הסיבה לאריכות הגלות. גורם לתפילה שאינה תיכנס לפני הקב"ה. נותן לקטגור כוח לקטרג על עם ישראל. מדריך לביאור חומרת העוון:

1. החפץ חיים כותב כי לשון הרע הוא הגורם העיקרי לגלות: "כל סיבת גלותינו עתה הוא העיקר בגלל מעשה המרגלים, שהוציאו דיבה על הארץ".

2. ה"חפץ חיים" מוסיף ומונה צרות נוספות שנגרמו בשל חטא לשון הרע: "ועוד כמה רעות עד אין מספר השיגונו על ידי חטא החמור הזה. כי גם כל חכמי ישראל שנהרגו בימי שמעון בן שטח, גיסו של ינאי המלך, על ידי ינאי, היה גם כל על ידי רכילות. והריגת התנא ר' אלעזר המודעי שהיה גם כן סיבה לחורבן ביתר, היה גם הכל על ידי רכילות".

3. בזוהר כתוב: "מי שיש בו לשון הרע אין תפלתו נכנסת לפני הקב"ה, כי מתעורר עליו רוח הטומאה, כיון שחזר בתשובה וקבל עליו תשובה, מה כתוב, ביום טהרתו והובא אל הכהן וגו'...". ה"חפץ חיים" כותב כי על ידי חטא לשון הרע ".... יהיה לו כח לקטרג עלינו ולא תקובל תפילתינו למעלה"

4. מחלות קשות נגרמות בשל לשון הרע. מובא במסכת שבת דף לג: "תנו רבנן, אסכרה באה לעולם... רבי אלעזר ברבי יוסי אומר על לשון הרע ... מכה זו מפני מה מתחלת בבני מעיים וגומרת בפה, נענה רבי יהודה ברבי אלעאי ראש המדברים בכל מקום ואמר, אף על פי שכליות יועצות ולב מבין ולשון מחתך, פה גומר... שמע מינה אף על לשון הרע קאמר".

5. עוד מובא בתלמוד בבלי: "אמר רב יהודה אלמלא לא קבל דוד לשון הרע, לא נחלקה מלכות בית דוד, ולא עבדו ישראל עבודה זרה, ולא גלינו מארצנו".

6. עוד מובא בתלמוד בבלי: "כל המספר לשון הרע מגדיל עונות כנגד שלש עבירות, עבודת כוכבים, וגילוי עריות ושפיכות דמים".

7. הרמב"ם בהלכות תשובה: "ואלו שאין להן חלק לעולם הבא, אלא נכרתים ואובדין ונדונין על גדול רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים, המינים והאפיקורסים... ובעלי לשון הרע..."

8. הזוהר: "ויביט בעינא פקיחא את הנולד על-ידי דיבורו, יימלא פחד ורתת הזיעה מלדבר שום לשון הרע על חברו, דהלוא אם יאמרו לאדם שיכנס אל היכל ה' בעצמו, או שישלח אחר תחתיו, ויעמד לפני אדון בריתו ויקטרג על כלל ישראל ולא יאמר שקר עליהם, רק מה שהוא יודע לאמתו - ברור הוא דאפילו הגרוע שבישראל ימסור את עצמו לסכנה, ולא ישיא את נפשו עוון כזה... והלוא כן הוא הדבר בעניין לשון הרע, שהדלטוריא שהוא מעורר בפה הוא עולה למעלה לפני כסא כבודו יתברך והוא מעורר בזה המקטרג הגדול על כלל ישראל... ולפיכך הזהיר אותנו דוד המלך, עליו השלום, שכשנחפץ לחיות חיי עד בעולם הבא וימים טובים בעולם הזה, שתחלת הכול - לנצור הלשון מרע".

9. בעל ה"אורחות צדיקים" מורה על דרך התשובה מחטא חמור זה: "לכן אדם שהרגל בלשונו להחניף ולהתלוצץ ולספר לשון הרע ולדבר כזב ודברים בטלים, ועתה הוא רוצה להיכנע ולמנע מזה ולעשות תשובה, צריך לעשות גדר גדולה וחזקה מאד. ומהו הגדר, שיתרחק מאד מחבריו הראשונים שהיה רגיל לדבר עמהם ליצנות וחניפות ולשון הרע ושקר... וצריך להרגיל עצמו בשתיקה מאד מאד... וירבה לישב בחדר לבדו ולעסק בתורה, ויתחבר עם החסידים שאינם מדברים כי אם מדברי תורה ויראת שמים... ".

10. עצה גדולה להיגמל מלשון הרע היא לקבל קבלה קטנה, אך חזקה ביותר, כגון: לא לדבר לשון הרע עם מישהו מסוים / על מישהו מסוים / בטלפון הנייד / בשעה מסוימת.

הובא מאתר הידברות/כותבת המאמר נעמה גרין

-

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו