ההשקעה הציבורית והפרטית שתידרש בהקמת הנמלים מזנקת לגבהים דמיוניים - 11.3 מיליארד שקל


להאזנה לתוכן:

כשראש הממשלה ממש רוצה הוא מוצא תקציבים ואפילו מיליארדים - מעבודה שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסתבר כי ההשקעה הציבורית והפרטית שתידרש עבור הקמתם המתוכננת של שני רציפי הנמל הפרטיים החדשים באשדוד (נמל הדרום) ובחיפה תסתכם ב-11.3 מיליארד שקל -

בזמן שמתפרסם  דוח רשמי (דוח טאוב) המעיד כי ישראל מובילה את שיעורי העוני בעולם המערבי (גם אם מוציאים את החרדים והערבים) מה שבא לידי ביטוי גם במספרי העניים ובפערים בין עניים לעשירים....מסתבר שמדינת ישראל עומדת להשקיע מיליארדי שקלים יותר מהמתוכנן והמוצהר בהפרטת הנמלים.

אין כסף למאות פרויקטים חברתיים וכלכליים...שהם צו השעה של מדינת ישראל...אבל למען המלחמה בעובדי הנמל יש ועוד איך יש:

מעבודה שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסתבר כי ההשקעה הציבורית והפרטית שתידרש עבור הקמתם המתוכננת של שני רציפי הנמל הפרטיים החדשים באשדוד (נמל הדרום)  ובחיפה הנה הרבה יותר גבוהה מהמתוכנן המוצהר ע"י שר התחבורה כץ וראש הממשלה - העלות תסתכם ב-11.3 מיליארד שקל!!

הסכום כולל את עלות בניית הנמלים, (כפי שנקבעה במכרזים שהסתיימו - 7.5 מיליארד שקל -)  את סכום השקעות בתשתית עילית ובציוד תפעולי (מנופים). ואת השקעתה מדינה בתשתיות נלוות (כבישים, מחלפים ומסילות רכבת) - שתסתכם לפי הערכות בכ-1.5 מיליארד שקל.

על פי מחקר הכנסת - הקמת שני נמלים חדשים אמנם תוסיף מקדם ביטחון למענה על הביקושים הנמליים בעתיד ותעודד את התחרות בענף. עם זאת, קיים חשש מהעלות הגבוהה ומהקדמת התשתיות את הביקושים (או במילים אחרות...מישהו ממהר מידי).

מחקר הכנסת, שהוזמן על ידי חברי הכנסת אבישי ברוורמן ועמר בר־לב (העבודה), נמנע מנקיטת עמדה ברורה בוויכוח על הצורך בהקמת נמלים פרטיים, אך אישרר את הגידול הצפוי בסחר העולמי בים, העלייה בגודל האניות - שמחייבת תשתית נמלית משודרגת, את הירידה בגמישות חברות הספנות, וכן את הנטייה העולמית למעבר למודל בעל בית (Land Lord) בהפעלת נמלים.

הטענה העיקרית של נציגות עובדי הנמלים שאכן רצוי להשקיע בשלב כזה או אחר בהעמקת הנמל והרחבתו, אך אם היו עושים זאת במסגרת שדרוגים של הנמלים הקיימים במקום נמלים חדשים....הרי שההוצאה הנחסכת הייתה של מילארדים רבים מאוד.

כחלופה לבניית שני נמלים חדשים בעלות כוללת של 11 מיליארד שקל, ניתן לבצע שדרוג לתשתיות הקיימות, בעלות של כ–750 מיליון שקל, או לבנות נמל חדש אחד ומתקדם, בעלות של 4 מיליארד שקל. 

אולם האובססיה של ראש הממשלה ושר האוצר להעביר את הנמלים לשליטת חברות פרטיות גרמה לשים נושא זה בעדיפות ראשונה על פני כל מיזם חברתי אחר. 

כמו בהפרטות האחרות, אין ספק שהפרטת הנמלים רק תגדיל עוד את הפערים החברתיים שכן שכר עובדי הנמלים (שכיום מרוויחים היטב פלוס ומגדילים את השכר הממוצע) יישחק לטובת הגדלת הרווחים של בעלי ההון - המפעילים הפרטיים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה