מחקר של הכנסת: הפרטת בזן לא הגבירה את התחרות, אולי להפך


להאזנה לתוכן:

נתון שישמח את עובדי הנמלים וייסיע להם במאבקם:
בו בזמן שראש הממשלה וחבריו נלחמים להפריט את נמל אשדוד וחיפה תחת הצהרה שההפרטה תגדיל את התחרות, דוח של הכנסת מפוצץ את בועת ההפרטות שהוביל נתניהו. מחקר של הכנסת מוכיח כי הפרטת בזן לא הגבירה את התחרות, אלא להפך -הפרטת בתי הזיקוק, שהודיעו זה מכבר על פיטורי 240 עובדים, הקטינה את התחרות בשוק התזקיקים

עובדי הנמלים יכולים להשתמש בנתונים שאנו מביאים בפניהם למטרת מאבקם הציבורי מול ההפרטה אותה מקדמים בצעדי ענק - ראש הממשלה, שר התחבורה כץ, שר האוצר לפיד והשר בנט:

הפרטת בתי זיקוק הנפט בישראל (בזן) לא הביאה לשינוי משמעותי ברמת התחרותיות הענפית והכלל משקית, ואף ייתכן כי הביאה להקטנת התחרותיות. כך עולה ממחקר של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, שהוזמן על ידי יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי, במסגרת הדיונים בחוק הריכוזיות העוסקים בהקצאת זכויות בתשתיות חיוניות לגורמים ריכוזיים. 

המחקר של הכנסת, שנערך על ידי הכלכלן איל קופמן, מנתח את הליך ההפרטה שבמסגרתו נמכרו בית הזיקוק אשדוד (בז"א) לחברת פז, ובית הזיקוק חיפה (בזן) לקבוצת עופר-פדרמן, כדי להציג מהן ההשלכות של ריכוזיות משקית. קופמן כותב: "רמת טכנולוגיה גבוהה מאפשרת לבתי זיקוק לזקק נפט גולמי באיכות גרועה (ובמחיר נמוך) לתוצרי דלק מזוקק באיכות גבוהה (ובמחיר גבוה), ובכך להגדיל את מרווחי הזיקוק והרווחיות שלהם".

 על פי המחקר, עד שנת 2006 בזן הייתה מונופול בזיקוק נפט גולמי ובייצור מוצרי דלק בישראל, בבעלות המדינה (74%) והחברה לישראל (26%). בספטמבר 2006 קנתה הממשלה מהחברה לישראל את חלקה בבזן לצורך פיצול והפרטת החברה. בשנת 2006 נמכר בית הזיקוק באשדוד לחברת פז תמורת 3.25 מיליארד שקל והפך לבז"א ובכך תם המונופול של החברה. בית הזיקוק בחיפה (בז"ח), שכושר הייצור שלו כמעט כפול מזה של אשדוד, הופרט בשני שלבים: בשלב הראשון נמכרו 44% מהמניות למשקיעים מוסדיים ו-46% נמכרו לקבוצת עופר-פדרמן, ובשלב השני הונפקו מניות בז"ח

"לרפורמה בשוק הזיקוק היתה השפעה על חברות הדלק", נכתב במחקר. "חברת 'פז' שיפרה את מצבה התחרותי באמצעות רכישת בזן-אשדוד. לחברה נתח של 40% בשוק הזיקוק, ושל כ-25% בשוק תחנות התדלוק. בזן-אשדוד מוכרת את רוב תפוקתה לחברת פז, ועל-כן נראה כי רמת התחרותיות בשוק התזקיקים לא עלתה באופן ניכר וייתכן שאף ירדה.

 מפטרים, מפסידים ונהנים

בנתיים חברת בתי זיקוק הנפט בחיפה הודיעה לנציגי העובדים על פיטורים המוניים של העובדים בעקבות הפסדים כבדים שיצרו הבעלים החדשים.

מניית בזן, המפעילה את בית הזיקוק בחיפה, קרסה על רקע חשש מיכולת החזר החובות של החברה שהצטברו לכדי כ5.5 מיליארד שקל (לפני ספקים). אם אכן הסיוט יתממש תושבי ישראל יהיו אלו שישלמו את החובות מכספי החסכונות והפנסיה שלהם המושקעות (מבלי שישאלו אותם) בבזן.

החברה רכשה את בזן מהמדינה באמצעות הלוואות, בעליה משכו דוידנדים לכיסם בסך של כמיליארד ש"ח והרביות הגבוהות שהחברה משלמת, לא מאפשרת לה ליצור רווחים.

אם נטל החוב שלה היה נמוך יותר היום, הייתה בזן יכולה לשרוד את תקופת השפל המחזורית הנוכחית בענף הזיקוק, בלי שהדבר יעמיד סימני שאלה לגבי יכולת החזר החוב שלה. מה שאומר שטובת הכיס שלהם והתאווה לגרוף רווחים מהירים לכיסם (בלי כל קשר לביצועים) היא זאת שבסופו של דבר תביא לכך שהציבור ישלם את חובותיהם של מי שהיו אמורים לנהל טוב יותר את בזן מאשר המדינה ולהעניק שרות טוב יותר לציבור. (חזון ההפרטה מתפוצץ )

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה