הסוף לאגרת השמירה ברשויות? הצעת חוק חדשה מבקשת לבטל אותה


להאזנה לתוכן:

אחרי אין סוף טענות של תושבים בישראל על אגרת השמירה, תוספת המס שהרשויות גובות מהתושבים, הצעת חוק חדשה מציעה לבטל אותה. ח"כ יוליה מלינובסקי: "מדובר במס שרירותי וכל רשות עושה ככל העולה על רוחה". באשדוד למשל גובים 11.5 מיליון מהתושבים מאגרות שמירה ונותנים שרות שמירה ב4.5 מיליון

הצעת חוק שמבקשת לבטל את אגרות והיטלי השמירה הוגשה השבוע לכנסת על ידי ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו).

על הצעת החוק, שהוגשה לדיון מוקדם, חתומים חברי כנסת נוספים מסיעת ישראל ביתנו: רוברט אילטוב, חמד עמאר ועודד פורר. ההצעה מבקשת לשנות את הסעיף בפקודת העיריות הקובע שאגרות והיטלי שמירה יוטלו על ידי הרשויות המקומיות לפי סכום שיקבע שר הפנים.

השינוי, לפי הצעת החוק, הוא שאגרות והיטלי השמירה שמטילות הרשויות המקומיות יבוטלו. הסעיף האמור בפקודת העיריות מתייחס להסדרת ענייני השמירה, האבטחה והסדר הציבורי בתחומי הרשויות המקומיות לפי תנאים וסייגים שנקבעים על ידי שרי הפנים וביטחון הפנים ובהסכמת שר המשפטים.

בנוסף מבקשת הצעת החוק לבטל את הסעיף בפקודת העיריות אשר מטיל על העיריות לנהל את הכספים שהתקבלו מאגרת השמירה בחשבון בנק המיועד ספציפית למטרה זו, גם בהתייחס לחוקי עזר שנחקקו בתחום אגרות השמירה לפני תיקון פקודת העיריות בנושא.

בשנת 2002 התחילו הרשויות המקומיות לגבות כספים ממשלמי המסים על שירותי שמירה בתחומן. מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה בדו"ח שפרסם ב-2005 על השימוש שעשו הרשויות המקומיות בדמי האגרה. לפי הדו"ח, האגרה שימשה את הרשויות להגדיל את הכנסותיהן תוך עקיפת ההקפאה על שיעור הארנונה.

מלינובסקי אמרה כי "הצעת החוק באה לתקן אחת ולתמיד את גביית אגרת השמירה הנלקחת על ידי חלק מהרשויות המקומיות ללא סיבה מוצדקת. הביטחון הוא סמכות הניתנת לשלטון המרכזי על ידי הסכם לא כתוב בינו לבין האזרח, שכיום משלם על כך מס. תחום אגרות השמירה אינו מוסדר כיום באף חקיקה. למעשה זהו מס שרירותי כאשר כל רשות מקומית עושה ככל העולה על רוחה מבחינת גביית מס זה. חלק מהרשויות גובות כיום אגרה עבור שירותי ביטחון שמספקת העירייה וזאת למרות שחלקן לא מספקות בפועל שירותי שמירה לתושבים.

בעבר פירסם אשדוד נט נתונים על אגרת השמירה שגובה העירייה מהתושבים. בשנת 2014 נגבו 11.5 מיליון שקל מאגרת שמירה, כאשר ההוצאות בפועל עמדו על 4.5 מיליון.

לא ברור להיכן זרם העודף התקציבי. החיוב נעשה על פי גודל הדירה - זאת למרות שאין קשר בין השטח של הנכס לשמירה. בדירות בגודל ממוצע של 100 מ"ר ויותר מחיובים בתי האב בסכום של כ־28 שקל מדי חודשיים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה