להאזנה לתוכן:

כשפרצה מלחמת השבת ציפו תושבים רבים שהלן גלבר תנצל את ההזדמנות כדי לייצר אלטרנטיבה מנהיגותית לראש העירייה, יחיאל לסרי, בבחירות הקרובות. אבל דווקא האישה הכי רועשת במועצת העיר בחרה בזכות השתיקה בחודש וחצי האחרונים. כמו לסרי, גם היא כנראה מאמינה שהדרך לפסגה תלויה בקול החרדי. שי לוגסי, שנלחם לצידה נגד הבנייה ברובע ט"ו, מבולבל: "אם חשבתי לבחור בה, עכשיו אני מתלבט". שומרת הסף או שומרת על הכיסא?

בשנים האחרונות נדמה היה שחברת המועצה הלן גלבר נמצאת בכל מקום. תושבים יוצאים במחאה נגד ההזנחה בשכונה? גלבר מגיעה לתמוך.
הפקקים בפרויקט התחבורה הירוקה סתמו את העיר? גלבר תהיה בין המפגינים.
העירייה מאשרת תכניות בנייה שמשרתות אינטרסים של קבלנים ולא מקובלות על כלל הציבור - לגלבר הפתרונים.

כשהחלה המחאה הציבורית נגד סגירת העסקים בשבת היה אך טבעי שאשת האופוזיציה, שסוללת את דרכה למרוץ לראשות העירייה, תהיה בין המתנגדים ותפעל למען הציבור שאת האמון שלו היא מבקשת לרכוש בקלפי.

אך כנראה שגם גלבר מבינה שלפעמים השתיקה שווה זהב - או במקרה שלה, השתיקה עשויה להיות שווה את כיסא ראשת העירייה. אחרת, אין הסבר הגיוני לכך שקולה של האישה הכי רועשת במועצת העיר נדם בחמשת השבועות האחרונים, מאז שהחלה המחאה נגד הכפייה הדתית.
המשפטים הבודדים שחברת המועצה שיגרה לתומכיה בדף הפייסבוק שלה היו "מי שחשב שהבעיה היא החרדים, טעה. מי שחשב שהבעיה עם החילונים, טעה. הבעיה היחידה היא יחיאל לסרי".

שתיקתה של גלבר רעמה במיוחד בישיבת המועצה הסוערת שהיתה ביום רביעי שעבר בנושא פתיחת סינמה סיטי בביג. בעוד שמאות תושבים קראו ללסרי להתפטר במפגן של מעורבות אזרחית שלא זכור כמותו בעיר (בוודאי לא בשנים האחרונות), ובזמן שחבריה לרשימה מחו נגד "סגירת העיר" כלשונם - היא ישבה בשקט ואף הגדילה לעשות כשיצאה מהאולם מסיבות אישיות עוד לפני ההצבעה.

אפילו חבריה לרשימת "אשדוד שלנו" מתקשים להישאר אדישים לשינוי הקיצוני במדיניות שלה, דווקא בתקופה שבה מתנהלת המלחמה הגדולה ביותר על צביונה של אשדוד מאז שהוקמה עיר הנמל.
"כל מי שרואה את עצמו מועמד ראוי להיות ראש עיריית אשדוד צריך לשאת ולהגיד את הדברים כהווייתם בצורה ברורה", אומר השבוע שותפה למפלגה אלי לחמני. "לא לגמגם, אלא להגיד את הדברים בצורה מפורשת. אם אתה נגד אז תגיד שאתה נגד, אם אתה בעד המאבק אז צריך להגיד את זה בפה מלא. זה לא עניין פוליטי אלא עניין שנוגע לעתיד של העיר הזו. העתיד הזה חשוב יותר מכל דבר ומכל תפקיד".

האישה הראשונה

לפני כעשור נבחרה גלבר לראשונה למועצת העיר. לפני כן ניהלה חנות ספרים מצליחה ועסקה לא מעט בפעילות ציבורית בהיותה יו"ר ועד רובע י"א. אחד המאבקים המפורסמים והמוצלחים שניהלה היה נגד גביית ארנונה במרתפים ובחניונים התת־קרקעיים. במשך מספר שנים ישבה גלבר בקואליציה ואף עמדה בראש החברה למתנ"סים, אך מאז הבחירות בשנת 2013 נלחמה גלבר כמעט בכל החלטה אפשרית של העירייה מספסלי האופוזיציה. המאבקים האחרונים שניהלה היו נגד פרויקט התחבורה הציבורית, פרויקט הבנייה של איש העסקים ג'קי בן זקן ברובע ב', החתימה על הסכם הגג להוספת יותר מ־30 אלף יחידות דיור חדשות והקמת המגדלים ברובע ט"ו.

בשבועיים האחרונים הוכרעו בבית המשפט המאבקים הללו. כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, בית המשפט קבע כי חברת סגול שבבעלות בן זקן ניסתה לשנות את תוואי התוכנית בפרויקט המגורים בשטח הצמוד לסטאר סנטר במטרה לעקוף את אישור חברי מועצת העיר וניגשה ישר לוועדה המחוזית. לעומת זאת בית המשפט מחק השבוע את העתירה שהגישו גלבר, חברי מועצה אחרים ומאות תושבים נגד הפרויקט ברובע ט"ו. נדחתה גם העתירה שהגישו בעלי עסקים נגד פרויקט התחבורה הירוקה, שגלבר היא אחת המתנגדות הגדולות שלו.

במקביל לפעילותה הנמרצת נגד העירייה סללה גלבר את המסלול שלה במרוץ לראשות העירייה. במשך חודשים ניהלה קמפיין שקט וסירבה להצהיר רשמית על כוונותיה, אך עכשיו כולם כבר יודעים שב־30 באוקטובר השנה יופיע מאחורי הפרגוד בקלפי, לראשונה בהיסטוריה של העיר, פתק עם שמה של אישה כמועמדת לראשות העירייה.

יועץ התקשורת בחזית

לפני שפרצה מחאת השבת היו סיכוייה של גלבר לגבור על ראש העירייה יחיאל לסרי נמוכים. גורמים העריכו כי היא צריכה להשתפשף עוד קצת בביצה הפוליטית ולמלא תפקידי מפתח בהנהלת העירייה לפני שתצליח לרכוש את אמון הציבור. גם האנטגוניזם שנוצר כלפי לסרי עם התגברות העומס בכבישים והרווח הפוליטי שייצרה כשלחמה בפרויקט התחבורה לא באמת קידם אותה לעמדה של אפשרות ריאלית למהפך. אולם אז החליט לסרי לפעול למען החרדים על חשבון פגיעה בסטטוס־קוו ובמרבית הציבור בעיר ודומה כי החלטה זו הטתה מעט את הכף לטובתה של גלבר. תושבים רבים שהתאכזבו מהכניעה של ראש העירייה לרשימות החרדיות שקלו לבחור בגלבר כדי להביא לסיום שלטונו של לסרי.

אך גם גלבר, כמו לסרי, הוכיחה להם שהדרך לכיסא ראש העירייה רצופה שיקולים פוליטיים שמתנגשים לא פעם עם האינטרס הציבורי. לפני כחודש הוציאה גלבר את ההודעה הראשונה שלה בנושא מלחמת השבת, במקביל להעסקתו של סער גינזבורסקי כיועץ התקשורת שלה.
בפוסט כתבה גלבר: "מי שחושב שהבעיה היא החרדים - טועה. מי שחושב שהבעיה עם החילונים - טועה. הבעיה אינה רובע ז' והבעיה אינה רובע ט"ו....הבעיה היחידה היא יחיאל לסרי".

מאז ועד היום, כחודש וחצי מתחילת המחאה, לא הצהירה גלבר מהי עמדתה בנושא:
האם תפעל לשינוי חוק העזר העירוני במידה ותיבחר ותאפשר פתיחת עסקים בשבת ללא מגבלות; האם היא סבורה שההתנגדות של העירייה לתוכנית ההרחבה בביג נגועה בשיקולים פוליטיים שעניינם עיכוב הקמת סינמה סיטי; ומה דעתה על שליחת הפקחים (היהודים, לא מיותר לציין) לחלק התראות וקנסות לבעלי העסקים בשבת.

לעומתה מרבה העוזר הטרי גינזבורסקי לפרסם פוסטים בפייסבוק בהם הוא יוצא נגד המדיניות העירונית. בתמונת הנושא של גינזבורסקי מופיע הכיתוב "אשדוד לא תהיה בית שמש" באותיות ענק. במוצאי שבת העלה יועץ התקשורת סרטון שצולם מההפגנה שנערכה בבניין העירייה נגד הכפייה הדתית, והדף שלו מלא בשיתופים של כתבות שעוסקות במחאת השבת. 

"אוחזת בשני קצוות"

"גלבר ממלאת את פיה מים", אמר השבוע שי לוגסי, שפעל לצד גלבר במאבק נגד הבנייה ברובע ט"ו. "לא עיתונים, לא הפגנות, לא טלוויזיה. האם היא כבר חושבת על ההתמודדות הבאה ומנסה לתפוס את החבל בשני הקצוות. אתה מעלה על דעתך שיאיר לפיד או כל פוליטיקאי אחר מהאופוזיציה לצורך העניין לא יירתם למאבק צודק נגד הקואליציה? הרי יש כאן הזדמנות פז לסחוף את כל העיר. גנבו לנו פה את העיר בעניין השבת".

לוגסי סבור שהעמדה הנוכחית של גלבר עלולה להזיק לה בבחירות:
"גלבר כנראה לא רוצה להעלות את חמתם של החרדים בבחירות הקרובות, אבל לדעתי האישית היא מפסידה פה קולות כדי להיות בשני הכובעים. הדתיים והחרדים ילכו עם לסרי, והציבור החילוני לא טיפש. אם חשבתי לבחור בה, עכשיו אני באמת מתלבט מה לעשות".

חבר מועצה שמכיר היטב את גלבר אמר כי לאחרונה "היא יוצאת מגדרה כדי לקבל את התמיכה של החרדים. גלבר חושבת שהחרדים יתמכו בה, אבל זה לא יקרה. כדי שהיא כאישה חילונית תקבל את התמיכה של החרדים היא צריכה לתת להם יותר ממה שלסרי נותן, וזה בגדר הבלתי אפשרי".

"היא לא צריכה להיכנס למלכודת"

לצד הביקורת הנוקבת שהיא מקבלת מחוץ ומבית גלבר זוכה לתמיכתו של חבר המועצה בעל הניסיון הפוליטי העשיר ביותר בעיר. "אנחנו נמצאים עכשיו לפני מערכת בחירות וההתנהלות שלה היא לצורכי בחירות", אומר צבי צילקר, ראש העירייה לשעבר וחברה לרשימה. "היום גלבר לא חייבת להביע עמדה. היא בכלל לא צריכה להיכנס לאותה מלכודת. ההתנהגות הזו לא מפתיעה אותי כי היא צריכה להתנהג בתבונה. לסניה כצנלסון ולנעים שומר אין ברירה כי הם מייצגים ציבור חילוני, אבל גלבר, שישבה לידי ולמדה ממני כל הזמן, מבינה שצריך לאחד ולפשר בין כולם".

לזכותו של צילקר ייאמר כי במשך כ־40 שנות כהונה הוא הצליח לרצות גם את חברי המועצה החרדים, גם את נציגי העולים מחבר העמים וגם את כלל הציבור. אך בניגוד לגלבר צילקר מעולם לא נמנע מלהביע את דעתו בנושאים עליהם נשאל. כשפנינו לגלבר וניסינו לשאול מה עמדתה בנושא השבת נתקלנו באותן אמירות בנוסח "לסרי אשם", ולא הרבה מעבר לזה.

"החרדים לא יצביעו עבורה"

כאמור, גם בישיבת המועצה האחרונה תפקדה גלבר על תקן ניצב, בעוד ששאר חבריה לאופוזיציה ניסו בכל כוחם להשפיע על ההחלטה בנושא הרחבת ביג. הישיבה התכנסה כדי לדון בהצעה שהעלה שומר, שעניינה הפחתת השטחים להרחבה שמבקשת חברת ביג בתמורה לקידום הקמת מתחם הקולנוע סינמה סיטי.

מאות התושבים שישבו ביציע ומאות אחרים שנותרו מחוץ לדלתות הנעולות צעקו ללסרי להתפטר.
כצנלסון פנה ישירות לראש העירייה ואמר נחרצות: "אנחנו רוצים ה-י-ו-ם את הסינמה סיטי ולא בעוד שנתיים", ושומר צעק: "אתם רוצים לסגור את העיר מכל הכיוונים". גם צילקר השמיע את דעתו ואמר כי "אין שום מניעה לפתוח בית קולנוע בשבת".
זו היתה שעתם היפה של אנשי האופוזיציה, שזכו לתמיכה גדולה מהיציע - אך את גלבר איש לא שמע.

כשהחלה הישיבה הכיסא שלה היה ריק, והיא הגיעה לאחר מכן לפרק זמן קצר ועזבה לפני שהנושא הובא להצבעה בגלל עניין פרטי.

"לא שמעתי את גלבר מדברת על העניין הזה באופן ברור, ואני רק יכול להצטער על זה", אמר לחמני השבוע. "כל קול שלא נשמע בנושא הזה מעורר תהייה. הייתי מצפה שהיא תביע את דעתה הברורה".

ההנחה היא שגלבר לא מעוניינת לפתוח חזית עם החרדים כדי לא לפגוע בסיכויים שלה להיבחר לראשות העירייה.

"אני יכול רק להצטער אם זו באמת המשמעות לכך, למכור את האמת שלנו בשביל שיקול כזה. אני חושב שהאמת שלנו היא יותר חשובה ורוצה לקוות שזה לא העניין פה. השאלה היא האם המטרה מקדשת את האמצעים, ואני רוצה לקוות שלא. המאבק פה הוא לא על הכיסא אלא על הבית".

אתה חושב שבשתיקה שלה היא מרוויחה או מפסידה קולות?

"אני חושב שהיא דווקא מפסידה וטועה בגדול. הציבור החילוני, שהוא גדול מאוד באשדוד, מבין עכשיו מה העמדה שלה, וגם החרדים לא יצביעו עבורה".

הלן גלבר מסרה בתגובה:

"אני לא הולכת להגיב על מגזרים בעיר. שבענו די מלגזור, לפלג ולשסות. אני הולכת להגיב על חברה, על אחדות, על שיתוף פעולה ועל פתרונות לכל תושבי העיר. אני הולכת להחזיר את אשדוד לימים של שלום, אחווה וכבוד הדדי. ידענו לעשות זאת קודם ונדע לעשות זאת בעתיד. לא אתן לאף אחד לעשות הפרד ומשול בין תושבי העיר, אשדוד היא העיר של כולם".

ניסינו מספר פעמים להוציא מגלבר אמירה משמעותית יותר, אולי אפילו את הצעתה לפתרון משבר השבת, אך יועץ התקשורת שלה גינזבורסקי רק הוסיף: "אנחנו לא נפרסם כרגע את העמדה שלנו. בקרוב נחשוף את הקמפיין ונגיד את דעתנו. זה עניין של שבועות ספורים עד שנצא באופן רשמי עם ההכרזה".

הכתבה המלאה בידיעות אשדוד ביום שישי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה