נמחקה העתירה שהגישו בעלי עסקים נגד אי אכיפת חוקי השבת באשדוד


להאזנה לתוכן:

בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע מחק את עתירתם של בעלי עסקים באשדוד, שדרשו לבצע אכיפה נגד עסקים שפועלים בשבת באשדוד. העתירה הוגשה באפריל 2016 על ידי 13 בעלי עסקים בעיר, שביקשו מבית המשפט להימחק מהעתירה וכלל לא הופיעו לדיונים. "מתקבל הרושם כי העותרים שצוינו בעתירה מלכתחילה לא גילו בה עניין ממשי וספק אם היה להם אי פעם רצון ליטול חלק בהליך", כתבה השופטת בהחלטתה למחוק את העתירה

שלט מחוץ לפיצרייה באשדודתפנית בעתירה שהגישו 13 בעלי עסקים נגד עיריית אשדוד, מתחם הביג פאשן, הסטאר סנטר ועוד עשרות עסקים נוספים. שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע הורתה על מחיקת העתירה, לאחר שהעותרים המקוריים ביקשו להמחק ממנה ולהוסיף לעתירה את התאחדות הסוחרים הכללית והעצמאים בישראל, כעותרת.

גלגולה של העתירה

העתירה הוגשה באפריל 2016 ע"י 13 בעלי עסקים בעיר כנגד התנהלות עיריית אשדוד בקשר לאכיפת חוק עזר לאשדוד (פתיחת בתי עסק וסגירתם). העותרים ביקשו מבית המשפט שייתן צו המורה לעירייה לבוא וליתן טעם מדוע זו אינה אוכפת את הוראות חוק העזר העירוני בכל האמצעים העומדים לרשותה, ובכלל זה הוצאת צווי סגירה מינהליים לכ-230 עסקים שפועלים בשבת בעיר אשדוד.

מאז שהוגשה העתירה על ידי 13 בעלי העסקים היא עברה מספר גלגולים, כאשר בדרך נשמטו ממנה מספר עותרים ונוספה עותרת נוספת, ציבורית בדמות התאחדות הסוחרים הכללית והעצמאים בישראל.

ביום 9.6.2016 התקיים דיון בפני בית המשפט. במעמד הדיון, ולאחר שבית המשפט שמע את טיעוני הצדדים, הגיעה השופטת  לכלל מסקנה כי העתירה אינה יכולה להתברר במתכונת בה הוגשה והורה על תיקונה. בין השאר לא היו בעתירה כתובתיהם של העותרים, ללא תצהירים וללא ייפוי כוח.

ביום 18.7.2016 הוגש כתב עתירה מתוקן. בכתב העתירה המתוקן הושמטו 5 עותרים שנכללו בכתב העתירה המקורי ונוספו שני עותרים נוספים, האחד בעל עסק פרטי, והשני היא  התאחדות הסוחרים. לפי הנטען בעתירה, התאחדות הסוחרים היא ארגון גג כלל ארצי של סוחרים ועצמאים, שבין מטרותיה התאגדות חברתית וכלכלית לקבוצת איכות משפיעה ומכריעה, המחוללת שינוי חיובי באופן התייחסות החברה לציבור זה. יוער כי השינוי בזהות העותרים נעשה ללא אישורו של בית המשפט, תוך חריגה מההוראות שניתנו לגבי תיקון העתירה.

בית המשפט הורה לעותרים לשלוח מכתבים לכל 230 העסקים שעלולים להיות מושפעים מהעתירה, ולאפשר להם להצטרף כמשיבות לעתירה. ובסיום ההליך הזה עמד מספר המשיבים לעתירה על 35 משיבים.

בדיון שהתקיים ביולי 2017 העותרים בעתירה לא התייצבו לדיון, אלא רק התאחדות הסוחרים בלבד.

בסופו של דבר, כל בעלי העסקים שנותרו כעותרים בעתירה, הגישו בקשה לבית המשפט למחוק אותם מהעתירה ולהותיר את התאחדות הסוחרים הכללית וכן לצרף תצהיר של יו"ר התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית לפיו התנועה מעולם לא תמכה בהגשת העתירה ולא עמדה מאחורי הגשתה. 

המשיבים בעתירה, עיריית אשדוד, הביג, הסטאר ובעלי עסקים נוספים, התנגדו לבקשות וסבורו כי דין העתירה להידחות או להימחק על הסף.  

החלטת השופטת גאולה לוין למחוק את העתירה

השופטת גאולה לוין

"כבר מראשיתה, העתירה לא הוגשה באופן ראוי ולקתה בפגמים, ובראשם פגמים וחסרים הנוגעים לעותרים. כך, העתירה המקורית הוגשה ללא תצהירים וללא יפוי כוח של העותרים. תחילה, משסברתי כי מדובר בפגמים טכניים בלבד, איפשרתי את תיקונם", כתבה השופטת לוין בהחלטתה.

בהמשך מציינת השופטת לוין כי התיקונים עליהם הורתה עד היום לא תוקנו. "מתוך בחינה כוללת של התנהלות העותרים עד כה מתקבל הרושם כי העותרים שצוינו בעתירה מלכתחילה לא גילו בה עניין ממשי וספק אם היה להם אי פעם רצון ליטול חלק בהליך".

השופטת דחתה את הטענות שהעלו העותרים בדבר התנכלות ממנה החלו לסבול וכן כי לא יכלו לעזוב את החנות ולבוא לדיון בבית המשפט. "הרושם המתקבל ממכלול הדברים הוא, כאמור, כי המצב שהוצג בשלושת כתבי העתירה בדבר העותרים לא היה מדויק, ומי שנחזה כמגיש העתירה לא עומד מאחוריה. מכל מקום, העתירה הוגשה כעתירה בשם עותרים פרטיים, סוחרים בעלי חנויות באשדוד, ולא בשם עותר ציבורי".

בסיום פסק דינה למחיקת העתירה, כותבת השופטת לוין:

"ככל שהתאחדות הסוחרים רוצה לנהל עתירה ציבורית, תתכבד ותגיש עתירה חדשה, ערוכה כדין. תיקון העתירה הנוכחית, "טלאי על טלאי", לאחר שכבר עברה כמה גלגולים, אין לו הצדקה. אין מקום להחליף את זהות העותרים, על כל המשתמע מכך, בדרך של תיקון העתירה. משהתברר בוודאות שהעותרים 2 – 9 אינם מעוניינים בעתירה, אין מקום להותיר אותה על כנה, ודינה להימחק. 

לטעמים אלה מתווספים שיקולים נוספים, שעניינם התפתחויות עובדתיות ונורמטיביות. העתירה עוסקת, כזכור, בפעולות האכיפה מטעם העירייה, הלכה למעשה,  של חוק העזר העירוני. דומה כי בשל חלוף הזמן, ראוי לפרוש תשתית עדכנית בדבר האכיפה של חוקי העזר.

בשל השינויים הנורמטיביים שחלו במהלך התקופה מאז הגשת העתירה ועד היום – הן מבחינת החקיקה ומהן מבחינת ההלכה הפסוקה – נדרש עדכון של העתירה גם בהיבט הנורמטיבי".

השופטת מחייבת את העותרים בתשלום הוצאות משפט כלפי המשיבים בעתירה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה