אז מה כל העניין עם סוריה בכלל?


להאזנה לתוכן:

אתם בטח שומעים כל היום בחדשות ובאינטרנט על תקיפה אפשרית של ארה"ב בסוריה, אבל? מה הסיפור בכלל, אנחנו פה כדי להסביר לאלה שלא ממש יודעים

צילום: גוגל

הכל התחיל לפני שנתיים ב-15 במרץ 2011, כחלק מהאביב הערבי, המפגינים והמורדים בעצם מתנגדים לשלטונו הדיקטטורי של נשיא סוריה, בשאר אל אסד ומוחים נגד האבטלה, השחיתות והפגיעה בזכויות אדם במדינה.

מהרגע שהתחילו ההפגנות, הנשיא החליט שהדרך להתמודד איתם היא בדרך צבאית, הוא התחיל לשלוח חיילים, ומטוסים שיפציצו את אזורי ההפגנות ובכך לדכא אותם.
חלק מהחיילים של אסד החליטו לערוק למורדים והקימו ארגון בשם "הצבא הסורי החופשי", שנלחם בעצם נגד צבאו של אסד.
שני הצדדים הם אזרחי סוריה, ולכן נקראת המלחמה "מלחמת אזרחים".

עד לחודש יוני נהרגו למעלה מ100,000 איש במלחמת האזרחים, אזרחים רבים ברחו למדינות שקרובות לסוריה ומתנגדות למשטר אסד, הבולטת היא טורקיה, שאפילו בנתה עיר אוהלים מיוחדת לבורחים מסוריה, ישראל קיבלה מספר פעמים פצועים מסוריה וטיפלה בהם בארץ.

אז למה מתקפה דווקא עכשיו?
ביום רביעי ה-21 באוגוסט, נערכה מתקפה באזור ע'וטה שבסוריה, ככל הנראה המתקפה הייתה באמצעות נשק כימי. לטענת הנהגת כוחות המורדים בסוריה, בתקיפות נרצחו בין 322 בני אדם ל-1729 בני אדם, ונפצעו למעלה מ3,600.
המתקפה בוצעה כמעט שנה לאחר שבאוגוסט 2012 נשיא ארצות הברית ברק אובמה ציין ששימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה, אותו תיאר כ"קו אדום", יביא להתערבות צבאית אמריקאית בסוריה.
במסיבת עיתונאים שנערכה ב-26 באוגוסט ציין מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי כי אין בכלל ספק שמתקפה כימית "בלתי נסלחת" התרחשה ב-21 באוגוסט וכי ממשל אובמה סבור שהממשל הסורי הוא שביצע את המתקפה.
בריטניה הייתה אמורה להשתתף במתקפה המתוכננת גם היא אך הפרלמנט הבריטי התנגד למתקפה למרות רצונו של ראש הממשלה הבריטי.

כרגע לא ברור אם וממתי תתרחש מתקפה אמריקנית על סוריה, הנשיא אובמה אמר בראיון שעדיין לא החליט אם לתקוף, וגם אם יתקוף, לא בטוח שיהיו לכך השפעות על ישראל כמו ירי טילים עלינו, אז למעשה כולם נמצאים עכשיו בחוסר מודעות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה