הדבר החם הבא אחרי כיפת ברזל: תכירו את שרביט הקסמים


להאזנה לתוכן:

אחרי ההצלחה הגדולה של כיפת ברזל במבצע "עמוד ענן", תכירו עכשיו את אחותה הבוגרת, מערכת "שרביט הקסמים", שאמורה להתמודד עם טילי החיזבאללה, שלדבריהם מכסים את כל הארץ. במערכת הביטחון ביצעו ניסוי ראשון במערכת, שהוגדר כהצלחה גדולה

מערכת שרביט קסמים עליה דיבר שר הביטחון בנאום הפסקת האש, אמורה להשלים שתי מערכות קיימות לאחר כניסתה לשרות מבצעי, כיפת ברזל והחץ. מערכת כיפת ברזל שפועלת כיום במערך ההגנה האווירית נותנת מענה הגנתי לרקטות שמגיעות לטווח מקסימלי של 70 ק"מ. הסוללה מסוגלת להגן על מרחב מסוים באמצעות מערכת מכ"ם ומספר משגרים. מכ"ם המערכת מזהה שיגור ובוחן את מסלול הרקטה, והמערכת יודעת לנתח איפה תנחת הרקטה; במידה ומדובר בשטח פתוח לא יתבצע יירוט. במידה והיא מזהה איום על מרחב ההגנה ישוגר טיל מסוג טמיר בעל בראש ביות אלקטרו-אופטי ומרעום קרבה – ברגע שהטמיר מתקרב למטרה הוא מתפוצץ עליה.

לישראל מערכת נוספת להגנה מפני טילים בליסטיים - החץ, המערכת אמורה לתת מענה לאיום הטילים האירני.  נכון להיום יש שתי סוללות טילי חץ במסגרת יחידת חרב מגן. גם פה מדובר במכ"ם עוצמתי מסוג אורן אדיר, שיודע להכווין את הטיל לעבר המטרה עליה הוא אמור להתפוצץ. סוללת חץ מורכבת ממספר משגרים. לחץ יש את מערכת השליטה והבקרה מהמתקדמות בעולם מסוג "אתרוג זהב", מערכת שיודעת לדבר עם סוגי מערכת נוספים כמו סוללות פטריוט או שרביט קסמים. היא גם מחוברת למפקדות של זרועות כמו פיקוד העורף, להם היא מספקת התראה.

בין כיפת ברזל למערכת החץ נכנסת מערכת יירוט הטילים "שרביט הקסמים", מבית רפאל וריית'און האמריקאית (פיתוח משותף). המערכת אמורה להתמודד עם טילים לטווחים בינונייםשבין 40 ל-250 ק"מ דוגמת טילי הזלזל של חיזבאללה, הפתח 110 וקטיושות מוגדלות טווח. גם למערכת זו יהיה מכ"ם רב עוצמה, חדר פיקוד ובקרה וממספר משגרים. על פי המתכננים, המערכת יודעת להתמודד גם עם מטחי טילים, כאשר היא מחשבת בדיוק מרבי את איזה טיל מהווה את האיום הראשון ולהשמידו ראשון מבין טילי המטח. עוד מצוין כי המערכת תדע ליירט מטוסים ואף טילים הנורים ממטוסים מנמיכי טוס.

משרד הביטחון התיר הערב לפרסם כי ניסוי ראשון של מערכת "שרביט קסמים", ליירוט רקטות בטווחים בינוני וארוך, הסתיים בהצלחה.

את הניסוי במערכת - שפותחה במקביל על-ידי רפא"ל הישראלית וחברת "רית'יאון" מארצות הברית, ערכו מינהלת "חומה" של משרד הביטחון יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA) באזור הדרום. ההערכה במערכת הביטחון היא שהטיל יהפוך מבצעי בשנת 2014 - במקביל להשלמת פריסת מערכות כיפת ברזל ביעדים נוספים, ההבדל בין שתי המערכות הוא ש"שרביט קסמים" לא מצריך פריסת סוללות טילים כמו אחותו הקטנה.

"נתוני הניסוי יאפשרו את המשך הקמת מערכת 'שרביט קסמים' ואת פיתוח האמצעים הדרושים עד להבשלה מבצעית שלה בעתיד", נמסר בהודעה בנושא.

במשרד הביטחון הסבירו כי "'שרביט קסמים' נועדה להעניק למדינת ישראל שכבת הגנה נוספת ובכך לאפשר את עיבוי מערך ההגנה מפני איומי הטילים והרקטות".

שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס לניסוי ואמר כי "ההצלחה הגדולה של סוללות 'כיפת ברזל' במבצע 'עמוד ענן' הבהירה מעל לכל ספק את החשיבות העצומה שיש למערכות ההגנה מפני טילים. מדינת ישראל מובילה בעולם בתחום זה, בזכות התעשיות הביטחוניות הישראליות ואנשיהן".

 




 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה