה יום חג לעיר לוד, בו הגשים עו"ד רביבו את חלומו מזה כשבע שנים והצליח לשלב יחדיו פסיפס תרבויות. עו"ד רביבו בירך את הבאים בשפות עברית ובערבית רהוטה ואף שר בכבודו ובעצמו במהלך הערב עם המקהלה היהודית על הבמה. עוד נשא דברים חתן פרס ישראל, מר ארז ביטון, יליד לוד, שאיבד את מאור עיניו בעירו, אך לא את התובנה והיכולת לפאר את תרבות המזרח.


את האירוע פתח והנחה בחן מוטי מלכא, מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה באשדוד, כמו גם נכחו ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו שהוכיח שהינו שוחר תרבות אמיתי אשר העמיד לטובת החזון הרב תרבותי כל שביכולתו על מנת לפתוח את המרכז.

המרכז למוסיקה אתנית לוד, עיקרו חידוש והעמקת הקשר של ילדי לוד והסביבה עם המורשת המוסיקלית היהודית והערבית, כל אחת לחוד ושתיהן ביחד. המושג מטרוז נשאב מהמוסיקה האנדלוסית ופירושו "שירה רקומה", יצירה המורכבת מצלעות שיר בעברית ובערבית הארוגות יחדיו. מטרוז הינו סגנון מוסיקלי המסמל יותר מכל את הדו-קיום בין קהילות ודתות, ולכן בחרנו בשם זה למרכז אשר חרת על דגלו את שימור המורשת המוסיקלית של כל מסורת לצד יצירה מוסיקלית משותפת בעיר לוד שהנהגתה מקדמת מאוד את הפסיפס התרבותי שבה.


תלמידי המרכז האתני היהודי והערבי עלו לבמה לסירוגין. ההרכב הערבי פתח, מיד אחריו היה קטע דרבוקות ולאר מחכן הלהקה היהודית בפיוט בן 8 דקות. וכן לקראת סוף המאורע ניתן היה לראות ולשמוע שיתוף פעולה מרשים של גדול הפייטנים רבי חיים לוק עם הזמר הערבי שהגיע במיוחד לאירוע מהעיר עכו איברהים חליל, שאף ביצע את "אינתא עומרי" וריגש את כל הקהל.


במהלך הערב עלו לנגן שני נגני עוד: האחד יהודי ואחריו נגנית צעירה ונרגשת שעשתה חזרות במהלך כל הערב לקראת ההופעה שלה וריגשה עד מאוד כל מי שהצליח להבחין בה.
בין השירים ובמהלך האירוע ניתן היה לשמוע בבירור את קול המואזין שהשתלב בין ובתוך המוזיקה על הבמה, בין אם היו אלה יהודים או ערבים, באותנטיות מזוקקת.


מטרוז' יציע לימודי מוסיקה לערבים וליהודים, לחילונים ולדתיים, לילדים ולמבוגרים. יורם אזולאי, היועץ המוסיקלי של האנדלוסית אשדוד, הוא המנהל המוסיקלי של לימודי המוסיקה האנדלוסית כאשר לידו הפייטן מני כהן שיילמד פיוטים וחזנות ספרדית. ניזאר אלחאטר, מוסיקאי מחונן תושב העיר לוד, הוא המנהל המוסיקלי ללימודי מוסיקה ערבית קלאסית. מטרוז' יפעיל  מסגרות לימוד המעצימות כל מסורת בנפרד, כל קהילה תקדם את המורשת המוסיקלית והתרבותית שלה ותשאף למצוינות בתוכן ובביצוע ובתחושת שליחות תרבותית.

במרוצת הזמן יקדם מטרוז' פעילות משותפת לתלמידים הערבים והיהודים, שתוביל בעתיד לקונצרטים משותפים, לתזמורת ולאנסמבל מטרוז' ולפסטיבל הישראלי למוסיקה יהודית-ערבית בלוד. מפגשי מוסיקה אלה יעצימו את האחווה והכבוד בין הקהילות, ויחד נוכל ליצור חברה עשירה ומרתקת שתארוג יחדיו את העולמות המוסיקליים המגוונים בעיר ותתרום לפיתוחה של המוסיקה הערבית הקלאסית והאנדלוסית בישראל.


"מטרוז' יוצא לדרך בזכות  השותפים לחזון ולדרך. תודתי לשרת התרבות והספורט, גב' מירי רגב. שנאה דורשת ונאה מאוד מקיימת לקידום הפריפריה החברתית, הגאוגרפית, הערבית והדתית. תודה גדולה וחיבוק גדול לידידי  היקר, ראש העיר לוד, עו"ד יאיר רביבו, שלצד הצלחתו בפיתוחה ושגשוגה של לוד הוא גם שוחר מורשת אמיתי שהעמיד כל שנחוץ למטרוז. שיר תודה לאבי גיל מנכ"ל רשת המתנ"סים בלוד שהוביל את הביצוע יחד עם כל הצוות המוכשר שלו, יוסי שרעבי מנכ"ל משרד התרבות והספורט, גלית ווהבה שאשו ראשת מינהל התרבות, מר יגאל עמדי יו"ר המועצה לתרבות ואמנות, לשרת התרבות, חברת הכנסת מירי רגב שמרבה בעשייה אמיתית- מירי רגב וכמובן, למנהלים המוסיקליים יורם אזולאי וניזאר אלכטר. שהחיינו וקיימנו והגיענו, בשמחה ובטוב לבב, לזמן הזה", בירך מוטי מלכא.


בסיום הערב חתמו כל הנוכחים על מגילת היסוד של מטרוז- אותה ניסח מוטי מלכא ממייסדי המרכז האתני למוזיקה לוד, כשפניו אל החזון, העתיד והחלום שהמוזיקה והחיבור דרך האמנות, הוא זה שעוד יעשה שלום אמיתי.

 

 

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('7dea4e68-670c-40f4-8476-2cd63493ffd5','/dyncontent/2021/12/22/1ce74173-66da-4451-8941-517d6b6e21e0.jpg',13316,'אנדלוסית אייטם כתבה ',525,78,true,20405,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7dea4e68-670c-40f4-8476-2cd63493ffd5','/dyncontent/2022/1/11/2e6f1d80-6a12-47b5-abfb-ae38f3edba6e.jpg',14037,'רובינס אייטם כתבה ',525,78,true,20405,'Image','');},15]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה