מדוע כאבים מתגברים בגילאים מבוגרים?


להאזנה לתוכן:

עם השנים הגוף מתחיל לתת את אותותיו, ונראה כי הכאב הוא חלק מתהליך ההתבגרות שלנו. למה זה קורה? ומה עושים עם כל הכאב הזה? החדשות הטובות הן, שיש דרך להתמודד עם כאבים ולשפר את איכות החיים

כאבים המתגברים בגיל מבוגר הם עובדה מדעית שלא ניתן לברוח ממנה ונוצרים במרבית הפעמים כתוצאה משינויים מבניים בעצמות גופנו. אף על פי שהסימפטומים הנקשרים להתבגרות הגוף לא תמיד ניתנים לשליטה או ריפוי מוחלט, בהחלט ניתן להביא להקלתם ולתפקד באופן חיוני ומלא ולחיות באיכות חיים טובה.  

אילוסטרציה. צילום: freepik

לדברי גבעון פלד, מומחה להפגת ומניעת כאב, "כאב מוגדר על ידי איגוד הכאב העולמי כתחושה לא נעימה או חשש מתחושה לא נעימה המעורר תגובה רגשית. כאשר מדובר בכאב שאינו רגעי ומתמשך מעבר ליומיים-שלושה, מומחי כאב ממליצים שלא להתעלם, וללכת ולבדוק את מקורו על ידי מומחה בתחום". 

אז למה בעצם זה קורה? ולמה זה קורה דווקא כאשר אנו מתבגרים? בראש ובראשונה, לאחר ששוללים מחלות קשות שגורמות לכאבים, אנו נותרים עם הרוב הדומם של הסיבות: חוסר תנועתיות ממושך, חזרה על תנועות מונוטוניות בחיי היומיום – מה שעלול אף לגרום לדלקות (כן, גם הקלדה יומיומית ממושכת היא תנועה מונוטונית) וכן פגיעה באספקת הדם לשרירים – מה שאף עלול להתפתח למחלת כלי דם. התוצאה של כל אלו: קושי לבצע מטלות יומיומיות, סבל ניכר ואפילו דיכאון. ומעבר לכאבים ולסבל, צצה לה צרה אחת גדולה במיוחד: פגיעה קשה ומתמשכת באיכות החיים. 

אילוסטרציה. צילום: freepik

לדברי פלד, "בראש הרשימה של הכאבים המופיעים בגיל מבוגר, ניצבים בגאווה כאבי הגב וכאבי הברכיים. בעוד שכל כאב דורש התייחסות ובדיקה דקדקנית בידי מומחה באשר לסיבת הופעתו, לרוב מדובר בתופעות ידועות ומחלות שכיחות המופיעות החל מגיל 40 ומתגברות עם השנים ואלו הן הנפוצות בניהן אך במרביתן ניתן לטפל":

ארתרופתיה - שם כולל לדלקת פרקים, שכשמה כן היא, מתבטאת בנוקשות בפרקים ודלקות הגורמות לכאבים.  

אוסטיאוארתריטיס - מחלה ניוונית אשר מתחילה לרוב החל מגיל 40 והילך. הסחוס של המפרקים הולך ונשחק וכתוצאה מכך הרווח המפרקי מצטמצם. תופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה מהמחלה הן כאבים.

מחלת דיסק ניוונית או פריצת דיסק - ככל שאנו מתבגרים הדיסקים בעמוד השדרה, שתפקידם להפריד בין החוליות ולשמש כמעין בלמי זעזועים המאפשרים טווח תנועה עוברים שינויים, חלקם נורמאליים וטבעיים, המתרחשים עם השנים וחלקם עלולים להיגרם כתוצאה מתנועות ופעולות לא נכונות. במקרים אלו הדיסק בין החוליות נשחק ונפגע ואלו מתחככות זו בזו, מה שגורם לכאב חד.

כתף קפואה - תסמונת קלינית הרווחת בקרב אוכלוסייה מבוגרת בגילאי 40 עד 70 במהלכה נוצרת נוקשות והגבלת התנועה באזור הכתף, מה שגורם לקושי בביצוע פעולות ותנועות פשוטות של המפרק.  

דורבן - תופעה הנגרמת כתוצאה משינויים מבניים היוצרים מעין גידולים המופיעים לאורכו של עמוד השדרה בחלקי הצוואר והכתפיים לדוגמא. ההערכה היא ששינויים וגידולים אלו נגרמים לאט לאט עם השנים עד שמורגשים בכאב ומאובחנים.  

מה עושים עם כל הכאב הזה?

להתחיל לנוע - אחת הבעיות הנפוצות היא שמבלי לשים לב, בגילאים מבוגרים אנו פשוט מפסיקים לזוז באופן קבוע ולא מפעילים את גופנו כפי שהיינו רגילים בעבר. דרך הטיפול הראשונית והפשוטה היא פשוט להתחיל לנוע מחדש. ניתן להתחיל בשינוי תנוחות מוכרות וקבועות ולהזיז את גופנו כמה שיותר. בין אם מדובר בהליכה רנדומלית וקצרה למכולת (במקום להניע את הרכב) ובין אם בפעילות ספורטיבית הנערכת באופן קבוע. 

דיקור רפואי - הנקרא גם דיקור "יבש" או מערבי מתבטא בפעולה של החדרת מחט לסביבת האיזור הפגוע בו אנו חשים כאב. הטיפול מתבסס על מחקרים וידע אנטומי, פיזיולוגי ונוירופיזיולוגי. כאשר אזור מסוים מודלק ופגוע בגופנו, השריר מקיים פעולה שנקראת כיווץ הגנתי, היוצר הגבלה של זרימת הדם לאותו האזור, הגבלה של טווח התנועה וגורם לכאבים. הדיקור הרפואי מתבצע באמצעות מחטים שאורכם 15- 100 מ"מ היוצרים בדקירתם דימום מקרוסקופי שגורם לחידוש הספקת הדם ולשחרורה. 

אילוסטרציה. צילום: freepik

דיקור סיני - עדויות לדיקור הסיני קיימות כבר מלפני מעל ל-2,500 שנה והוא מתבסס על מיפוי נקודות בגוף וערוצי אנרגיה. אלו מסייעים להקל על כאבים ולאזן בין הגוף ובין הנפש. הסינים גורסים כי הצ'י, אנרגיית החיים, היא האנרגיה הזורמת בערוצים קבועים לאורך ולרוחב הגוף הנקראים מרדיאנים. באמצעות דקירתם ויצירת גירוי, מאמינים הסינים שניתן להשפיע על אזורים שונים, על תפקודם, לטפל בכאבים ועוד. 

כוסות רוח - מדובר בטיפול אלטרנטיבי נוסף שמקורו ברפואה הסינית עתיקת היומין, במהלכו מורחים תחילה את הגוף בשמן ומעסים את העור והשרירים. במהלך טיפול זה מוצמדות כוסות, היכולות להיות עשויות ממגוון חומרים, לעור על ידי ואקום שנוצר בפעולת חימום או באמצעות משאבה. ואקום זה יוצר פעולת יניקה באזור הכאוב, מה שגורם לסימנים הידועים בצורת קווי המתאר של פיית הכוס. הסברה לפי הרפואה הסינית היא שלעיתים הכאבים נוצרים בשל תקיעות בזרימת האנרגיה והדם. פעולת היניקה והלחץ שיוצרות כוסות הרוח על אותם האזורים משחררת את האנרגיה ומאפשרת לה לזרום באופן טבעי וחופשי ובכך לרפא את הכאב. טיפול כוסות הרוח ידוע לטיפול במגוון רחב של בעיות, החל מאסטמה, דרך חיזוק מערכת החיסון ועד כאבים שונים.

איזון רקמות רכות - טיפול המתבסס על גישה טיפולית שהתפתחה במרפאות כאב בארה"ב בשנות ה 60 ומקורה בלימוד של מערכות אנטומיה ופיזיולוגיה והקשרן לכאב. הטיפול הוא ידני, כמעט ללא כאב ולרוב קצר מועד.

אילוסטרציה. צילום: freepik

מסאז' רפואי - העיסוי הרפואי הוא שם כולל לעיסוי שיכול לכלול בתוכו מגוון סוגי וטכניקות עיסוי שונות, בהתאם לסוג ומקור הכאב. מטרתם להקל על כאבים על ידי שימוש בלחיצות, מתיחות, הנעת מפרקים ועוד. ב 

מכשירים ביתיים להקלה על הכאב - הטכנולוגיה של ימנו מאפשרת לטפל בסוגי כאבים רבים, בין אם כרוניים, טראומטיים או אפילו התכווצות שרירים, בסביבה הבייתית ובאופן עצמאי. בעוד שבעבר טכנולוגיות טיפול שונות היו ניתנות לשימוש ויישום אך ורק במכשירים הנמצאים במכוני כאב ובתי חולים, כיום את אותן הטכנולוגיות ניתן למצוא במכשירים קומפקטיים לחלוטין, בטוחים ונוחים לשימוש. כך למשל, מכשיר מוצלח מסוג זה הוא ה- Silk'n Relief שהשיקה רק לאחרונה חברת Silk'n Therapy. המכשיר בגודל כף היד מצליח לשלב בהצלחה שלוש סוגי אנרגיות לטיפול וריפוי כאב באופן מיידי. אנרגיית גלי רדיו דו קוטביים שחודרים לעומק שכבות השרירים ומעוררים זרימת דם מוגברת למקום הכאב, אנרגיית לייזר נמוכה שמשחררת התכווצויות שרירים ואינפרה אדום שתפקיד לטפל בכאבים בעור ובנוקשות האיברים. כל אלו מזרזים את תהליכי הריפוי והתיקון העצמיים של הגוף, מעודדים תהליכי התחדשות, מפחיתים דלקות חוזרות ואף מגדילים את טווח התנועה של האיבר הכואב.

מכוני כאב - באם כל השיטות האלטרנטיביות, המערביות ואלו הביתיות לא עזרו, תמיד ניתן לקבוע תור גם במכון כאב, בהם מועסקים רופאים אשר מטרתם לאבחן את מקור הכאב ולהעניק טיפול ממוקד ופעמים רבות גם תרופתי בהתאם לסוג, לעוצמה ולסבל אותו חווה המטופל.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה