מהי התוכנית הגדולה של ראש העיר?


להאזנה לתוכן:

מה ההיגיון מאחורי שתיקתו המתמשכת של ראש העיר אל מול הסערה שנוצרה ? האם מאחורי כל הטירוף שנוצר מסתתרת תכנית (שאנו נכנה אותה כ"תוכנית השלום") שתעשה סדר אחת ולתמיד בשאלת השבת בעיר והאם היא תצליח לאחות את הקרעים בעיר? מהי אותה התכנית הגדולה שנרקמת וכיצד המחאה שפרצה באשדוד, תתרום לכך שהיא תהיה מוסכמת גם על הציבור החרדי למרות שהיא תהיה פורצת גבולות?

ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי

על אף שהחוק העזר העירוני מ–1976 קובע שאסור לפתוח חנויות בשבת, אלא אם כן מדובר במסעדות ובבתי קפה. מדיניות ראש העיר הייתה עד לפני חודש – לזרום, להתערב כמה שפחות.

מבחינתו, הסטטוס קוו היה שניתן לפתוח עסקים בשבת מחוץ לשכונות ולהעניק קנסות לעסקים הפתוחים בשכונות, רק אם הן ממש בולטות ומציקות לציבור בשכונה, ואם לא... אז לא נורא.

אז מה קרה שביום בהיר הפכה אשדוד מאחת הערים היותר מקלות בתחום השבת (אחרי תל אביב) לסמל המאבק של השבת?

הכיצד ראש העיר אשר הצליח לשמור על האיזון בין האוכלוסיות בעיר, מצא את עצמו מותקף קשות גם ע"י הציבור החילוני וגם ע"י הציבור החרדי?

האם מאחורי כל המהומות מסתתרת תכנית שקורמת עור וגידים ותתפרסם בקרוב? נראה שכן.

התהוותה של "תוכנית השלום" באשדוד

בשבועיים האחרונים מקיים מידי יום ראש העיר, מתחת לראדר, פגישות עם מגוון קבוצות באוכלוסייה באשדוד בנושא השבת.
הוא שומע רעיונות והצעות, מקבל תגובות ובמקביל יושב עם יועצים משפטיים שינסו למצוא פתרונות יצירתיים לחוק המרכולים שמסנדל כל אפשרות לשינוי בסטטוס קוו בערים.

נראה שכל יומו מוקדש לנושא זה.

יש להניח שבקרוב מאוד ראש העיר ישבור את שתיקתו ותוצג לציבור תוכנית חדשה בנושא השבת, וכדי להיות ציוריים, נקרא לה "תוכנית השלום".

למה אנו מכנים אותה תוכנית השלום?
כי היא תהיה אמורה לגשר בין החרדים לחילוניים והמאבק כנגדה יהיה דומה למאבק בין הימין לשמאל בנושא תוכניות השלום בתקופת בחירות.

נראה כי במסגרת התוכנית הכוללת  יהיו דירוגים לעסקים:
1. עסקים מחוץ לשכונות שיותרו לפתוח בשבת (ביג, חוף הים, סטאר סנטר ואזור התעשייה).
2. מסעדות ופיצוציות בתוך השכונות שלא יותרו לפתוח אבל הקנסות שיקבלו יהיו במינון נמוך
3. עסקים בולטים בתוך השכונות שהאכיפה נגדם תהיה משמעותית הרבה יותר.

שלושת הסעיפים המפורטים כאן הינם ספקולציה בלבד שלנו שנובעת מתוך שיחות, הדלפות ורמזים שעולים וכמובן שייתכן והתוכנית תהיה שונה ומורכבת בהרבה.

מה שלא יהיה תוכנה המלא, היא תעמוד במוקד השיח של הבחירות הקרובות לראשות העיר.

מה הייתכנות להעביר תכנית מוסכמת:

הפרדוקס הוא שדווקא המחאה שפרצה וליבתה את כל היצרים ולכאורה יצרה פילוג בציבור, רק היא זאת שמאפשרת את הייתכנות שהחרדים יגלו גמישות רבה בנושא השבת, שכן הם הפנימו שהקרע הצפוי בעיר גרוע יותר משאלת חילול השבת.

הרב יוסף שיניין, הרב האשכנזי הראשי של אשדוד, שנחשב קפדן מאוד בנושא השבת,  הפתיע כשהצהיר השבוע –
"לא תונחל דרכה של תורה במלחמה, בכפייה, באווירה עכורה ובאמצעים מתסיסים. כי דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום תוך שיח נעים וכבוד הדדי ללא פגיעה ברגשות האחר".

הקולות בציבור החרדי מתחילים להיות הרבה יותר מתונים ופרגמטיים.

מצד שני, רוב המכריע של הציבור הציוני באשדוד מתנגד לכפייה דתית אבל מנגד מקבל את העובדה שבתוך לב השכונות בעיר לא יפעלו עסקים בשבת אלא רק בפאתי העיר, בחוף הים ובאזורי התעשייה.

כדי שראש העיר יצליח להעביר תוכנית ממלכתית זו עליו למצוא גם פתרון משפטי אל מול חוק המרכולים שעבר בכנסת ולא מאפשר שינויי בסטטוס קוו ללא אישור משרד הפנים, אולם ברגע שתהיה הסכמה רחבה בציבור, הוא יוכל להתעלם מהחוק הרשמי ולפעול על פי התוכנית הממלכתית המקובלת.

האם תכנית השלום תהיה מקובלת על הציבור?

יהיה מאוד קשה להעביר לציבור מסרים ממלכתיים בתקופה כה סוערת ומלובת יצרים, שנת בחירות בה לא מעט כוחות יפעלו כדי לנסות ולנפץ כל ניסיון לאחד את השורות.
אל מול התוכנית שתוגש, התגובות ברשתות החברתיות יתמלאו במסרים ציניים (בלשון ההמעטה) והפוסטים של תושבים ואף של דמויות פקטיביות בפייסבוק, יזעקו שמאחורי תוכנית השלום מסתתרת תוכנית זדונית אחרת. מאמצים ומשאבים רבים יושקעו במטרה לנפצה לרסיסים.

גם בציבור החרדי שנמצא בשנה האחרונה במאבקים פנימיים של שליטה (בעקבות פטירתם של גדולי הדור), ינסו ללבות יצרים ויתסיסו כנגד מי שמוכן להתפשר בנושא השבת. הלחץ יהיה כה גדול עד כדי שעשוי להביא לפילוג בתוך המגזר החרדי.

נראה שאם  בהנהגה החרדית יודיעו שהם מסרבים לתוכנית שלום זו, ראש העיר יצהיר שהוא רואה בכך את סיום הקשר עימם.

פשוט זה לא יהיה. התוכנית עדין לא התגבשה סופית אך עוד לפני שנדע מה יהיה תוכנה נוכל לומר בבטחה מה יהיו התגובות עליה והקונספרציות סביבה והם יחגגו כבר עכשיו בתגובות לכתבה זו.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה