"אמא חששה שאטבע – אז נהייתי אלוף"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a70f2288-dc22-4537-8110-00a9c8052ed5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a70f2288-dc22-4537-8110-00a9c8052ed5','/dyncontent/2024/3/19/08f1124b-66b0-4b70-8f17-5dd7ae679819.gif',17617,'מכבי אסתטיקה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a70f2288-dc22-4537-8110-00a9c8052ed5','/dyncontent/2024/4/1/36c4c515-e187-40ba-a907-b78c74a83078.gif',17682,'תור הזהב אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a70f2288-dc22-4537-8110-00a9c8052ed5','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

את הציטוט המפתיע שבכותרת אמר יעקב טומרקין בעקבות שאלה איך הגיע בכלל לשחייה. הנער האשדודי שייצג את ישראל באולימפיאדה בלונדון מדבר בראיון בלעדי ל"המגזין אשדוד" ואומר: "אני עדיין לא חושב על מדליה בלונדון". סיפור על ילד אשדודי שבגיל 19 בדרך להגשים את אחד מהחלומות הגדולים של ספורטאי אישי, לייצג את המדינה באולימפיאדה

 בשבוע שעבר, אחרי שהשיג את הקריטריון שמביא אותו לאולימפיאדת לונדון 2012 חיפשנו איך אפשר לדבר עם טומרקין.
התקשרנו לכל מיני אנשים עד שבסוף הגענו לוולדימיר סופר, מאמנו במכבי אשדוד, "הוא כרגע בסין, יהיה קשה מאד לדבר איתו שם, תנסה ביום ראשון כשהוא חוזר". ואכן, ביום ראשון ניסינו והצלחנו, תפסנו את יעקב טומרקין בשעות הערב בחדרו בוינגייט, אחרי עוד יום מתיש של שחייה וארבעה ימים לפני אליפות ישראל.

"אפשר גם עכשיו לדבר, אולם אם אתה רוצה לפגוש אותי תצטרך לבוא לוינגייט כי אני כאן לאורך כל השבוע", אמר טומרקין. אז אתה בעצם גר באשדוד אבל חי בוינגייט? "בדיוק כך, למעשה מגיל 13 עזבתי את האימונים באשדוד ועברתי להתאמן בוינגייט.
סוג של חייל בצבא, כל השבוע אני בוינגייט ובסופי שבוע אני חוזר לאשדוד, לפעמים שיש לי תחרויות בסופי שבוע, אז בכלל אני לא מגיע הביתה תקופה ארוכה".
כאמור, ביום חמישי שעבר אשדוד קמה לבוקר חדש, בוקר של אליפות. יעקב טומרקין שגדל וצמח מגיל 6 בבריכות של בית לבון וחרצית, ייצג את ישראל בלונדון 2012, הישג חסר תקדים. טומרקין מייצג את מכבי אשדוד ושוחה עבורה גם באליפות ישראל. טומרקין כאמור עשה היסטוריה, ולמעשה יהיה השני שישתתף באולימפיאדה, אחרי שורד בורוכובסקי עשתה זאת באולימפיאדות סידני 2000 ואתונה 2004.
טומרקין, שנחשב לתקווה האולימפית של ישראל בענף השחייה, רשם במהלך השנים האחרונות התקדמות בלתי רגילה בכל תחרות, וכבר שנים הוא מסומן כי שיכול לעשות זאת. טומרקין קבע בסין באליפות העולם שיא ישראלי חדש (1:58.21 ד') במקצה 200 מטר גב.
טומרקין העפיל לשלב חצי הגמר במקצה, ובע את הקריטריון הדרוש ללונדון 2012.  
"גדלתי בבריכות של אשדוד עם הכלור ושאר המנויים" אמנם טומרקין מגיל 13 כבר לא ממש מתאמן באשדוד ומבלה בעיקר בוינגייט באזור נתניה, אולם מבחינתו הוא מרגיש אשדודי לכל דבר.
"עלינו לאשדוד ישר מרוסיה, ומגיל 6 אני שוחה, אני ממש התחלתי את הצעדים הראשונים שלי בבריכה בבית לברון ולאחר מכן בחרצית עם הכלור והמסלול של המינויים שתמיד התלוננו שאני מפריע להם".
איך הגעת לשחייה?
"כמו שאמרתי הגעתי ישר לאשדוד מרוסיה הייתי מאד צעיר ואהבתי את הים, גם אמא שלי מאד אהבה את היום וזו הסיבה שהגענו דווקא לאשדוד: הים".
ואיך מהים הגעת לבריכה?
"אמא שלי חששה שמתי שאני הולך לים אני עלול לטבוע, אז היא רשמה אותי לקורס שחייה ומשם התחברתי לכל הנושא של שחייה ובריכות".
אז בסך הכל אמא חיפשה שלא תטבע ואתה הגעת לספורט מקצועני?
"אפשר להגיד, אמא פחדה שאטבע ואני התחברתי לשחייה ומשם בעצם הכל התחיל". טומרקין הוכיח כבר פעמים רבות בעבר, שמדובר באחד הכישרונות הגדולים ביותר שידעה השחייה הישראלית.
הוא מחזיק במדליות זהב וארד מאליפות אירופה לנוער, ובנוסף בשתי מדליות כסף מהמשחקים האולימפיים לנוער בסינגפור.
אך בתחרות האחרונה הוא הוכיח כי חרף גילו הצעיר, הוא כבר פיתח חוסן מנטאלי ובאליפות העולם הראשונה שלו בגילאי בוגרים, לא התרגש מהמעמד, התעלה, ועמד ביעד שהציב לעצמו לפני הנסיעה לשנחאי.
באיגוד השחייה בונים על טומרקין למשחקים בריו ב-2016, ובשנה הבאה הוא יוכל לצבור לעצמו ניסיון שעשוי לעזור בהמשך.
אתה גר באשדוד, חי בוינגייט ומשרת בתור חייל בשדה דב. לא קצת מסובך?
"לא פשוט, אבל זה חלק מהחיים שבחרתי לעצמי, אני משרת בתור חייל בשדה דב, התגייסתי בדצמבר האחרון ואני מנסה לתרום כמה שאני יכול למדינה, אניי ספורטאי מצטיין ומן הסתם מתחשבים בי, אני משתדל להגיע כמה שאני יכול הביתה לאשדוד, לאמא ולחברים, אבל אני מסכים שזה לא תמיד קל".
באשדוד הוא מייצג את מכבי אשדוד, ולדימיר סופר הוא המאמן של האגודה וגם המאמן שלו שהוא לא בנבחרת, אלא שטומרקין מרגיש שמגיע קרדיט גם למאמנים הקודמים שלו: "חוץ מולדימיר היו גם את גרי קולנטרוב ואשתו טטיאנה שהקנו לי הרבה יסודות, ועזרו לי ועוזרים לי במכבי אשדוד".  
בדרך לריו עוצרים בלונדון טומרקין לאורך כל הראיון שומר על הומור עצמי גבוה, מבחינתו הוא מארגן לעצמו את הטיול של אחרי הצבא, שמתחיל בלונדון 2012 וממשיך בריו ב- 2016, חתיכת טיול.
לפי גורמים מקצועיים באיגוד השחייה חלק מהמטרה של טומרקין בלונדון 2012 אמור להיות בכלל הכנה לקראת אולימפיאדת ריו 2016, שם הוא אמור להיות הרבה יותר דומיננטי. "לונדון 2012 מהווה הכנה והכרה של מה שמצפה לו בסוג תחרות כזה.
המתח, ההתרגשות הם אחרים וצריך לדעת להתמודד עם זה", אומרים באיגוד השחייה. המאמן שלך אמר לפני התחרות שעכשיו למעשה אתה נכנס לסוג של 'ים' אין כאן את גילאי הנוער ושחיין בן 19, שזו האליפות הראשונה הרצינית שלו בבוגרים, יכול לפגוש את מייקל פלפס שהוא סוג של עילוי בתחום השחייה.
חושבים על זה?
"ממש לא. לפני שאתה נכנס למים אתה לא חושב כמה אני קטן והם גדולים, חלק מהשחיינים הכרתי דרך אליפויות נוער שונות שהייתי בהן, ולכן לא ראיתי את המצב כאילו אין לי סיכוי.
אני גם נכנסתי למים רק ביום החמישי של התחרות וראיתי איך חברים אחרים שלי עושים את זה, אז אם הם יכולים גם אני יכול, אין סיבה שאני לא אצליח".
במהלך המקצה אתה חושב על השיא? על הקריטריון?
"לא כל כך, אני יכול לספר לך שלפני שקפצתי לאותו מקצה שהעניק לי את הקריטריון, אני והמאמן שלי תכננו טקטיקה שאני אשחה במסלול ליד שחיין שהוא מהיר ממני והוא יהיה המדד שלי, אלא שהגעתי למסלול ראיתי שהוא לא נמצא במקצה וזה קצת שיבש לי את התוכניות".
ואז מה עושים?
"מגניבים מבט, מפה ומשם, ממש כמו שליפים במבחן בבית ספר, אני שוחה ומידי פעם נותן הצצה ימינה או שמאלה בכדי לראות מה המצב שלי".
אתה מספיק גם לשחות מהר וגם להציץ?
הכל הרי קורה כל כך מהר. "אמרתי לך, כמו שליפים בבחינה שהמורה לא תתפוס".
ואז אתה מגיע לקיר ורואה שעשית את זה מה ההרגשה?
"וואו, אדרנלין מטורף, אתה רוצה לצעוק, להשתגע, להשתולל, אחרי הרבה דקות של אדרנלין אמרתי לעצמי בלב: 'לונדון הנה אני בא'".
אתה גם מספיק שבעצם לונדון בשבילך היא הכנה לריו 2016?
"סוג של, כבר צחקתי עם חברים שאני מתכנן את הטיול של אחרי הצבא, אבל אני ממש לא הולך לוותר בלונדון, ברור שבתור אולימפיאדה ראשונה הכול יהיה לי חדש, אבל גם עכשיו השתתפתי באליפות העולם הראשונה שלי ועמדתי בזה וגם זה סוג של הכנה ללונדון 2012, כך שכל תחרות מוסיפה לי עוד משהו לניסיון".
אתה חושב שאתה יכול לשחזר את ההישגים שלך מהנוער עכשיו בתור ספורטאי אולימפי גם בתחרויות גדולות?
"קודם כל אני עדיין לא ספורטאי אולימפי, רק אחרי שאשחה באולימפיאדה אהיה ספורטאי אולימפי. שנית, ייקח לי זמן עד שאני אגיע לרמה שהייתי בנוער וזה משהו שאני צריך להתרגל, אין ספק".  
"יעקב?
זה על שם סבא רבא שלי" יעקב טומרקין עלה כאמור לישראל מרוסיה, השם המקורי שלו הוא יאן יעקב טומרקין שאני שואל אותו איך בחור שבמקור עלה מרוסיה קיבל את השם יאן הוא עונה: "עליתי מרוסיה עם השם יאן טומרקין את השם יעקב קיבלתי דרך מסבא רבא שלי ושאלו אותי אם אני רוצה לוותר על אחד מהשמות שלי ועניתי שלא ומכאן השם שלי".
כל מי שחושב שקריירה של שחיין היא כל כך זוהרת ובעיקר אחרי הישגים, צריך לדבר ולשמוע על שחיינים שלא אחת טענו, זה לא ממש כיף כמו שזה נראה.
איתן אורבך, עוד ספורטאי אולימפי לשעבר ששחה את המקצה של טומרקין, 200 גב, אמר לא אחת שלהיות שחיין זה ממש לא זוהר כמו שזה נשמע, טומרקין נדרש לסוגייה: "בכל קריירה של שחיין יש את התקופות האלה, שעובר לך בראש, 'מה אני צריך את זה?' בעיקר בחורף, שהייתי מגיע לבריכה הלא מחוממת באשדוד, בשעה 6 בבוקר, שאין חימום או מזגן ואתה מקלל את העולם".
אז איך יוצרים מוטיבציה בעצמך במצבים כאלה?
"הרגעים שעברתי בסין, המחשבה שתהיה אלוף עולם הם הרגעים שנותנים לך מוטיבציה". כמה שנים את כבר שוחה? "12 שנים". ולאורך התקופה לא היו לך רגעים שאמרת "מה אני צריך את זה"? "ברור שהיו, אבל אלה הרגעים שבהם אתה צריך את הקשיחות המנטאלית. שחייה זה לא רק שחייה במים, יש הרבה מאד עניין מנטאלי, זה ספורט מאד אישי, לדעתי אפילו יותר מטניס, בגלל המים שמנתקים אותך לגמרי, אתה יכול להיות שחיין מצוין, אבל אם לא תהיה מוכן מנטאלית גם בתחרות וגם לאורך השנה אתה לא תצליח".
דיברת מקודם על שחייה טקטית, מה זה אומר?
"תכנון השחייה שלי, חלוקת כוחות, בד"כ רוב המקצים מוכרעים ב- 15 מ' האחרונים וחשוב שתגיע אליהם כשאתה בתמונה ושיש לך כוח, אני גם הייתי צריך לעשות את ההתאמה מהנוער לבוגרים. לפעמיים אתה מנסה לשחות ליד שחיין מהיר במסלול לידך בכדי שהוא 'ירים אותך' למעלה וייתן לך סוג של פוש".  
 
מה עובר על נער בן 19 בשעה שרוב חבריו נהנים מחיי הקיץ ומבלים הוא מבלה בעיקר במים, מצד אחד הוא רואה עולם, אולם מצד שני, אין לו ממש חיי חברה.
טומרקין לא ממש מסכים ואומר: "ברור שיש ויתורים מסוימים, אבל אני השתדלתי לא לוותר, גם היום אני מנסה שיש לי זמן לבלות עם חברים, כמה שאני יכול במגבלות שיש לי".
אתה מבלה באשדוד?
"בעבר כן, היום פחות, כי רבים מהחברים שלי, נמצאים במרכז הארץ ולא באשדוד, כך שאם אני יוצא, אני לא יוצא באשדוד. מה גם שלדעתי, באשדוד אין ממש חיי לילה".
יש לך חברה?
"עד לפני חצי שנה הייתה לי חברה למשך חצי שנה, אבל מאד קשה לנהל מערכת יחסים בצורה כזאת, מאד קשה להיות במערכת זוגית בצורת החיים שאני חי, אבל אולי בעתיד, בתקופת בית הספר זה היה קצת יותר קל" אולי תכיר איזה שחיינית יהיה לך יותר קל. "חשבתי על זה, אבל לא נראה לי".
אתה גר בסיטי עם ההורים שלך?
"אני גר עם אמא, ההורים שלי גרושים, אני גר עם אמא וסבא שלי ואני רואה אותם בסופי שבוע".
כמה שעות משקיע ספורטאי כמוך בשחייה במהלך היום?
"בין 5-7 שעות שמתוכם בערך ארבע שעות במים ולפני תחרויות קצת יותר, שגם מספר האימונים עולה. יש גם תקופות של מחנות אימון שזו תקופה קשה שבה אני מגיע ל- 13 אימונים בשבוע.
הקושי הכי גדול שלי היה בתקופת בית ספר שלפעמיים הייתי נרדם בשיעורים וזה לא ממש קל, ניסתי גם בתקופה הזו לא לוותר כמה שאני יכול על חיי חברה, אבל ברור שמפסידים קצת, זה חלק מהעולם הזה".
אבל בעצם למדת באשדוד רק עד כיתה ז' ואח"כ עברת לויניגט?
"כן, למדתי במקיף ז' בעיר עד כיתה ז' ואח"כ עברתי לתיכון של וינגייט שם היה יותר קל כי הוא מתאים למסגרת של ספורטאים. אבל גם בתיכון השתדלתי לא לוותר על כלום, יצאתי לטיולים שנתיים כמו כולם".  
 "יש הרגשה של חוסר פרגון באשדוד" במהלך אליפות העולם האחרונה בסין התעורר דיון לגבי עניין החליפות, האם זה טוב או לא.
חלק טענו שהחליפות פשוט משפרות בצורה דרמטית את היכולת האישית של הספורטאי, לטומרקין ברור איפה הוא נמצא, "מבחינתי טוב שהורידו את החליפות, רוב החליפות מציפות אותך וזה ממש הרבה מאד טכנולוגיה ופחות מדי שחייה".
עד כדי כך?
"אם אתה תשים חליפה אתה תשחה מאד מהר, עד כדי כך שכמעט לא ירגישו שאתה לא מקצועי, החליפה פשוט מציפה אותך, היום זה הרבה יותר שחייה".
אפשר להתפרנס מהשחייה?
"הכסף הוא לא גדול, זה תלוי אם יש לך ספונסר, אם אתה מקבל מלגות וכדומה".
הבנתי שיעקב שחר תומך בך. איך יעקב שחר מהכדורגל הגיע לשחייה?
"הוא תומך גם באלכס שטילוב (מתעמל) ובאליס שלזיניגר (ג'ודו), ועכשיו גם בי. הקשר בינינו נוצר דרך המאמן שלי ומיקי חליקה, ששחר תמך בו בעבר.
סיפרו לו שיש לי פוטנציאל וחתמנו חוזה לשנתיים, הוא התקשר אחרי התחרות לברך, אנחנו מדברים הרבה והוא מתעניין לא מעט".
וזה מספיק?
"הוא מעמיד לרשותי רכב ומשכורת חודשית, זה עוזר, אני לפעמים מקבל גם מלגות מהעירייה, אולי עכשיו אחרי ההישג תהיה לי יותר עזרה ויבינו שאפשר לתת כסף לא רק לכדורסל והכדורגל"
אתה מרגיש חוסר פרגון לגביך באשדוד?
"לא חושב שזה לגבי, יש חוסר פרגון בגלל ששחייה כנראה זה לא מספיק במרכז, אולי עכשיו יהיה איזה שינוי, אני יכול להגיד לך שאני גאה לייצג את אגודת מכבי אשדוד, למרות שקיבלתי הצעה יותר גבוהה מאגודה אחרת בשנה שעברה, החלטתי להישאר, אבל אני לא יכול להגיד שאם לא יהיה שינוי אני לא אשקול לעבור לאגודה אחרת שתעזור לי יותר".
מה התחרויות הקרובות שלך?
"אליפות ישראל יוצאת לדרך השבוע ועד לונדון 2012 יש לי שתי תחרויות עיקריות, אליפות אירופה בבריכות קצרות בפולין ולאחר מכן במאי בבלגיה ומשם לונדון 2012".
משהו לסיום שחשוב לך להגיד לציבור?
"תפסיקו לחשוב שיש לי קשר לפסל יעקב תומרקין! את השם שלו כותבים ב- ת' ואת שלי ב- ט', אני גם לא אח של יון תומרקין, אני יעקב טומרקין השחיין".           
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('532224ab-4a14-4f6d-9676-32a8c6fd93dd','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,true,20610,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('532224ab-4a14-4f6d-9676-32a8c6fd93dd','/dyncontent/2024/4/12/5a942a28-5c63-409d-b765-2db1b8e6f2c5.jpg',17748,'תיירות אייטם כתבה ',525,78,true,20610,'Image','');},15]]);})
 
$(function(){setImageBanner('71bc3ce8-7240-4354-94e3-544214fc8a6b','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה