איחור של שנה לפחות בפרויקט ההתפלה של מקורות באשדוד


להאזנה לתוכן:

פרויקט ההתפלה של חברת המים הממשלתית מקורות מסתבך והולך: חברת המים הממשלתית צפויה להודיע על דחיית מועד ההפעלה של מתקן ההתפלה בשנה - לספטמבר 2014 - ועלולה לספוג קנס של 70 מיליון שקל

המדינה, מקורות וחברת הקבלן - מנהלים ביניהם חילופי האשמות באשר לאחריות לעיכוב הממושך. ואולם מקורות והקבלן הם שחשופים במסגרת הזיכיון לקנסות גבוהים בגין האיחור בהפעלת המתקן - גם אם המדינה לא תזדקק בשנה הקרובה למים המותפלים מהמתקן.

חברת הביצוע שבה שותפות מנרב הנדסה (33%) וחברת סדיט (Sadyt) הספרדית (67%), בונה זה כשנתיים את מתקן ההתפלה בעבור מקורות מדרום לאשדוד, בהשקעה של 1.6 מיליארד שקל. המתקן צפוי לספק 100 מיליון מ"ק מי ים מותפלים בשנה.

לפי תנאי הזיכיון, אמור היה השלב הראשון במתקן להיכנס לפעילות כבר ב-16 בספטמבר השנה, ואילו השלב השני תוכנן להיחנך כעבור שלושה חודשים, ב-16 בדצמבר.

עם זאת, עיכובים סטטוטוריים, פיננסיים וטכניים, שעליהם התנצחו בעיקר החברה הבת של מקורות, מקורות ־ ייזום, עם הקבלן - הביאו תחילה לדחיית המועד להפעלת הפרויקט בחודשים ספורים. לאחר מכן, נקבע מועד אחד להפעלת כל כושר הייצור של המתקן במאי 2014. בחלוף זמן מה, הודיעה מקורות כי החנוכה תיאלץ להידחות לסוף יולי - וכעת מעריכים במדינה כי המועד הריאלי להפעלת המתקן יהיה רק בספטמבר 2014.

קנס הפיגורים שנקבע בהסכם הזיכיון הוא 70 אגורות למ"ק לא מסופק - והטלתו לא מותנית בהוכחת נזק. לפיכך, עשויה מקורות ־ייזום להיקנס בסכום כולל של כ-70 מיליון שקל בגין האיחור בפרויקט - מה שעשוי לשחוק כליל את תשואת הפרויקט. זאת, לצד אובדן ההכנסות שתספוג בגין העדר כיסוי להוצאות הקבועות או המשתנות של המתקן - מה שעשוי להפר גם את המודל הפיננסי שנחתם מול המממנים.

הספקות באשר ליכולת של מקורות־ ייזום לעמוד בלוח הזמנים של הפרויקט, וכן במחיר שנקבע בהסכם הזיכיון, צפו כבר לפני ארבע שנים.

 בדצמבר 2009 קבעה הממשלה כי המחיר שתשלם בעבור מי המתקן יהיה 2.36 שקלים למ"ק. מקורות דרשה כי המחיר יהיה 2.86 שקלים למ"ק. במהלך שנה של התכתשויות, הורידה מקורות את מחיר המים המותפלים שהציעה חמש פעמים - עד שנקבה במחיר הסופי של 2.4 שקלים למ"ק. זאת, תוך שהיא מתחייבת לעמידה בלוחות זמנים מאתגרים של פחות משלוש שנים להקמת המתקן.

מחברת מקורות נמסר בתגובה: "הפרויקט נמצא בעיצומן של עבודות לקראת השלמתו ביולי 2014. הפרויקט מבוצע בלוח זמנים מהיר ובאיכות גבוהה ביחס לפרויקטים דומים בארץ ובעולם. נושא לוח הזמנים החוזי נמצא בדיונים מול המדינה ומול הקבלן המבצע".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה