מנפלאות ההפרטה – בז"ן תפטר 240 עובדים


להאזנה לתוכן:

עוד הוכחה למי שדוחף להפריט את הנמל שההפרטה לא טובה לעם ישראל - מאז הפרטת בזן, חילקו בעלי החברה לעצמם דיווידנדים בשווי מעורך של מיליארד שקל כל זאת בזמן שחובות החברה מגיעים ל5.5 מיליארד שקלים. מי ישלם את המחיר? המנהלים? הבעלים? הצחקתם את משפחות עופר ופדרמן – 240 עובדים ילכו הביתה! עם ישראל ישלם באמצעות קרנות הפנסיה שלו שמושקעות בחברה המפסידה.
רציתם הפרטה? הנה דוגמה חיה ובועטת מהשבוע.

ראש הממשלה,נתניהו  מטיף להפרטת הנמל והמפעלים שבידי המדינה כמו ראש של כת. השרים כץ ולפיד תוקפים את עובדי הנמלים שמונעים את ההפרטה כאילו היו אויבי הציבור, כאילו בגללם רמת המחייה בישראל גבוהה.  במקביל - שוב ושוב מתפוצצות לנו בפנים הכישלונות של  ההפרטות האחרונות ושוב ושוב העולם שותק, אנחנו משלמים וטייקונים מרוויחים.

הסיסמה של בעלי בזן, שהופרטה ע"י הממשלה ליזמים פרטיים, היא- "מחוייבים למחר".

אממה....היום בזן, חברת בתי זיקוק הנפט בחיפה הודיעה לנציגי העובדים על פיטורים המוניים של העובדים בעקבות הפסדים בגובה של למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה האחרונה בלבד.

מניית בזן, המפעילה את בית הזיקוק בחיפה, קרסה על רקע חשש מיכולת החזר החובות של החברה שהצטברו לכדי כ5.5 מיליארד שקל (לפני ספקים). אם אכן הסיוט יתממש תושבי ישראל יהיו אלו שישלמו את החובות מכספי החסכונות והפנסיה שלהם המושקעות (מבלי שישאלו אותם) בבזן.

הרקע:

החברה לישראל (עידן עופר) והפטרוכימיים (דויד פדרמן) רכשו את בית הזיקוק בחיפה, לפי שווי של כ-6.5 מיליארד שקל.
את כל עלות תוכנית ההשקעות הגדולה מימנה בזן באמצעות חוב.
החברה אף הגדילה את ההתחייבויות שלה, כשחילקה לבעליה החדשים דיבידנדים בסך מצטבר של כ 1 מיליארד שקל!

בשנת 2012 נסקו היקף הוצאות הריבית של בזן ליותר מ-400 מיליון שקל!

אם נטל החוב שלה היה נמוך יותר היום, הייתה בזן יכולה לשרוד את תקופת השפל המחזורית הנוכחית בענף הזיקוק, בלי שהדבר יעמיד סימני שאלה לגבי יכולת החזר החוב שלה. מה שאומר שטובת הכיס שלהם והתאווה לגרוף רווחים מהירים לכיסם (בלי כל קשר לביצועים) היא זאת שבסופו של דבר תביא לכך שהציבור ישלם את חובותיהם של מי שהיו אמורים לנהל טוב יותר מהמדינה ולהעניק שרות טוב יותר לציבור. (חזון ההפרטה)

ברמת החוב הפיננסי הנוכחית של החברה (5.5 מיליארד שקל), שאינו כולל חוב לספקים, גם הביצועים המשופרים שמציג בית הזיקוק בחיפה ביחס לבתי זיקוק אחרים באגן הים התיכון, אינם מספיקים כדי לשרת את הוצאות המימון הגבוהות.

תגובת ראובן שוורצברג, יו"ר ועד בזן:

אני מבין מהחברה שהמו"מ עם הבנקים די מדשדש. אנחנו העובדים כבר עשינו את שלנו בהתייעלות, בין אם זה בימי חופשה וימי מחלה וגם ויתורים על שכר. גם אם יפטרו את כל העובדים ולא יגיעו להסדר עם הבנקים זה לא יעזור בכלום".

שוורצברג אמר כי גם ההנהלה צריכה לשלם מחיר במסגרת תוכנית ההתייעלות: "לא נסכים להיות היחידים שמשלמים את המחיר. אם ההנהלה לא תתרום את חלקה והבעלים לא יגיעו להסדר עם הבנקים... העובדים לא יהיו תרנגול כפרות של אף אחד. לא נשלם את המחיר בשביל הטעויות של כולם. אנחנו אחראים והחברה חשובה לנו יותר מאשר ההנהלה. אנחנו צריכים לשמור על החברה כדי שהעובדים ימשיכו להתפרנס".

שוורצברג הוסיף :  "בוא נשאל אם היה צריך לפצל ולהפריט את בתי הזיקוק באשדוד ובחיפה. להגיד לך שהרווחנו מזה? כן, העובדים הקיימים הרוויחו מענקים ותוספות שכר, אבל לך תראה כמה מרוויחים היום הצעירים.
יש לך בכל מפעל 3 סוגים של עובדים: דור א', דור ב' ודור ז'. הוותיקים והמבוגרים מכרו את העתיד של הילדים שלהם כדי לדאוג לאינטרסים של עצמם.

להגיד לך שאני חף מכל העסק? לא. אבל זה קורה בכל מקום, בכל תחום. מנסים להפריט כל מה שזז, גם את הנמלים ואת חברת החשמל כדי שלמישהו יהיה שקט עד סוף הקדנציה. אז אחר כך תשאלו איך קרה ומה קרה ואיך משכו כזה דיבידנד".

בתי זיקוק אשדוד למשל, נמצאים במצב טוב בזכות הבעלים - חברת פז שרוכשת במחירים מויחדים דלק לתחנות הדלק הרבות ששבעלותה. 

 התרחיש הסביר לגבי עתידה הוא הסדר חוב.

 מתי נלמד שהפרטה היא לא מילת קסם??

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה