עיריית אשדוד הוכיחה עמידה איתנה לנוכח הסערה


להאזנה לתוכן:

180 מ"מ משקעים, רוחות עד 100 קמ"ש, ברד כבד, קור עז, ים סוער ונחל גועש - אשדוד התמודדה בהצלחה מרובה עם הסערה הקשה ביותר שידעה עד כה. צוותי העירייה, בעבודה סביב השעון, עמדו לרשות המוקד העירוני שהתמודד עם למעלה מ-6,000 פניות טלפוניות ועם רצף אירועים ובהצלחה ברורה וחד משמעית: שמירה על שגרת החיים בעיר. אגב: לא נרשמה הצפה אחת בכל מערכת הגשמים הנוכחית, למרות שהיתה סוערת מאוד

סערת הגשמים שפקדה את ישראל בימים האחרונים לא נראתה שנים רבות בארץ. הסערה הנדירה הזו פקדה את כל אזור המזרח התיכון ואיתה גלי קור חסרי תקדים .אשדוד, על אף האמור, הוכיחה כי התארגנות נכונה ותפקוד מקצועי בזמן אמת מסייעים מאוד בהתמודדות ומאפשרים תפקוד גם בתנאי אקלים קשים. עובדה: במערכת הגשמים הנוכחית, למרות כמות המשקעים הנדירה ועל אף כמות הגשמים שירדה ברצף וללא הפסקה, לא נרשמו הצפות בעיר.

"בארבעת ימי הסערה התקבלו כ-6,000 פניות במוקד העירוני, שפעל 24 שעות, ונתן מענה מהיר בכל חלקי העיר" אומר מר שלמה רוטנברג ומשבח את צוותי העירייה שעבדו סביב השעון בהתאם למערך עבודה מתוכנן ומוקפד עד כדי ירידה לפרטים הקטנים ביותר ופעילות ע"פ שעות. "העיר חולקה לגזרות עבודה ובכל גזרה הוצבו צוותים וציוד מתאימים" הוא אומר ומסביר כי בזכות "ניקוי הקולטנים בכל שעות היום, יכולנו לסיים את הסערה ללא נפגעים וללא נזקים משמעותיים" ואכן, בסה"כ אשדוד שמרה על שגרת חיי התושבים ומראות החורף הקשים שהיינו רגילים אליהם בעבר, נעלמו ולא נראו עוד באשדוד.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי קיים הבוקר פגישה עם מ"מ, הסגנים, מנכ"ל העירייה,המשנה למנכ"ל העירייה וראש מנהל תפעול, וערך סיכום לסוף השבוע הסוער. "עיריית אשדוד הצליחה לשמור על שגרת חיי התושבים באחת הסערות הקשות שעברו על מדינת ישראל. הערכות מוקדמת של כלל המערכות כבר בקיץ, לקראת החורף, והערכות מיוחדת לקראת הסערה הביאו לשמירה על שגרת חיי התושבים אותה הגדרתי כמטרה ראשית" אמר והדגיש "אין ספק כי בזכות ההכנות שביצענו, עבודתם של צוותי העירייה בתנאים קשים והדיווחים שקיבלנו מתושבי העיר למוקד העירוני, הגענו להישג המרשים והתמודדנו היטב עם הסערה".

במוקד העירוני מסבירים כי עיקר הפניות אליהם היו בנושא שלוליות מים שהצטברו בחניות פרטיות, גיזום עצים, חיזוק פריטים ופרגולות גם בשטחים פרטיים ותאורה. "ההנחיה הייתה ברורה וחד משמעית: אין הבדל בין פרטי וציבורי! עובדי הרשות ומערך החירום נתנו מענה וסיוע לכל התלונות" אמר מר רוטנברג בהדגישו כי "ההערכות מסביב לשעון ובמיוחד בלילה, הצליחה לשמור על שגרת החיים, למרות עוצמת הסופה".

כזכור, עירית אשדוד הפעילה את נוהל "סערה חורפית" כבר ביום שלישי. הצוותים נערכו  באופן מלא בכל היבטי השירות לתושב והיו מוכנים לסערה שנכנסה לאזורנו ביום רביעי האחרון ונמשכה עד מוצ"ש. מראות ההצפות נעלמו בסערה החורפית הנוכחית ואשדוד התנהלה בשגרה מלאה למרות תנאי מזג האוויר הקשים ובזכות הערכות מוקדמת אשר כללה הפקות לקחים מסערות שהתרחשו בשנים קודמות.


הסוד אם כן הוא די ברור. בתחילת חודש אוגוסט כאשר הטמפרטורה היא גבוהה וחם מאוד בחוץ, בעיריית אשדוד נערכים לקראת החורף. "זה קצת מוזר אולי שבקיץ אנו יושבים עם חולצות קצרות והמזגנים עובדים על קירור ואנו נערכים לקראת גנרל חורף" אומר רוטנברג, "אבל התוצאות מלמדות כי כך יש להתארגן, כאילו מדובר בפעולה צבאית, ולא ממתינים עד לאירוע עצמו" הוא מסכם.

על מנת לסבר את האוזן ולהבין את היקף ההכנות שעושה העירייה נגלה לכם שצוותי העירייה טיפלו במהלך ההערכות בגיזום של מאות עצים, בפתיחת מעברים של כ-3 ק"מ שהיו חסומים בשורשים עבים ולכלוך במעברים התת קרקעיים שהוגדרו כבעיתיים, בתחזוקה שוטפת של 20,000 קולטנים בעיר וטיפול ממוקד ב-1700 קולטנים המוגדרים כאזורים אדומים( קרובים לתשתיות ציבוריות,מוסדות חינוך,צירים מרכזיים ומרכזים מסחריים)

עוד יצוין כי במקביל להכנות הפיזיות הנוגעות לתשתיות וציוד, מערך הרווחה עם העובדים הסוציאליים שלו, בצעו סיורים וערכו ביקורי בית במהלך הסערה וסיפקו שמיכות, אמצעי חימום, מזון ותרופות לנזקקים ולקשישים. "עובדי העירייה וויתרו על הבית החמים ועמלו במשך כל הסופה בכדי לסייע למי שנזקק באותה עת" אומרים ברווחה ומציינים את עבודת ההערכות שכללה רענון רשימות של תושבי גיל הזהב, חולים כרונים ומעמד סוציואקונומי נמוך והערכות להספקת ציוד חימום, מזון ותרופות.

החידוש בהכנות השנה היתה העובדה שהטיפול בתשתיות עסק במה שמעל ומתחת לפני הקרקע. מתחת לפני הקרקע: ניקוי של 1700 קולטנים, ניקוי מעברים תת קרקעיים ושטיפת מערכות המים. מעל פני הקרקע: סיקור וגיזום יזום של עצים מסוכנים, קיבוע והגנה על סוכות וסככות בחופי הים, סימון קולטנים, מיפוי רחובות וחלוקה גזרות עבודה ופעילות במערכת החינוך: פתיחת מרזבים, סריקה של המבנים ואיתור בעיות, זיפות גגות המבנים (בתי ספר גנים וכו'. "במהלך הסערה" מציינים באחזקה "צוותי אחזקה פעלו אפילו תוך סיכון אישי, בטיפול בפריטים שעמדו לעוף ברוחות החזקות, בשיקום תשתיות ביוב וניקוז באזורים שבעבר היוו מקור לבעיות".

גם הביטחון העירוני בראשותו של אריה איטח ,סייע למנהל התפעול בנוסף לפעילות הביטחון השוטפת והיווה זרוע נוספת בהתמודדות עם הסערה ובשמירה על השגרה. 

הדברים לא הסתיימו רק בהערכות שכן עם כניסת החורף, נערך מעקב יומיומי אחר תחזית מזג האוויר וכניסתן של מערכות חורפיות לאזורנו, כאשר המוקד העירוני הופך למרכז השליטה והבקרה המנווט ומתפעל את כל המערך הענק הזה: את אגף הנטיעות וצוותי גיזום עצים, תפו"ח וצוותי ניקיון בדגש על קולטנים, מח' ביוב ונקזים, מעקב אחר זרימות לנחל, אחזקה תיקוני אספלט, שמירה על צירי תנועה נקיים וגישה נוחה לבניינים, לבתי ספר ולמבני ציבור, מנהלות הרבעים ויחידות הרווחה האחראים לדרי רחוב, טיפול בקשישים ובעלי מוגבלויות.

אגב כך מזכירים בתפעול כי רחובות כמו יוספטל והפלמ"ח היו בעבר מוצפים באופן קבוע, אפילו עם כמות משקעים קטנה, ובכל שנה אפשר היה לחזות במראה של ההצפות. "כבר לפני מספר שנים הבנו שלא ניתן להמשיך כך ולאחר מיפוי הבעיה שכללה בניית תשתיות חדשה וניקוי תת קרקעי של צינורות להולכת המים, נפתרה הבעיה" אומרים שם בגאווה.   

לסיכום, מינהל התפעול יגבש דו"ח מפורט שיימסר לראש העיר ולמנכ"ל העירייה ואיתו גם לקחים שיילמדו מהמערכה האחרונה. "על אף שעברנו את המערכה הזו בשלום, אנחנו בודאי נפיק לקחים ונלמד ככל שניתן על מנת להיות טובים יותר להבא" מסכמים בעירייה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה