$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('7e1f7f6c-9717-4d35-83e6-caa30091f3b9','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7e1f7f6c-9717-4d35-83e6-caa30091f3b9','/dyncontent/2024/4/21/a7408a5b-8ce8-46ed-8747-f2328b41174f.jpg',17791,'סימול פסח אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7e1f7f6c-9717-4d35-83e6-caa30091f3b9','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7e1f7f6c-9717-4d35-83e6-caa30091f3b9','/dyncontent/2024/4/21/1cebc6c2-b3bd-4e6e-9f9a-6a934a51d3d5.jpg',17792,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,20608,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

מתנדבי ארגון הצלה באשדוד טוענים כי במד"א מסרבים ליידע אותם על קריאות חירום. הארגון, שהוקם לפני קצת יותר מעשור, מונה כבר למעלה מ־3,000 מתנדבים, ולאחרונה קיבל אמבולנס שיוכל לפנות חולים. במד"א מביטים בחשש כיצד המונופול שלהם נשבר וטוענים כי הארגון מנסה לפגוע במוניטין שלהם כדי לגייס יותר תרומות. בתווך נמצאים התושבים, שעלולים לשלם על כך בחייהם. דובר איחוד הצלה: "אנחנו לא רוצים להחליף אותם אלא להשלים את הפער מרגע הקריאה ועד שמגיע האמבולנס". מד"א: "קמפיין מכוער ומתמשך"

נהג שנפגע בתאונת דרכים שאירעה השבוע באשדוד המתין 33 דקות עד שהגיע אמבולנס ופינה אותו לבית החולים. דובר ארגון איחוד הצלה, אבי עמר, שמתגורר בסמוך למקום האירוע, טוען כי לא קיבל על כך קריאה ממד"א וירד באופן עצמאי מהבית כדי להעניק סיוע לנהג. "אנחנו לא קיבלנו קריאה אבל חבר שלי ראה את התאונה והודיע לי", טוען עמר. "הוצאנו קריאה ושלושה אופנולנסים שלנו הגיעו למקום. הענקתי טיפול רפואי לנהג וחיכיתי איתו 33 דקות עד שיגיע האמבולנס".

שני גופי ההצלה הגדולים באשדוד מנהלים ביניהם לאחרונה מאבקי אגו ומלחמות על קרדיט, כשבתווך נמצאים כרבע מיליון תושבים שעלולים להיפגע מהאש הצולבת. מצד אחד: מד"א, ארגון ההצלה הגדול והוותיק בארץ, שמפעיל מערך מפואר של מתנדבים, נהגים, פרמדיקים וחובשים, ומנגד: ארגון איחוד הצלה, שהחל עם מספר מצומצם של מתנדבים רכובים על אופנועים שהלך וגדל, והיד עוד נטויה. למרות שעל פני השטח נראה כי שני הגופים פועלים יחד בסינרגיה, מתחת לפני השטח מתנהלים ביניהם סכסוכים וחילוקי דעות. פרגון כמעט ולא תמצאו שם.

לטענת מתנדבי איחוד הצלה, במד"א לא מיידעים אותם על קריאות חירום מתושבים שמתקשרים למוקד 101, למרות שיש ביניהם מסמך הבנות בנושא שנחתם עוד בשנת 2014. במקרים רבים המתנדבים מקבלים מידע על אירועי חירום מקבוצות הווטסאפ השונות או מחברים ומכרים. לאחר שאי שיתוף המידע הפך לטענתם לעניין שגרתי, הקים הארגון מוקד חירום משלו אליו יכולים להתקשר תושבים במצוקה. במד"א לעומת זאת טוענים כי המתנדבים של איחוד הצלה לא משתפים עמם פעולה בשטח ומנסים למדר אותם כשהם מגיעים למקום. הקרע בין שני הגופים החריף לאחר שבאיחוד הצלה הקימו את מוקד החירום וקיבלו אמבולנס ראשון, שבאמצעותו יוכלו לבצע פינוי בשעת חירום, ללא עלות. 

הנפגעים העיקריים מהמאבק בין שני הגופים שעושים עבודת קודש הם התושבים, שבמקרים מסוימים נאלצים להמתין זמן רב לקבלת עזרה ראשונה. "המתנדבים שלנו, שרכובים על אופנועים, יכולים להגיב תוך שלוש דקות לקריאה, בעוד שלאמבולנס לעתים לוקח דקות ארוכות להגיע", מסביר דובר איחוד הצלה, אבי עמר. "שיתוף שלנו בקריאות החירום יכול לעתים לעשות את ההבדל בין חיים למוות". במד"א אומרים כי מדובר בניסיון של איחוד הצלה לפגוע במוניטין שלהם על מנת לגייס יותר תורמים. 

על אגו, כבוד וכסף

לפי מתווה שקבע משרד הבריאות עוד בשנת 2014 נחתם בין שני הגופים מזכר הבנות. "הצדדים מסכימים כי יפעלו על פי עקרונות מתווה משרד הבריאות בו מוזנקים ומופעלים כונני העזרה הראשונה של איחוד הצלה לצורך טיפול ראשוני בחולים ובנפגעים בד בבד עם הזנקת צוותי מד"א". על מזכר ההבנות חתומים אלי ביר, נשיא איחוד הצלה; זאב קשש, יו"ר איחוד הצלה; אלי בין, מנכ"ל מד"א. החתימה הייתה במעמד שר הבריאות כיום, יעקב ליצמן.

"כרגע מה שקורה זה שאיחוד הצלה לא מקבל את קריאות החירום ממוקד 101", מספר אבי עמר, מתנדב איחוד הצלה ודובר מרחב לכיש של הארגון. "משרד הבריאות נתן הנחיה שמד"א ישתף את איחוד הצלה בקריאות החירום על מנת שיוזנקו הכוננים הכי קרובים לאותו אירוע. בפועל זה לא קורה - מד"א לא משתף את איחוד הצלה במידע ואיחוד הצלה לא תמיד יודע על האירועים האלה".

עמר טוען כי מאחר שלא קיבלו מידע על קריאות הוקם מוקד ארצי לאיחוד הצלה (1221), אליו תושבים יכולים להתקשר: "זהו מוקד חירום שפועל 24 שעות ביממה במשך כל השבוע. אנשים שמודעים למספר מתקשרים אלינו ומזניקים אותנו. כשאדם מתקשר לאיחוד הצלה המוקדן מיד לוקח כתובת ומשדר במירס, ככה שתכף מוציאים כוננים למקום. בינתיים נלקחת עוד אינפורמציה ומוקדן נוסף מוציא הודעה למד"א שיוציאו אמבולנס ולמשטרה, כמובן בהתאם לאירוע".

בניגוד לניידת של מד"א, לכונני איחוד הצלה, שרכובים על אופנוע, לוקח כשלוש דקות בממוצע להגיע לאירוע. שיתוף פעולה בין שני הארגונים יפעל באופן חד־משמעי לטובת התושבים. "להבדיל, זמני ההגעה במד"א ארוכים יותר לצערנו", אומר עמר. "אני לא בא להאשים אותם אבל זה המצב. לאמבולנס לוקח יותר זמן - יש פקקים בדרך, לפעמים אמבולנסים תפוסים ואז יוצאים מחוץ לעיר, לפעמים צריך למשוך אמבולנסים ממרחב איילון, מאשקלון או משדרות - וזה זמן שאדם צריך לחכות. אם המתנדבים של איחוד הצלה לא יודעים על המקרה אדם יכול לחכות הרבה זמן. לכן החשיבות שיידעו אותנו בקריאות".

למה לדעתך אין שיתוף פעולה מלא?

"כנראה מלחמת אגו, כבוד, כסף. התחושה היא שבמד"א מנסים למדר אותנו. אנשי השטח של מד"א הם אנשים טובים ובאים לעשות את העבודה שלהם. בשטח אנחנו עובדים יחד והרבה מתנדבים של איחוד הצלה הם גם מתנדבים במד"א. גם אני עד לפני חצי שנה הייתי מתנדב במד"א, אבל פתאום כשאני שם סמל אחר על המדים מתייחסים אליי כאילו אני כבר לא מקצועי ולא מוכשר".

"רוצים לנהל אותנו"

עמר מעלה טענות קשות ביחס לגישה של בכירים במד"א לאיחוד הצלה: "מבחינת מנהל המרחב מתנדבי איחוד הצלה הם אויבים. הם חושבים שנפגע במד"א - איחוד הצלה גדל מאוד בשנים האחרונות, וכנראה שזה מרתיע אותם. לדעתי מה שמד"א רוצים זה להמשיך להיות מונופול ושהם ינהלו אותנו. אבל הם לא מבינים שאנחנו לא רוצים להחליף אותם ולא להיות במקומם, אלא להשלים את הפער מרגע הקריאה ועד לרגע שמגיע האמבולנס".

השבוע נתקל עמר בתאונת אופנוע שאירעה מתחת לביתו, עליה לא קיבל קריאה לטענתו: "השבוע הייתה תאונת דרכים ליד הבית שלי. אנחנו לא קיבלנו קריאה אבל חבר שלי ראה את התאונה והודיע לי. הוצאנו קריאה ושלושה אופנולנסים שלנו הגיעו למקום. הענקתי טיפול רפואי לנהג וחיכיתי איתו 33 דקות עד שיגיע האמבולנס. אם מצבו של הנהג היה קשה יותר המתנה של 33 דקות עלולה להיות קריטית".

קריאה שהסתיימה במוות

במקרה אחר, מלפני כארבעה חודשים, טיפלו חובשים, ביניהם עמר, במבוגר מחוסר הכרה. "את הקריאה קיבלנו מכוננים שמתנדבים במד"א וגם באיחוד הצלה", מספר עמר. "הגענו למקום, שם היה אדם מבוגר אחרי פרכוסים. טיפלנו בו על ידי הנשמות מאחר שהסטורציה שלו הייתה נמוכה. פתחנו וריד והמתנו לאמבולנס, שהגיע לאחר רבע שעה. בדקות הללו המצב שלו הידרדר ועד שהאמבולנס הגיע הוא היה זקוק להחייאה. האמבולנס פינה אותו תוך כדי החייאה". עמר הציג בפנינו הקלטה של השיחה שניהל עם מוקדנית מד"א, בה סיפר לה כי הפצוע מחוסר הכרה ומקבל סיוע נשימתי.

למרות שלרשות הארגון עומדת כיום ניידת אמבולנס אחת באשדוד, עמר אומר כי המתנדבים לא מפנים את החולים אלא אם האמבולנס של מד"א מאוד מתעכב. "אנחנו מבקשים שקריאות החירום ישותפו לכל הצוותים בכדי שנוכל להגיע ולהציל חיים", מסביר עמר. "זה אבסורד שמד"א מחזיק את הקריאות אצלו ביד, ובפועל עיתונאים או אנשים שלא מוסמכים מקבלים את האינפורמציה לפנינו".

דניאל בוקובזה (28), תלמיד ישיבה המשמש כחובש באיחוד הצלה, היה בדרכו לאירוע בחודש פברואר השנה, לאחר שקיבל קריאה מחבר. "בשעה 12:00 קיבלתי קריאה על קוצר נשימה משמעותי ברחוב ביאליק באשדוד", מספר בוקובזה. "ביקשתי מהמוקד של איחוד הצלה המשך פרטים על המקרה, שם ענו לי שמד"א לא מסרו פרטים מלאים. התקשרתי למוקד הכוננים של מד"א אחרי שהזדהיתי עם שם ותעודת זהות, ואז אמרו לי שאין אירוע כזה ברחוב ביאליק באשדוד. הודעתי לכל הכוננים שלנו שאין אירוע לפי מוקד הכוננים של מד"א ושאני מבטל קריאה".

בשעה 16:00 קיבל בוקובזה שיחה מפתיעה: "חבר שעובד באמבולנס פרטי שאל אותי מה הסיפור ברחוב ביאליק. הוא אמר שקיבל קריאה משם לפנות נפטרת. אמרתי לו שלא היה כזה מקרה, והוא השיב לי שבת המשפחה אומרת שהזמינו אמבולנס וחיכו לו 25 דקות. אם היה לי את המענה הראשוני הייתי יכול לתת לה טיפול מציל חיים".

דברים שרואים מכאן

דובר מד"א, זכי הלר, מסר בתגובה: "מדובר בקמפיין מתמשך ומכוער שמנהלת עמותת איחוד הצלה כנגד מד"א, במטרה לגייס תורמים לעמותה. מד"א הינו ארגון ההצלה הלאומי שמפעיל את מוקד החירום 101, וככזה אנו פועלים בשיתוף פעולה עם יותר מ־20 עמותות הצלה שונות ברחבי הארץ. רק עמותה סרבנית אחת ממשיכה להתעלם מהנחיות משרד הבריאות ולהטעות את הציבור, ועושה זאת כאמור ממניעים כלכליים גרידא. לתאונה שבה נטען כי האמבולנס הגיע לאחר 33 דקות, הגיעה חובשת כוננית של מד"א בתוך שמונה דקות, והמתינה עם הפצוע, שהיה במצב קל מאוד, עד להגעת האמבולנס".

לגבי האירוע בו נטען כי מצבו של החולה שסבל ממצוקה נשימתית הידרדר, נטען כי "אמבולנס מהתחנה באשדוד הגיע בתוך תשע דקות, וכן ניידת טיפול נמרץ ששוגרה מאשקלון הגיעה בתוך כרבע שעה. לגבי המקרה ברחוב ביאליק, מדובר בטעות אנוש אשר בגינה הופנה הכונן לאירוע חירום דומה שהתרחש באותו זמן בעיר.

"יודגש כי במגן דוד אדום ישנם כ־400 אופנועים עליהם רכובים חובשים, פרמדיקים ורופאים המשמשים ככוננים ומוזנקים לאירועים במקביל לאמבולנסים ולניידות לטיפול נמרץ".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בעקבות המלצות ועדת תדמור קבע משרד הבריאות מתווה שעל פיו בכל אירוע חירום רפואי המחייב מענה מיידי, יוזנקו הכוננים הקרובים למקום האירוע על ידי מוקד 101, המשמש כמוקד הלאומי למקרי חירום רפואיים וזאת במקביל להזנקת אמבולנס למקום האירוע. בהתאם למתווה זה, בכל מקרה חירום שבו נדרש מענה רפואי מיידי יוזנקו על ידי מוקד מד"א חמשת הכוננים הקרובים ביותר למקום האירוע בלא קשר לשיוכם הארגוני. הכוננים הראשונים המגיעים למקום האירוע, אמורים לעדכן בדבר הצורך בהגעת כוננים נוספים, ובמידה ועולה כי היקף הכוחות הקיימים הינו מספיק לצורך הטיפול באירוע, עליהם להודיע על ביטול הגעת כוננים נוספים.

"לצורך הפעלת מתווה זה סוכם שכונני איחוד הצלה יורידו את האפליקציה של מד"א, כך שמערכת המוקד תוכל לאתר את מיקומם בדומה לשאר הכוננים של מד"א, בהתאם לקירבתם למקום האירוע ולהזניקם. לאור חילוקי דעות הקיימים בין מד"א ואיחוד הצלה, וסירוב איחוד הצלה להוריד את אפליקציית הכוננים של מד"א שתוכל להזניקם, מתווה זה אינו פועל עדיין כמצופה, ומשרד הבריאות בוחן בימים אלה את הדרכים העומדות לרשותו על מנת להוציא לפועל הזנקת הכוננים כפי שנקבע".

הכתבה המלאה השבוע בידיעות אשדוד

 

צילום: אבי רוקח

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('7c5a7d38-f1fa-418b-be8c-51dfa368b394','/dyncontent/2024/4/18/cb46861c-40a3-4bc9-b354-4e7ed0617ae4.gif',17784,'ביג תדמית אייטם כתבה ',525,78,true,20610,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7c5a7d38-f1fa-418b-be8c-51dfa368b394','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,true,20610,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7c5a7d38-f1fa-418b-be8c-51dfa368b394','/dyncontent/2024/4/12/5a942a28-5c63-409d-b765-2db1b8e6f2c5.jpg',17748,'תיירות אייטם כתבה ',525,78,true,20610,'Image','');},15]]);})
 
$(function(){setImageBanner('39092df5-6954-4791-9da2-2609cad68b68','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה