הנמל החדש מסרב לשלם לעיר אשדוד 21.5 מיליון שקל דמי השבחה על הקרקע בו היא בונה


להאזנה לתוכן:

חברת נמלי ישראל הגישה ערר על דרישת תשלום של עיריית אשדוד להיטל ההשבחה בסכום של כ־21.5 מיליון שקל.

הקמת נמל הדרום באשדוד - פרויקט בהיקף של כ־3 מיליארד שקל.

החיוב בהיטל השבחה הוטל על החברה בעקבות בקשה שהגישה להיתר בנייה לצורך הקמת נמל אשדוד החדש - פרויקט תשתית נרחב הכולל את בנייתו של מסוף מכולות חדש, הארכת שובר הגלים והעמקתם של רציפי הנמל.

הקמת הנמל החדש, אשר ממוקם צפונית לנמל היובל, על שטחי ים בהיקף כ־632 דונם שאותם צפויים לייבש לצורך הקמת הפרויקט.

 על פי התוכנית ובקשת היתר הבנייה, הפרויקט כולל את הארכת שובר הגלים הראשי בכ־600 מ' והעמקת הנמל ל־27 מטר במקום נמל המים הרדודים הפועל כיום, שאינו מאפשר את כניסתן של אוניות משא גדולות לשטחו.

 בשומה שגובשה על ידי הוועדה המקומית של עיריית אשדוד,  הוערך סכום ההשבחה לתוכנית כולה ב־127 מיליון שקל. מתוך הסכום הזה נקבע כי סכום ההשבחה בחלק הכלול במרחב התכנון של אשדוד עומד על כ־43 מיליון שקל - מתוכם נדרש נמל אשדוד לשלם כ־21.5 מיליון שקל.

 

אולם חברת נמלי ישראל  טוענת בערר כי היא אינה בעלת הקרקע, אלא רק בעלת זכויות לחכירה ושימוש בה ולכן היא לא רוצה לשלם..

כמו כן היא טוענת  כי אין להטיל היטל השבחה על שטח המוגדר כיום כשטח ימי: "קיים הבדל ברור, מושגי וחוקי, בין ים לבין יבשה, בין מים לבין קרקע. לא ניתן לסווג שטחי ים כיבשה, כמקרקעין, לצורך חיוב בהיטל השבחה. זאת לא מבחינה לשונית־ מילולית, לא מבחינת 'מבחן השכל הישר' ולא מבחינה תכליתית".

 

בוועדה המקומית אשדוד טוענים:

חברת הנכסים של נמל אשדוד היא היזם בפועל של התוכנית, היא בעלת הקרקע, היא החתומה על הבקשה להיתר הבנייה, והיא גם בעלת העניין שצפויה ליהנות מהשבחת המתחם כתוצאה מפרויקט הקמת הנמל החדש. .

טענת חברת נמלי ישראל כי התוכנית מתייחסת לים ולא לקרקע היא טענה מופרכת, שכן גם מקרקעין תת־ימיים נחשבים כשטחי קרקע על פי חוק המקרקעין, ולכן חייבים בהיטל השבחה", נטען בתשובת הוועדה המקומית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה