צה"ל במחשב: המשחק הישראלי שמדמה שירות מלא בצה"ל


להאזנה לתוכן:

בשנה האחרונה הצטרפו לא מעט ישראלים לתוסף הישראלי של ARMA 3, המדמה שירות בצה"ל - מהטירונות ומסע הכומתה, לשמירות בש.ג, צניחות, קו בשטחים ועוד. ומה קורה אם יורים בחפים מפשע? עולים למשפט ואולי גם נכנסים לכלא

צילום מסך

כמה פעמים ראיתם את משחקי המחשב האמריקניים כמו Call Of Duty ותהיתם למה אין כזה גם עם צה"ל? אז מתברר שיש, וזה הופך ללהיט בישראל בחודשים האחרונים. כפי שפורסם בוואלה, ארמה 3 הוא משחק "עולם פתוח" המאפשר למשתתפים לקחת חלק בפעולות צבאיות. הפלטפורמה הזו קיימת משנת 2013 ויש לה תוספים שונים שהכינו מעריצי המשחק. אחד התוספים המושקעים ביותר מכניס אתכם לעולם של צה"ל בצורה הריאליסטית ביותר שתוכלו לדמיין - מהמיון והטירונות ועד שמירות בבסיס והיתקלויות עם מחבלים.

את התוסף (מוד) הישראלי פיתח מהנדס התוכנה וסגן במגלן, מרק שבתייב, והוא מנהל אותו כמו ארגון צבאי לכל דבר. למעשה, הוא הרמטכ"ל במשחק, וככזה יש לו את הכוח להורות על פעולות צבאיות, לשפוט חיילים ואפילו להכניס אותם לכלא. מחוץ למשחק, הוא מקפיד שהתיכוניסטים יסיימו את שיעורי הבית לפני שהם מתחברים ומסלק את כל מי שלא מוכן לקחת את צה"ל הווירטואלי ברצינות תהומית.

"יש במשחק קורס צניחה, קורס מ"פים, בה"ד 1, קורס צלפים, אפשר לעשות שמירות, סיורים וש.ג, יש משימות, יש קו ויש אפילו מכשירי קשר בתוך המשחק עם הצפנות", מספר לנו שבתייב. "יש קורס טיס, יש מפקד טייסת, יש קודים לכל יחידה, יש סיירת מטכ"ל, פלס"ר צנחנים ועוד. בהנדסה קרבית למשל יש צורך בידע מקצועי בסילוק פצצות; הייתה אתמול משימה ב-2:00 בלילה - עשרה אנשים קמו מהמיטה וביצעו אותה. חיל הים עכשיו מושבת כי הספינות עושות באגים, אבל יש לנו גם חיל שריון ומשטרה צבאית ששומרת על הבסיס עצמו.



"יש מפה ענקית עם בסיס גדול שם יושבים החימוש והלוגיסטיקה. ניסינו לדמות את זה הכי מקורי והכי מעניין כי רוב השחקנים עברו צבא והם רוצים לחזור לזה בעולם הווירטואלי. הדבר הכי מגניב זה הרפואה; יש לנו את 669 שהם החובשים שלנו - בנינו להם תוסף אישי לטיפול רפואי כמו מתן עירוי, החייאה, בדיקות דופק, חבישות, אטרופין, מורפיום, ממש כמו במציאות. אם החייל מרגיש כאב, החובש מגיב. השקענו במוד רפואה שיהיה הכי ריאליסטי שיש ויכלול פציעות גוף שונות וכוויות. זה פרויקט גדול, הוא בשלבי פיתוח מאוד מהירים. זה התחיל בשבילי כמשחק והפך לפרויקט ריאליסטי שאני עדיין מפתח. זה עולה לי כסף, רק השרת עולה 700 שקלים בחודש ואני משלם למתכנתים שיעזרו לי".

איך מצטרפים לצה"ל הווירטואלי?

"אתה נכנס לאתר STEAM, ורוכש את המשחק ARMA 3 ב-35 דולר חד-פעמי", מסביר שבתייב. "השחקנים מתקשרים בתוכנה חינמית בשם TEAM SPEAK, שדומה למסנג'ר או סקייפ ומאפשרת לכולם לדבר. בהתחלה אתה מגיע ללשכת הגיוס ומדבר עם קצין בדרגת סרן, שמסביר לך על הגיוס ומשבץ אותך ביחידה כלשהי לפי הראיון האישי. קצין המיון הוא גם שחקן שמשמש גם כקצין קרבי באחת היחידות. לאחר המיון שולחים לטירון את המוד הישראלי, וההתקנה של התוספים אורכת כחצי שעה כי יש הרבה אובייקטים. בסוף ההתקנה, והמיון, הטירון מסתפח ליחידה ומתחיל להשתתף בפעילות".

לדברי שבתייב, "המשחק מלמד את הערכים של צה"ל ופותח את העולם ליחידות בצה"ל. יש אצלנו בחור בשם סתיו שהוא מפקד חיל האוויר, ועכשיו הוא מועמד לקורס טיס אמיתי בזכות הידע מהמשחק המדויק הזה. חוץ משלושה רוסים שמשרתים ביחידת הצלפים (ומתחברים פעמיים-שלוש בשבוע), כל השחקנים בתוסף הישראלי הם ישראלים. שבתייב מסנן בפינצטה את כל המועמדים: "בכל יום מתגייסים אלינו 50-60 אנשים. לא כולם עוברים את הראיונות כי חלק באים בחוסר רצינות אבל העובדה שמגיעים בכאלה כמויות מוכיחה שהמקום איכותי. חשבתי שלא יתפוס אבל פתאום אני רואה קהל ענק של אנשים בכל הגילים, מ-15 עד 45".

במי יורים?

"יש לנו את האויבים שלנו כמו בחיים האמיתיים", אומר שבתייב. "בנינו עיר שדומה לעזה ושילבנו בה את כל הפרמטרים כמו מואזין ששר בשעות קבועות ויש שם תושבים ומבוקשים. החמאסניקים הם בוטים שמתוכנתים לבצע פעולות כמו זריקת אבנים, ירי בחיילים, לצעוק אללה אכבר - והכול באנימציה מלאה.

מה קורה אם חייל יורה בחפים מפשע?

"אם חייל יורה בחף מפשע הוא עולה למשפט מולי, והוא יכול להיכנס לכלא; יש לנו כלא של המשטרה הצבאית. לפני שהחיילים יורים הם מפעילים נוהל מעצר חשוד מלא, ואם הבוט שומע את הקול בעברית "עצור והזדהה" הוא מגיב. אם זה אזרח הוא ישכב על הרצפה וירים ידיים על הראש, אם זה מחבל הוא יברח או יתקוף ואז מתחיל קרב. הלכנו עם זה עד הסוף".

ההורים בעד

"זה סוחף ילדים בעייתיים ומקנה ערכים", מצהיר שבתייב. "הצעירים מקבלים ערכים צהליים למרות שאני לא בקשר עם חיל החינוך או צה"ל. גם מחוץ למשחק - בקבוצת הווטסאפ - כשהם יושבים לעשות שיעורי בית, הם מתייעצים עם החבר'ה הבוגרים מהמשחק. יצרנו קהילה מאוד גדולה סביב המשחק ואנחנו מעודדים צעירים להתקבל ליחידות ומעודדים גיוס. כרגע בתכנון גיוס גדול לחיל האוויר, כדי לעשות מפגן אווירי". 

לדברי שבתייב, "גם ההורים מעודדים את הילדים בני ה-16-15. פנו אליי כבר שניים או שלושה זוגות הורים ששמעו את הילדים שלהם מדברים בסלנג צבאי ולא הבינו למה פתאום הילד מכין שיעורי בית. הסיבה, אגב, היא שהבוגרים לא נותנים לצעירים להיכנס למשחק לפני שהם מסיימים שיעורים ועושים את כל המטלות שלהם".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה