הסינים באים לבנות כאן נמל


להאזנה לתוכן:

הסינים וחברות זרות נוספות החלו להגיש מועמדותן להפעלת הנמלים החדשים ב25 השנים הבאות. השר כץ דוחף בכל כוחו. המו"מ עם העובדים תקוע וכולם עובדים על כולם.

מפעילות טרמינלים זרות החלו בבחינת האפשרות להגיש את מועמדותן להפעיל את הנמלים ב25 השנה הבאות:

בין המפעילות שהחלו בבחינה היו ענקיות הספנות COSCO הסינית, שמפעילה את נמל פיראוס ביוון; APM הדנית, מפעילת נמלי עקבה ופורט סעיד; PSA הסינגפורית; Ports America מארה"ב; ו-MSC השווייצית, המפעילה טרמינלים בנמלי ולנסיה ואיסטנבול. לפי שעה, לא ברור אם חברות אלה אמנם ייגשו לשלב המיון המוקדם.

ככל הידוע החברה הסינית היא בעלת הסיכוים הגבוההביותר להפעיל את הנמל ולראשי המדינה מוטיבציה מיוחדת ליצור קשרים עם גורמים מסין (ראה הרכבת לאילת, הנסיעה של נתניהו לסין ועוד ועוד)

עד המועד האחרון להגשת המועמדויות, יתברר אם יש די התעניינות בהפעלת שני נמלים פרטיים חדשים במקביל, ואם יש די פעילות שטעון ‏(העברת מכולות בין קווי ספנות‏) שתצדיק את הקמתם במקביל.

זאת, על רקע הוויכוח הניטש בין משרדי התחבורה והאוצר סביב נחיצות ההקמה של שני נמלים פרטיים במקביל. השרים היו אמורים להכריע בימים האחרונים בשאלה זו - אך החלטתם צפויה להידחות עד למיצוי הליכי המכרז.

במקביל, מתנהל עדיין המכרז ‏(RFP‏) הקבלני להקמת שני הנמלים החדשים, שבו אמורות להשתתף שבע חברות תשתית זרות ומקומיות.

שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר אתמול כי "משרדי התחבורה והאוצר ימשיכו לפעול להקמתם של הנמלים הפרטיים החדשים, כדי לפתוח את נמלי הים לתחרות - דבר שיסייע להפחתת יוקר המחייה ולפיתוח הסחר הבינלאומי של ישראל".

המומחים המתנגדים למהלך טוענים שלהפך, יזמים פרטיים רק ייקרו את העלויות ויפגעו בעבודה המאורגנת לטובת הגדלת רווחיהם הפרטיים. מה שיפגע במשק.

המו"מ בין המדינה לוועדי הנמלים שוב תקוע

פגישת המשא ומתן השנייה שקיימו שלשום בערב נציגי הממשלה עם הסתדרות העובדים והוועדים בנמלי חיפה ואשדוד - הסתיימה אף היא ללא התקדמות. הצדדים המשיכו בוויכוח על סיווג ההשלכות של הרפורמה המתוכננת בנמלים, לאחר שבית הדין הארצי לעבודה קבע במהלך סוכות כי העובדים אינם רשאים למחות על החלטות הממשלה, אלא רק לדון מולה בהשלכותיהן על תנאי העסקתם.

במהלך הדיון טענה ההסתדרות כי הקמת נמלים פרטיים מתחרים תביא לפיטורי מאות עובדים בחברות הנמל הממשלתיות ולצניחה בפעילות שינוע המכולות שלהן - מכיוון שלא יעמדו בתחרות.

נציגי המדינה לראות תרחיש כולל לתחזית הפעילות הנמלית - ולא רק במגזר המכולות. במקביל, דרשו בהסתדרות ובוועדים את שדרוג הרציפים בנמלים הקיימים ואת העמקתם , כך שיוכלו להתמודד עם התמורות בענף הספנות העולמי, אך נענו בידי נציגי הממשלה בכך שמהלך זה אינו נדרש בעבורם באופן מיידי.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה