לא ייאמן: באשדוד הארנונה יותר גבוהה מאשר בסביון


להאזנה לתוכן:

עו"ד שמואל מישוק מאשדוד ערך השוואה בין צו הארנונה של אשדוד ושל סביון וגילה ממצאים מפתיעים: ברובע א' הישן משלמים ארנונה יותר מאשר בסביון היוקרתית. הסיפור נחשף השבוע בעיתון "כאן דרום" ע"י העיתונאי דור גפני. ומה אומרים בעירייה: "אין זו חוכמה לקחת יישוב אחד עם ארנונה נמוכה ולהשוות לאשדוד"

קחו דירת מגורים בשיכון ותיק באשדוד, נניח ברובע א'. אלה דירות קטנות שפעמים רבות חיים בהם זוגות מבוגרים. קחו לשם השוואה וילה מרווחת ביישוב סביון. תאמינו או לא, אבל הזוג בדירת השיכון באשדוד משלם יותר ארנונה עבור כל מטר מרובע מאשר המשפחה העשירה בסביון.

עו"ד שמואל מישוק מאשדוד, בדק והשווה את צווי הארנונה במועצה המקומית סביון ובעיר אשדוד. הוא גילה אבסורד ענק: באשדוד שבה הרמה הסוציו-אקונומית נמוכה מהממוצע בארץ משלמים יותר ארנונה מאשר באחד היישובים המבוססים ביותר בישראל.

על פי צווי הארנונה ל-2012, באשדוד נשלם 32.3 שקלים לכל מטר בבתים ששטחם עד 75 מ"ר. בבתים גדולים יותר נשלם 48.28 ש"ח לכל מטר שמעבר ל-75 המטרים הראשונים. בסביון, שימו לב, תשלמו רק 31.31 שקל למטר אם הבית שלכם לא עולה על 300 מטר רבוע. לבתים ששטחם 301-400 מ', תשלמו 41.38לכל מטר מעל ה-300 מ"ר הראשונים.

מה הם פני הדברים בשנה הנוכחית (2011)? הנה: באשדוד, עד 75 מ"ר – 31.33שקל לכל מטר, מ-76 מ"ר ומעלה: 46.83 שקל לכל מטר נוסף. בסביון: עד 300 מ"ר: 30.37 שקל למטר. מ-301-400: 40.14 לכל מטר נוסף. המסקנה ברורה: באשדוד הארנונה למגורים יקרה יותר מאשר בסביון.

"לדעתי יש פה עיוות חמור מבחינת חלוקת הנטל וגם ברמת הצדק הבסיסי", אומר עו"ד שמואל מישוק, "העירייה צריכה לפתוח את העיניים ולבחון כיצד הגענו למצב כזה שעיר מתפתחת גובה ארנונה יקרה בהרבה מאזורים שנחשבים לסלתא ושמנא של המדינה. נתתי דוגמא אחת, של סביון. עם נעשה השוואה בין אשדוד ליישובים מבוססים נוספים, נראה שגם בהם שיעור הארנונה נמוך יותר מאשר באשדוד. לטעמי לפחות בערים גדולות, ככל שהעיר גדולה יותר, שיעור ההוצאה פר בן אדם אמור להיות קטן יותר. מכאן שבאופן תיאורטי שיעור הארנונה אמור להיות מופחת בערים גדולות וככל שיש אמת בדבר סביון הוא יישוב קטן יחסית. יש פה טעם לפגם וצריך לבדוק את זה במיוחד לאור יוקר המחיה בארץ".

על פי בדיקת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2009 סביון היה היישוב העשיר בישראל ונמצא באשכול העשירי (הכי גבוה) של הדירוג הסוציו-אקונומי. אשדוד, לעומת זאת, נמצאת על גבול האשכול הרביעי-חמישי.

תגובת אגף הגבייה בעיריית אשדוד: "תעריפי הארנונה באשדוד הם מהנמוכים בערים הגדולות של ישראל ואם תיצור טבלת השוואות תימצא שיש הרבה ערים גדולות שהארנונה בהן גבוהה משל אשדוד. יש לזכור כי יש בישראל 256 רשויות ואין זו חוכמה לקחת יישוב אחד עם ארנונה נמוכה ולהשוות לאשדוד, ניסיון כזה עלול להטעות וליצור תמונה מעוותת כאילו הארנונה באשדוד גבוהה יותר. על כן, השוואה אובייקטיבית היא בהצגת טבלה מלאה ומפורטת וכפי האמור לעיל, בציון כל הרשויות. עוד יש להקדים ולציין כי בכל רשות קיימת שיטת מדידה שונה, כך שההשוואה למ"ר אינה בהכרח נכונה וצריך לבדוק איך ומה נמדד אצלם לעומת אצלנו. באשר למקרה שציינת. תעריפי הארנונה הוקפאו ע"פ חוקי ההקפאה במשק משנת 1985, והעיריות כידוע אינן רשאיות להעלות את התעריפים אלא ע"פ אישור משרדי האוצר והפנים. כיוון שהיסטורית, בשנת 1985 התעריפים של מועצות מקומיות (כמו סביון גם כיום) היו נמוכים יותר מהתעריפים שהיו נהוגים בעיריות (כמו אשדוד גם כיום), ומאז מוצמדים התעריפים ע"פ נוסחה קבועה, הרי שהפער בתעריפים נותר גם כיום, לאחר כ-26 שנים, מאז חוקי ההקפאה בשנת 1985 כנזכר לעיל".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה