חברות בינלאומיות מתמודדות על הנמלים החדשים


להאזנה לתוכן:

ארבע חברות תפעול בינלאומיות מתוכן שתיים מהעשירייה המובילה בעולם מתמודדות במכרז להפעלת נמלי הים החדשים שממשלת ישראל מתכוונת להקים.
תנאי הסף במכרז שיפורסם בקרוב צפויים להדיר ממנו חברות ישראליות, מה שמעורר את זעמן של חברות תשתיות גדולות בארץ.

השר כ"ץ: "הרפורמה בנמלים מתקדמת במלוא התנופה. שני נמלים יקומו בחיפה ובאשדוד ויתחרו בנמלים הקיימים מה שיביא ליצירת אלפי משרות חדשות בישראל ולהורדת יוקר המחיה".

מפתיחת המעטפות בשלב המיון המקדים שמנוהל על ידי חברת נמלי ישראל עולה חברות ענק מתמודדות על המכרז להפעלת הנמלים.

ואלו הן המתמודדות:

הראשונה היא חברת TIL מהולנד, שבבעלות ענקית הספנות MSC, הנחשבת לחברת הספנות השנייה בגודלה בעולם.

המתמודדת השנייה היא קבוצת EUROGATE מגרמניה, הנחשבת למפעילת המכולות הגדולה באירופה.

חברת ICTSI הפיליפינית שמפעילה טרמינלים נמליים ומסופי מכולות ברחבי העולם.

קבוצת Bolloré הצרפתית, שבבעלותה חברת הפעלה מהגדולות באפריקה.

עדיין לא ברור האם המדינה תקדם הקמה והפעלה של נמל פרטי אחד באשדוד או בחיפה, או שני נמלים במקביל.

במשרד האוצר סבורים כי אין הצדקה תפעולית ובוודאי לא כלכלית בהקמת שני נמלים, ואילו לפי שעה שר התחבורה ישראל כ"ץ מתעקש על הקמת שני נמלים.

הכרעה בעניין אמור לקבל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

על פי תנאי המכרז, המתמודדות חייבות להיות בעלות ניסיון בהפעלה של לפחות 3 מסופי מכולות שונים בכל אחת מהשנים 2011 ו-2012.

הכוונה היא למסופים עם היקף ממוצע של 3 מיליון TEU (מכולה בגודל 20 רגל) בשנה לפחות, כאשר כל אחד מהמסופים משנע מעל 750 TEU בשנה.

על פי תוכנית הממשלה, המדינה היא שתקים במימונה המלא את הנמלים החדשים באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י), כאשר הדבר כולל את הקמת השוברים, הרציפים והחפירה בים. עלות ההקמה של נמל כזה נאמדת בכ-5 מיליארד שקל.

החברות הפרטיות, שישמשו למעשה כזכייניות, יתפעלו את הנמלים, יעסיקו את העובדים וירכשו את כל הציוד הדרוש לרבות מנופים, כלי רכב ייעודיים ועוד.

תנאי הסף במכרז שיפורסם בקרוב צפויים להדיר ממנו חברות ישראליות, מה שמעורר את זעמן של חברות תשתיות גדולות בארץ.  

שלמה ברימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל אמר:

"המתמודדות נדרשות לעמוד בתנאי סף גבוהים שהציבה חברת נמלי ישראל במטרה להבטיח שהנמלים החדשים יופעלו על ידי מפעילים בסטנדרטים בינלאומיים גבוהים של תפעול ושירות, מהם ייהנו היצואנים והיבואנים והציבור כולו. הנמלים ותשתיות הנמלים שיוקמו הם נכס אסטרטגי והם יישארו בבעלות המדינה כאשר ההפעלה תתבצע ע"י המפעיל שייבחר. אנו מתקדמים במקביל עם המכרז לבחירת הקבלן המבצע ועל פי התכנון נתחיל בבניית הנמלים בשנת 2014 וההפעלה מתוכננת לשנת 2019".

בית הדין הארצי לעבודה לא מנע מהמדינה להמשיך ביישום התוכנית להקמת נמלים חדשים, אולם חייב את המדינה לקיים הידברות עם עובדי הנמלים הקיימים וזאת בשל ההשלכות האפשריות על תנאי העסקתם בעתיד.

המדינה עתרה לבג"ץ נגד החלטת ביה"ד, אולם בג"ץ דחה את הבקשה לפי שעה. עובדי הנמלים טוענים כי אינם מתנגדים להקמת נמלים חדשים אולם דורשים לשדרג את הנמלים הקיימים כדי להבטיח תחרות הוגנת ולהעניק לעובדים "רשת ביטחון כלכלית" במקרה שהעבודה בנמלים תפחת וכך גם ההכנסה שלהם.

השר כ"ץ אמר היום: "הרפורמה בנמלים מתקדמת במלוא התנופה. שני נמלים יקומו בחיפה ובאשדוד ויתחרו בנמלים הקיימים מה שיביא ליצירת אלפי משרות חדשות בישראל ולהורדת יוקר המחיה".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה