מהו חוק המרכולים והאם הוא קובע שעיריית אשדוד תתחיל לסגור עסקים בשבת? התשובה היא לא!


להאזנה לתוכן:

חוק המרכולים של השר אריה דרעי מש"ס עבר הלילה בקריאה שניה ושלישית בכנסת. מהו בדיוק החוק שעורר סערה בארץ? האם לשר הפנים הסמכות להורות מעכשיו על אכיפה? ומדוע עיריית אשדוד מסתתרת מאחורי התיקון לחוק כאשר שלחה פקחים לשווקים בשבת וחילקה התראות

התראה שקיבלו עסקים בביג פאשןבשבת האחרונה נפל דבר בעיר אשדוד - בהוראת ראש העיר יצאו 7 פקחי עירייה, יהודים וחילקו דוחות והתראות לעסקים שפתוחים בשבת. לראשונה אי פעם חולקו התראות לעסקים במתחמי הקניות בביג ובסטאר, עם איום לכתב אישום פלילי.

אז מה גרם לראש העיר לצאת במהלך כל כך הרסני, שהורס סטטוס קוו שנשמר שנים רבות בעיר, לצאת נגד הציבור החילוני ולסכן את מועמדותו לראשות העיר? 

יומיים קודם לשליחת פקחי העירייה, רבנים באשדוד התכנסו לישיבה ושיגרו דרישה חד משמעית לראש העיר - אכיפה נגד כל העסקים בעיר בשבת או לא נתמוך בך לראשות העיר. 

ראש העיר מיהר למלא את דרישת הרבנים ושיגר פקחים של עיריית אשדוד, שנסעו בין העסקים בעיר וחילקו דוחות והתראות. על עבודתם הם קיבלו שכר של 300% מיום עבודה רגיל.

בתגובה של עיריית אשדוד לשליחת הפקחים, נאמר כי "לאור הפניות לבג״ץ בנושא השבת וחוק המרכולים המתגבש, הנחה היועץ המשפטי של העירייה, להיערך לקראת התאמה ויישום מלא של חוק העזר העירוני הקיים באשדוד מאז שנת 1976. בהתאם לכך, ביקש ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, לפעול ברגישות הנדרשת בכדי להחזיר ולשמר את הסטאטוס – קוו שהיה קיים בעיר, כדי לשמור על עיר פלורליסטית ומכילה של כל המגזרים החיים בעיר. חוק העזר העירוני ברור והוא אוסר פתיחת עסקים בשבת בכל רחבי העיר. עד עתה, בעקבות בג״צ ת״א ופסיקת בית משפט השלום בעניין צוי סגירה שהוציאה העירייה למספר עסקים בעיר, נוצרה אי בהירות חוקית בנוגע למעמדו של מושג הסטטוס-קוו, והעירייה לא יכלה לאכוף את חוק העזר. כעת, אחרי פסיקת בג״צ וחוק המרכולים המתגבש, חובת העירייה לכבד את החוק".

מהו חוק המרכולים? 

ובכן, חוק המרכולים של השר אריה דרעי, קובע כי כל שינוי חוק עזר לפתיחת עסק בשבת, יועבר לאישור שר הפנים. בעקבות כך, עיריות רבות מיהרו לתקן את חוק העזר עוד טרם אושר "חוק המרכולים". 

החוק למעשה לא קובע שהחל מרגע זה תחל אכיפה נגד בתי עסק שפתוחים בשבת, ולמעשה המצב היה להשמר כפי שהיה לפני החוק בחזקת "מה שהיה יישמר". החשש החרדי היה מפני התגברות פתיחת עסקים נוספים בשבתות.

בעיריית אשדוד, עוד בטרם אושר החוק, החליטו לבצע מהלך שערער לחלוטין את הסטטוס קוו שהיה קיים שנים רבות בעיר. בלחץ הבחירות באוקטובר 2018 החרדים לוחצים את ראש העיר, לוחצים מועמדים נוספים לראשות העיר כמו חברת המועצה הלן גלבר שלא מגיבה על נושא השבת, ובכך מגיעים להשגים.

מדוע בחר ראש העיר דווקא בעיתוי זה לשבור את הסטטוס קוו בעיר? אין קשר לחוק המרכולים, פסיקות כאלה ואחרות היו עוד קודם, אז מה בער דווקא עכשיו? 

הקדירה הפוליטית בעיר מבעבעת, הנבחרים החרדים בוחשים בקדרה ומנסים לקצור הישגים ונציגי ציבור שאמורים לייצג את כולם, נופלים אחד אחד למלכודת. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה