המדינה הסכימה לשדרג את נמלי אשדוד וחיפה במיליארד שקל ומיליארדים נוספים יושקעו בתשתיות


להאזנה לתוכן:

בנמל אשדוד צפויה פעילות כלכלית אדירה בעקבות בניית הנמל החדש בעלות של 3.6 מיליארד ש"ח ובנוסף הוחלט כעת לשדרג את הנמל הקיים במיליארדי שקלים נוספים.

ועדי העובדים דרשו להשוות את תשתיות הנמלים הממשלתיים לאלה של הרציפים הפרטיים שיתחרו בהם, בעקבות הלחץ, המדינה הבטיחה לממן. רציף 23 בנמל אשדוד יועמק ל17 מטר.

במגעים שמתנהלים בין הממשלה לבין ועדי העובדים בנמלים  הממשלתיים ומול הנהלות הנמלים, בנוגע לפתיחת התחרות בנמלים, צוות המשא ומתן הממשלתי הסכים באחרונה באופן עקרוני כי הנמלים הקיימים ישודרגו כך שיוכלו להתחרות באופן מלא ברציפים החדשים שמוקמים בימים אלה בסמוך להם, ושיופעלו החל בעשור הבא על ידי 
זכיינים פרטיים.

בעוד הרציפים הפרטיים תוכננו לעומק רב יחסית, כך שיוכלו לשרת אוניות ענק שיפקדו בעתיד את ישראל - הגביל השוקע הקיים כיום בנמלי חיפה ואשדוד את יכולתם להציע שירותי עגינה דומים.

בממשלה חששו כי עודף רציפים עמוקים יביא ל"קניבליזציה" ולתחרות יתר בין הנמלים בעתיד. ואולם העובדים, בגיבוי הנהלות הנמלים וההסתדרות, התנגדו לכל יתרון מפלה שיוענק למפעילים הפרטיים.

לבסוף, הוסכם כי רציף 23 בנמל אשדוד ומסוף המכולות המזרחי בנמל חיפה יועמקו לשוקע של 17 מטר, כך שאוניות הענק העתידיות, אם יפקדו בכלל את חופי ישראל, יוכלו לעגון גם בהם. עלות ההעמקה מוערכת בחצי מיליארד שקל לכל נמל - עוד לפני עלות הציוד התפעולי הנדרש לרציפים אלה (בעיקר מנופים).

בנוסף מתוכנן שדרוג של תשתיות תחבורה סביב הרציפים החדשים, שימומן על ידי המדינה בכ–3.5 מיליארד שקל.

חברת נמלי ישראל (חנ"י), ככול הנראה  תגייס את הסכום לשדרוג באמצעות שוק ההון.

המשא ומתן בין הממשלה לוועדי העובדים בסוגיה המשמעותית השנייה שעל הפרק - "רשת הביטחון" שתובטח להם עדין נמשך.

מדובר בדרישה שלפיה הממשלה תערוב לכך שחברות הנמלים הממשלתיות יוכלו לעמוד בתנאי השכר שהובטחו לעובדים - גם במציאות שבה הכנסותיהן ורווחיהן ייפגעו בעידן של תחרות.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, התייחס אתמול למשא ומתן בכנס לשכת הספנות הישראלית, וטען כי "שדרוג והעמקת הרציפים בנמל חיפה ואשדוד הם הכרחיים. ההתחייבות היא שהתחרות תהיה הוגנת ושהנמלים הקיימים יקבלו את כל 
הכלים הריאליים".

 את נמל הדרום שיוקם באשדוד,  שלפי התחזית החדשה כבר ב2018, בונה צ'יינה הארבור הסינית בעלות של 3.6 מיליארד שקל, וזה יופעל בזיכיון ל–25 שנה על ידי TIL ההולנדית (חברה בת של ענקית הספנות השווייצית MSC).

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה