חברת הנמלים הפרטיים הגדולה באירופה תתמודד במכרז הנמלים החדשים בישראל


להאזנה לתוכן:

חברת יורוגייט, המפעילה 13 מסופים פרטיים בעולם, הודיעה כי תיגש בסוף אוקטובר למכרז הבינלאומי. היא אינה מתרגשת מהתנגדותם של עובדי הנמלים הקיימים: "מי שחזק - אינו מפחד מתחרות.

מתמודדת בינלאומית ראשונה הכריזה רשמית על כוונתה להתמודד במכרז שמנהלת ישראל להפעלת הנמלים הפרטיים שתקים: חברת יורוגייט (Eurogate), מפעילת מסופי הנמלים הפרטיים הגדולה באירופה.

יורוגייט הודיעה בסוף השבוע כי תיגש בסוף אוקטובר לשלב המיון המוקדם - P.Q - במכרז. יורוגייט מפעילה 13 מסופים בגרמניה, איטליה, פורטוגל, מרוקו ורוסיה, ומעסיקה 7,665 עובדים.

 הניסיון של יורוגייט:

היא מוחזקת במשותף בידי EUROKAII , חברה פרטית של משפחת אקלמן הגרמנית,וחברת הלוגיסטיקה BLG, שבבעלות ממשלת מדינת המחוז ברמן. השתיים התמזגו ב-1999, ושווי נכסיהן נאמד ב-1.17 מיליארד יורו.

החברה סיימה את 2012 עם הכנסות של 654 מיליון יורו ורווח נקי של 54.6 מיליון יורו. זאת, לצד תקציב השקעות שנתי של 159 מיליון יורו, ולאחר שטיפלה במסופים שלה ב-13.3 מיליון (TEU) מכולות - כמות גבוהה פי שבעה מזו שמשנעים נמלי חיפה ואשדוד. 

"לנמלי ישראל יש שלושה יתרונות: המיקום הגיאוגרפי, שוק יציב וצומח והתייחסות מקצועית יחסית לשכנים. הבעיה היא הסיכון הפוליטי, אבל סיכון כזה קיים גם במקומות אחרים שבהם אנחנו פועלים. גם ברוסיה היו לנו בהתחלה בעיות. הדמוקרטיה שם לא הייתה מפותחת כמו זו שבאירופה המערבית. אבל ניתן לומר שיש לישראל יתרון נוכח המצב הגיאופוליטי סביבה".

על המודל של הפעלת נמלים בידי חברה פרטית: אומר חבר הנהלת החברה,  בונצה:

"לכל אומה יש את ההיסטוריה ואת התרבות שלה. בגרמניה, למשל, נוצרה קואליציה בין המעסיקים לעובדים. זה הלקח שנלמד לאחר המאבקים בין הקפיטליסטים לקומוניסטים לאחר מלחמת העולם השנייה. הכוחות אוחדו, וגם אם נשלם יותר - לא נסבול משביתות, ואפשר יהיה לעבוד. בהולנד, למשל, זה שונה. אם לעובד יש דעה אחרת מזו של המעסיק - הוא עוזב. בספרד, העובדים אומרים למעסיקים: 'בלעדינו - אתם אפס'.

מי שחזק - לא מפחד מתחרות. רק חלשים מפחדים. אנשים בדרך כלל לא פתוחים לשינויים, אבל אנחנו מתמודדים עם זה בכל יום. ברור שיהיו חששות מפני כל מפעיל חדש - כי יש עסק קיים, ואנחנו החדשים. קל הרבה יותר לבוא למדינה שבה הכול בתולי ואתה מתחיל למעשה מאפס".

 על דרישת העובדים להסכם שכר אחד לכל עובדי הנמלים:

"לא יכול להיות הסכם אחד. זו לא הדרך שבה הדברים מתנהלים".

לשאלה האם  יהיה די ביקוש מקומי כדי להצדיק הפעלה של שלושה ואולי אף ארבעה נמלים בו זמנית?

בונצה: "כן. האניות בעולם גדלות. תלות במונופול נמלי היא מסוכנת - צריך לפחות שני נמלים. נמל חדש יביא אתו טכניקה חדשה, רמת שירות חדשה ללקוח. יכול להיות שתהיה לכך השפעה שלילית על הנמלים הקיימים - אבל זו גם הזדמנות לשיפור".

מה תגיד לוועדי העובדים, שחוששים מקניבליזציה שתיגרם מעודף נמלים?

 "זו בעיה, אבל זו שאלה של התפתחות ושל יעילות. בינתיים, גם לנו יש עדיין שאלות פתוחות לגבי עלויות הפעלה ודמי חכירה".

תצרפו אליכם שותף מקומי לקראת המכרז?

"אנחנו שוקלים שיתוף פעולה מקומי (joint venture). עשינו זאת ברוסיה, למשל, כי אנחנו

נדרשים לידע ולניסיון המקומי - בייחוד בחלק של כוח האדם. צריך מישהו שיכיר את המנטליות המקומית, ולכן ניקח גם מנהלים ישראלים".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה