אבי קורן (67) נכנס לתפקיד מנהל מקיף ו' בשנת  2000, אז שררה מתיחות קשה בין ההורים, המורים והתלמידים * בית הספר היה שבוי במעגל קסמים, לנוכח העובדה שהאוכלוסייה שמגיעה ללמוד בבית הספר, היא אוכלוסייה עמידה ברובה, התלמידים מגיעים מבתים שהמצב הסוציו-אקונומי גבוה יחסית, אך בכל זאת אחוז הזכאים לתעודת בגרות עמד על 55% בלבד *  "ב-4 שנים האחרונות כולנו זוכים לעדנה, אנחנו מתייצבים סביב נתון גבוה מאוד - 88% מהתלמידים זכאים לתעודת בגרות", מספר קורן בראיון מיוחד ל"אשדוד נט" * "לפני שאוכל להשריש משמעת בתלמידיי, עלי להרוויח את כבודי וחברותם. אני מאמין שבחינוך ובמנהיגות במיוחד, החלק של הדיבורים הוא חשוב, אבל חשובים יותר המעשים", מסביר קורן על הדרך בה הוא נוהג ללכת מזה שנים ארוכות * תלמידה בכיתה י"א מספרת: "אבי בן אדם מדהים שנותן הכל בשביל בית הספר, הוא משקיע בכל פרט, רואים שאכפת לו מהמורים והתלמידים, בכל בוקר הוא עומד בכניסה ומברך את כולם בברכת בוקר טוב" * מקיף ו' מתגאה בכיתות לחינוך מיוחד, בהם משלבים תלמידים בעלי לקויות למידה. "לפני שנתיים סיימה אצלנו תלמידה אוטיסטית, מבחינתנו הצלחנו לכבוש יחד איתה את הפסגה", מספרת אחת העובדות בבית הספר. צילום: אורי קריספין

 

 

לבית ספר מקיף ו' הגעתי ביום ראשון השבוע, אחרי שהמקיף הוותיק ספג זעזוע קשה. התלמידה שיר אלה פרץ, נפטרה 3 ימים קודם לכן מחיידק אלים, כל חייה נלחמה במום לבבי איתו נולדה. המנהל אבי קורן ביקש לפתוח את הכתבה בסיפור הלא פשוט הזה: "עבר עלינו סוף שבוע קשה מאוד, שיר אלה הייתה אחת התלמידות הבולטות בבית הספר, היא נפטרה מחיידק אלים, למרות שהתמודדה בהצלחה במשך שנים ארוכות בכל כוחה, להינצל מהבעיות הבריאותיות האחרות שהיא נשאה עימה. ביום שישי כל בית הספר היה על הרגליים. בעקבות מותה הפעלנו את הצוות המקצועי שכולל יועצות, מורים, פסיכולוג בית הספר, כולנו נרתמנו לעזרת התלמידים. שיר אלה הייתה מאוד אהודה בקרב חבריה, היא הצטיינה בתחומים רבים ולמרות הלקות הלבבית שהייתה לה, היא נבחרה כחניכה מצטיינת בגדנ"ע ממנו חזרה לא מזמן".

המנהל החביב אבי קורן (67) הגיע לפני 13 שנים לאשדוד, אחרי רזומה עשיר של ניהול ופיתוח כפר הנוער 'קדמה', המהווה בית לנערים ונערות בגילאי 13-18, אשר לא נקלטו במסגרות חינוך אחרות ומבקשים להתחיל בתהליך של צמיחה מחדש. קורן מנהל כאמור את מקיף ו' מזה 13 שנים, את התפקיד הוא לקח בשתי ידיים, כאשר ביד אחת הוא מלטף וביד השנייה הוא מציב גבולות נוקשים. קורן הגיע מהמקום הטיפולי ומאמין שכל בן אדם זקוק לתרפיה ולפורקן. את התואר הראשון עשה בקרימינולוגיה ואחר כך עשה התמחות בייעוץ חינוכי לצד עבודה סוציאלית.

בית הספר מתפאר מאוד בשבע כיתות ייחודיות, הנותנות מענה מקסים לתלמידים בעלי לקויות למידה. "חלק מהתפיסה שלי היא טיפוח האוכלוסיות החלשות, תלמידים עם צרכים מיוחדים (בעיקר ליקויי למידה) יהיו זכאים לקבל שירותי חינוך, כמו הוראה מתקנת, תגבור, תרפיה, לימוד בכיתה קטנה ועוד", מספר קורן על הבייבי שהוא מטפח בשנים האחרונות.קורן במשחק טניס שולחן עם תלמידיו

כשהגיע קורן אל מחוזותיה של אשדוד בשנת 2000, שררה מתיחות בין ההורים, המורים והתלמידים. בית הספר היה שבוי במעגל קסמים קשה, לנוכח העובדה שהאוכלוסייה שמגיעה לבית הספר היא אוכלוסייה עמידה ברובה. התלמידים מגיעים מבתים שהמצב הסוציו אקונומי גבוה, אך בכל זאת אחוז הזכאים לתעודת בגרות עמד על 55%. "התלמידים באו מבתים שמבוססים כלכלית, אבל חלשים מבחינת השכלה ואינטליגנציה. למה אני מתכוון, הלימודים היו משניים, כי כסף בבית יש, ואם יש כסף אז אין צורך ממש ללמוד", מספר קורן על השנים הראשונות שלו במקיף ו'.
"בית הספר לא היה במצב בריא כשהגעתי, היו מתחים בין ההורים, התלמידים, המורים, ההנהלה, העירייה. כולם לקחו חלק בקלחת. עם השנים הצלחנו לגשר על הפערים. אני מאמין שבחינוך ובמנהיגות במיוחד, החלק של הדיבורים הוא חשוב אבל חשובים יותר המעשים". קורן מאמין מאוד במתן דוגמא אישית, מבחינתו זאת האסטרטגיה הטובה ביותר לחינוך נכון: "אני העברתי לסובבים אותי את תפיסת עולמי החינוכית והערכית, באופן הזה שמשתי דוגמה לתלמידים, לעובדי המנהלה, למורים, והמורים שוב העבירו את הערכים לתלמידים". קורן השריש בתלמידים את החשיבות שיש בלימודים, בהגדרת גבולות, עם זאת הוא נתן להם אוזן קשבת ומשענת יציבה. "אני מאמין שבית הספר מחויב לתת לתלמיד, אבל בד ובד התלמיד צריך להבין שהוא לא רק מקבל, אלא שיש לו מחויבות לתרום בדרכו. תלמיד חייב להרגיש שהוא מוערך בגלל עולמו הפנימי ולא בגלל ציוניו", אומר קורן.

בשנים הראשונות קורן לא נתן משקל גדול לאחוזי הזכאות לבגרות, אלא התמקד במקומות האנושיים. קורן: "עם הזמן בית הספר נתן מקום לעולם הפנימי של התלמיד, המורה והעובד. בתחושתי בית הספר הצליח לתת מענה אנושי למגוון רחב של אוכלוסיות, כיום אנחנו נותנים מענה לתלמידים שזקוקים לחינוך מיוחד בשל לקותם הלימודיות. לצד זאת חלחלה התחושה שיש כאן בבית הספר מסגרת אכפתית ואוהבת, שמוכנה לתת מענה לכלל התלמידים. כיום אנחנו מחזיקים בגאווה את המסלול המדעי טכנולוגי, שם לומדים רובוטיקה, מחשבים, פיזיקה, ביולוגיה". קורן מספר בגאווה ומוסיף לפרט על התוכניות החינוכיות העשירות שיש בבית הספר.קורן מנהל את מקיף ו' מזה 13 שנים, את התפקיד הוא לקח בשתי ידיים, כאשר ביד אחת הוא מלטף וביד השנייה הוא מציב גבולות נוקשים

10 תלמידים בכיתה עד להצלחה בבחינות הבגרות

 מינהל החינוך, בשיתוף עמותת  Y.R.F, פועל זו השנה ה-13 במקיף ו'. "במסגרת שיתוף פעולה זה פועלת תוכנית Y.R.F במטרה לטפח כישורים למוביליות חברתית, לאפשר לילדים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם באמצעות חינוך משלים ותגבור במקצועות היסוד, מתוך שאיפה להביא לכך שהתלמידים יהיו מוכנים להתמודדות בחטיבות הביניים בצורה נאותה וישיגו בגרות מלאה ואיכותית, שתאפשר קבלתם לאוניברסיטה והתמודדות עם הדרישות בצורה שווה", מסביר קורן. תוכנית Y.R.F נלמדת בקבוצות של עד 10 תלמידים בכיתות ז'-ט' בשלושה תחומי דעת מרכזיים: עברית, אנגלית ומתמטיקה. היא מתקיימת 3 פעמים בשבוע ב-4 מרכזים כולל ארוחת צהריים חמה. הבסיס לחלוקת הקבוצה הינו מבחני הישגים בפתיחת התוכנית, במהלך התוכנית ובסיום התוכנית. "כדי לבדוק את התקדמות התלמידים מנקודת המוצא בה הם נמצאים, ביקשתי לבחון את התלמידים בטרם מתחילה התוכנית", מספר קורן ומוסיף מה היו בקשותיו מהתוכנית: "בסוף כל נושא שנלמד נערך מבדק הערכה מסכם, כיום אחרי שנוכחתי להצלחת התוכנית, אני יכול לומר שהתוכנית היא מאתגרת ומשדרגת את התלמיד" .

אשנב לאקדמיה

מדובר בתוכנית לימודים לתלמידי שכבה ט', המשלבת בתוכה תכנים אקדמאיים, אשר מטרתה לחשוף ולקרב את התלמידים לאקדמיה. בתוך הפרויקט שמו לדגש את נושא 'מנהיג ומנהיגות'. מסביר קורן: "זוהי תוכנית ייחודית לשכבה ט'. מטרת התוכנית להקנות לתלמידים אסטרטגיות חשיבה גבוהות, לבסס למידה בין תחומית הקושרת בין מספר תחומי ידע ולבסס את היכולות התוך אישיות והבין אישיות המצויות בתלמידים. במשך שנת הלימודים מתקיימות שתי סדנאות לתלמידי שכבה ט': האחת, בנאות קדומים בנושא "מנהיגים צומחים מהשטח" והשנייה, סדנא המתקיימת בשעות אחר הצהריים בבית הספר בליווי יועצת השכבה. הסדנאות עוסקות בשלושה נושאים ממקצועות הלמידה בבית הספר: אנגלית, ספרות ותנ"ך. לאחר ההשתתפות בסדנאות משתלבים תלמידי השכבה בפעילות חברתית בארבעה תחומים עיקריים: הראשונה, השתתפות בהרצאות בנושא מנהיגות, מטעם מדרשת להב לחינוך ערכי. השנייה חניכה של תלמידי כיתות ו' מבתי ספר מזינים. השלישית פיתוח מנהיגות בקרב קבוצות עמיתים, 'למען זוגיות בריאה' ו'מניעת התמכרויות'. והרביעית והאחרונה השתלבות בפעילות 'מנהיגות ירוקה".בארבע שנים האחרונות זוכה מקיף ו' לשבחים רבים מהעירייה אודות עשייתם החינוכית

פרויקט חסידי אומות עולם

בית הספר מקיף ו' פועל מזה כעשור, לתיעוד שליחות ההצלה של חסידי אומות העולם ולהבעת הוקרה לאומץ ליבם. ביום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה, פועל בית הספר לקיים יום הוקרה עירוני לחסידי אומות העולם ולניצולי השואה. על פעילותו החשובה בתחום זה, זכה בית הספר מספר פעמים בעבר לקבלת פרס חינוך, מטעם "משואה". מספר קורן ביראת כבוד לנושא: "מדי שנה מגיעים אל בית הספר למעלה מ-20 ניצולי שואה, כמובן שעם השנים הם הולכים ומתמעטים לצערנו. כל ניצול שואה נכנס לכיתה ומספר את סיפורו האישי. התלמידים זוכים לשמוע את אסון השואה ממקור ראשון. באופן הזה אנו דואגים שהנושא הכאוב לא ישכח". תלמידי שכבה י"א 'מאמצים' ניצולי שואה. אחת לשבוע מבקרים התלמידים בבתי ניצולי השואה במטרה להיות 'אוזן קשבת' ושותפים לשיחות בנושאים שונים ומגוונים, לדבריו של קורן: "הפרויקט נועד לחזק את הקשר הבין-דורי בין בני הנוער לניצולי השואה".

גיוס לצה"ל 

הגיוס לצה"ל והשירות האיכותי והמשמעותי הם חלק מרכזי מחזון מערכת החינוך באשדוד, קורן רואה שליחות בנושא זה, לדבריו: "אני עושה את הכל שמבית הספר יצאו כמה שיותר קצינים וקצינות, שכמה שיותר חבר'ה יתנדבו לשרות קרבי, בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה בנכונות לגיוס ושרות משמעותי לצה"ל". קורן אמר עוד: "היה ניסיון מוצלח בו לקחנו שכבה שלמה לצו ראשון, הנתונים הוכיחו כי הייתה עלייה דרמטית בנכונות לגיוס, עלייה חדה ברצון לשרות משמעותי, אפילו רמת הקב"א (קבוצת איכות). ההליכה המשותפת של כל השכבה יצרה גאוות יחדה".   קורן: "חלק מהתפיסה שלי, היא טיפוח האוכלוסיות החלשות, תלמידים עם צרכים מיוחדים יהיו זכאים לקבל שירותי חינוך, כמו הוראה מתקנת, תגבור, תרפיה, לימוד בכיתה קטנה ועוד"

המרכז להורות משמעותית

המרכז להורות משמעותית באשדוד פועל במסגרת הרשות העירונית למאבק בהתמכרויות ובאלימות, על מנת לסייע להורים בתפקידם המשמעותי והמרכזי, גידול ילדיהם. המרכז עוסק בהעברת סדנאות וייעוץ אישי להורים ולמשפחה, תוך התאמת כלים מעשיים. "בעידן המודרני הקשר ושיתוף הפעולה בין ההורים לילדיהם מורכבים יותר מאשר בעבר. השינויים החברתיים-תרבותיים המואצים של העידן המודרני, והפערים ההולכים וגדלים בתחומים רבים, פוגעים לא פעם בקשר זה ומערימים קשיים בשמירה על קשר תקין. אחת לשבוע בית הספר נותן מקום למפגשים של המרכז להורות משמעותית".

מגמת תקשורת

"מגמת תקשורת הוקמה במטרה לתת לתלמידים כלים לאוריינות מדיה, הכרת יסודות ושפת התקשורת בארץ ובעולם, תוך התמחות בצילום, עריכת וידאו, קולנוע וטלוויזיה", מספר קורן על מגמת תקשורת שמסבה לו המון נחת. הלימודים הם לבגרות ברמה של 5 יחידות לימוד, כאשר 2 יחידות לימוד הן מעשיות בתחום הצילום, שפת הצילום, מיומנויות עריכה והפקת סרט דוקומנטרי קצר. 3 יחידות נוספות הן בלימודי יסודות התקשורת, תפקידי התקשורת במדינה דמוקרטית ושפת הטלוויזיה. הלימודים מאתגרים ומפתחי חשיבה, בדגש על יישום ידע, והכרת מושגים בסיסיים למי שמשתייך לחברה הישראלית. "במסגרת המגמה יש לנו פוטותרפיה, זהו שיעור העושה שימוש בצילום ככלי טיפולי וחינוכי, המציע התנסות בערוץ ייחודי לתקשורת ולביטוי רגשי, לשינוי חיובי והעצמה".,מסביר קורן ומוסיף "לא מעט תלמידים שלומדים אצלנו במגמת תקשורת מתקבלים שרות בדובר צה"ל, חלקם משתלבים ביחידות לוחמות כצלמים, בבחינתנו זו גאווה גדולה".
קורן מסכם את המפגש בינינו ומציין לשבח את עובדי ההוראה והמנהלה: "יש לי צוות מצוין, נטול מתחים ונטול אגו. במהלך השנים נרקם קשר ייחודי עם צוות ההנהלה והמורים, קשר המבוסס על נאמנות ואמינות, לצד הקשבה ואכפתיות. ההורים מסייעים לנו במילוי תפקידנו, ומראים נכונות כשאנו מבקשים את עזרתם ולא יושבים בחוסר ומעש ומבקרים אותנו". לסיום הוא מצטט את נלסון מנדלה: "חינוך הוא הנשק החזק ביותר, איתו ניתן לשנות את העולם".