דוח מבקר העירייה: מבני ציבור ניבנו ללא היתרים - ליקויים גם בתפקוד המחלקה הוטרינרית בעיר


להאזנה לתוכן:

בישיבת מועצת העיר הונח על שולחן חברי המועצה הדוח השנתי של מבקר עיריית אשדוד. הדוח השנה בדק את תפקוד מחלקות העירייה בתחום מבני הציבור בעיר, המשכן לאומניות הבמה, ניהול מערכות שכר, השירותים הווטרינריים בעיר ועוד. באחת הדוגמאות להתנהלות במחלקת מבני ציבור, חשף המבקר כי מבני ציבור נבנו ללא קבלת היתר בניה, מה שמהווה עבירה פלילית

"בשנים האחרונות פנה מהנדס העיר מספר פעמים לביקורת והתריע על ליקויים בניהול מבני ציבור" כך מציין מבקר העירייה שלמה בן עזרא בדוח הביקורת על תפקוד מחלקת מבני ציבור בעיריית אשדוד. הדוח הונח הערב על שולחן חברי מועצת העיר, בין השאר נכתב בדוח כי המהנדס מסר שסגן מנהל האגף למבני ציבור אינו סר למרותו והמחלקה אינה ממלאת את הוראותיו. "מנכ"ל העירייה מסר לביקורת כי מהנדס העיר לא ביצע את המוטל עליו בתחום הניהולי כראש מינהל ההנדסה".

במקרים רבים אוכלסו מבני ציבור בטרם התקבל אישור אכלוס (טופס 4) וחלקם מוסיפים לעמוד במצב זה גם ללא אישורים מצילי חיים כמו של כיבוי אש ופיקוד העורף. דוגמאות למבנים שאוכלסו ללא טופס 4: גן ילדים של בית יעקב ברחוב הרותם וספריה במקיף ט'.

בדיקה אקראית שנערכה מצאה כי שני מבני ציבור בעיר נבנו ללא שניתן להם היתר בניה, מה שמהווה עבירה פלילית. בכל המבנים שנבדקו על ידי המבקר נמצא כי לא הוצאו תעודות גמר למבנים.

עוד עולה מדוח מבקר העירייה כי הוצאות על בניית מבני ציבור חרגו מהתכנון המקורי, בעשרות ומאות אחוזים. ב-2009 החליטה העירייה על הקמת "המרכז להורות" ברובע י"ב בתקציב של 3 מיליון ₪. ב-2014, לאחר סיום העבודות, האמירו ההוצאות ליותר מ-8 מיליון שקל, דהיינו גידול של 177%. "הביקורת רואה בחומרה את החריגה המשמעותית בתקציבי הפרויקטים, במיוחד כשמדובר על מבנים במימון מלא של העירייה". בשנת 2009 החליטה העירייה להקים מבנה חדש עבור מרכז הצעירים "כיוונים" במרכז העיר ולשם כך הוקצב סכום של 9 מיליון שקל. אלא שב-2013 כבר צמח הסכום ל-15 מיליון, מה שמהווה חריגה של 70%.

דוח הביקורת על בניית מבנה המשכן לאומנויות הבמה

במרץ 2012 התעורר חשש ליציבות הבמה ומהנדס קבע שיש לחזק את קורות המתכת בבסיסה, הדבר בוצע. בדצמבר אותה שנה זוהתה שקיעה של לוחות עץ במרכז הבמה. נוכח הסיכון לקריסתה הותקנו עמודי תמיכה ונקבע עומס מירבי של 150 קילו – חמישית מהעומס המיועד מלכתחילה. רק במאי 14 נערך השיפוץ הנדרש.

המבנה לטובת בית קפה ברחבת המשכן עדיין לא פועל וגם בפנים, הפעלת המזנון מתעכבת. המבקר מציין  שבתחילה ניתן היתר למחסן ולא לבית קפה מתוך רצון לזירוז ההליכים. אך עד מועד הביקורת לא ניתן אישור הג"א והמבנה נותר שומם.

המשכן נפתח ביוני 2012 ובו 939 מושבים. לפני 20 שנה הוחלט על הקמתו, הבניה עצמה נמשכה עשור. המשכן אמור היה להתחיל לפעול בחגיגות היובל לעיר אשדוד, בנובמבר 2006, אך כשלים שונים הביאו לעיכובים ודחיות.

התקציב המקורי עמד על 109 מליון שקל: 75 מיליון עבור הקמת המבנה והשאר לטובת התשתיות והפיתוח מסביב. בפועל העלויות הכוללות הגיעו ל-179 מליון ₪. המבקר מציין שביקש נתונים אך לא קיבל את כולם. לדבריו, הפיקוח של מנהל הפרויקט, מינהל ההנדסה והגזברות היה לקוי. לדברי מבקר העירייה, עד עתה לא הוצאה למבנה תעודת גמר, ומשום כך גם מונע מפעל הפיס העברה של עוד 5.4 מיליון שקל מעבר לכספים שכבר העביר בגובה של כ-71 מיליון שקל.
עוד מציין המבקר כי ב-2006 נרכשה קונכיה אקוסטית עבור המשכן בעלות של יותר ממיליון שקל ומאז היא כלל לא הותקנה. עלות הקמת בור התזמורת ("פיט") הגיעה לכ-1.5 מיליון שקל אך עד עתה נעשה בו שימוש במופע אחד בלבד.

דוח מבקר העירייה על ניהול מערכות שכר וכוח-אדם

במהלך הביקורת במערכות השכר בעיריית אשדוד, גילו עובדי הביקורת עובד פיקטיבי שהוכנס למערכת כסימולציה אך בטעות הושאר , לדברי המבקר, דבר גרם לכך שכמעט עובד עירייה מסוים קיבל עוד משכורת חודשית.

במקרה אחר, עובד הוסיף לעצמו רישום של שעות נוספות במשך חודשים ארוכים, כך קיבל עוד אלפי שקלים מידי חודש. "נוכח הממצאים הוגש נגד העובד כתב אישום לבית הדין למשמעת של עובדי הרשויות המקומיות". רק במזל הדבר התגלה. התגלה גם שעובדי משרד רבים דיווחו על עבודה בימי שישי מבלי שעבדו כלל.


השירותים הווטרינריים בעיר

בדיקת מבקר העירייה במחלקה לשירותים ויטרינריים בעיר, העלתה שלא נערכו כמעט ביקורות פנימיות בנוגע לפיקוח על מוצרים מן החי והמחלקה לא מבצעת ביקורות באופן שיטתי במסעדות ובחנויות לשיווק בשר. עוד מצא המבקר כי משנת 1999 המחלקה לא גובה אגרה עבור בדיקת בשר טרי וקפוא, מה שמהווה אובדן הכנסה גדול מאוד לעיר.

בנושא הפיקוח על כלבים, בעת עריכת הביקורת היו רשומים כ-6,500 כלבים בעיר, אבל מספר הכלבים המחוסנים היה נמוך בהרבה, כמעט בחצי. "אין די פיקוח וקיים חשש אמיתי שכלבים רבים מוחזקים ללא רישיון ואינם מחוסנים", כתב המבקר בדוח.

בדיקת המבקר העלתה כי נכון למאי 2013 היו בעיר 179 כלבים המוגדרים מסוכנים, אך רק 52 מתוכם היו מעוקרים או מסורסים כדרישת החוק. "הביקורת רואה בחמורה את העובדה שמצויים בעיר למעלה ממאה כלבים מסוכנים, העלולים לתקוף עוברי אורח תמימים ולגרום לפציעות קשות".

עוד מצא מבקר העירייה כי המחלקה לא עמדה בכמות הנדרשת של סירוס חתולי רחוב והפעילות הופסקה עקב חוסר תקציב. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה