חשיפה: עיריית אשדוד מחלקת מלגות לאברכים בעיר, בדומה למלגות פר"ח, אך בתנאים מועדפים


להאזנה לתוכן:

עיריית אשדוד מעניקה מלגות לסטודנטים מהציבור הכללי, הלומדים במוסדות אקדמיים, זאת כדי לעודד השכלה גבוהה. כעת מתברר שגם לאברכים בעיר יש תוכנית מלגות ייעודית, שנחשפת פה היום לראשונה, ואפילו באתר עיריית אשדוד אין זכר למלגות אלה. מדובר במלגה חודשית של יותר מ-500 ₪ בחודש, וחשבון פשוט מעלה שמדובר במלגה שנתית גבוהה יותר ממלגת פר"ח. שוויון בנטל?

עיריית אשדוד, באמצעות מינהל החינוך, מעודדת לימודים אקדמאים. "על מנת להתגבר על החסמים הכלכליים של ציבור הסטודנטים מציעה התוכנית מלגה המהווה כ- 50% מגובה שכר הלימוד האקדמי בתמורה לפעילות חברתית קהילתית באשדוד", נכתב באתר עיריית אשדוד. הסטודנטים מהמגזר הכללי נדרשים לקיים לפחות 116 שעות בשנה על מנת לזכות במלגה בגובה 5,200 ₪.

מטרת תוכנית המלגות היא ברורה, לעודד לימודים אקדמיים ורכישת מקצוע לחיים, שיעודד תעסוקה ותנופה למשק ולעיר אשדוד. המלגה מחולקת לסטודנטים בשלושה מועדים בשנה. על החונכים להציג אישור ממשטרת ישראל על היעדר עבר פלילי, והם נדרשים להשתתף בתוכניות הדרכה וכן נמצאים בפיקוח הדוק של רכזים ומנהלי הפרויקטים ברחבי העיר.

כעת מתברר שבאשדוד הגו ויישמו תוכנית מלגות, ככול הנראה ייחודית בארץ, עבור ציבור האברכים בעיר, שאינם לומדים במוסדות להשכלה גבוהה או המכללות המקצועיות המוכרות. על פי המידע שהגיע למערכת אשדוד נט, מגובה במסמכים, אברכים בעיר מקבלים מלגה חודשית של כ-550 ₪ תמורה לחונכות שהם מבצעים. חשבון פשוט מגלה שהסכום השנתי שניתן לכל אברך כזה הוא כ- 6,600 ₪ בשנה, הרבה יותר ממלגת פר"ח לציבור הכללי. שווה.

ניסיון לאתר פרטים על מלגות אלה באתר עיריית אשדוד עלו בתוהו. מתברר שכניסה ללשונית "חינוך" באתר העירייה, מוצגים  אך ורק המוסדות שתחת מינהל החינוך הכללי, ואין כל מידע שמוצג לציבור על "מינהל החינוך החרדי", שבשנים האחרונות כבר איננו תחת אחריות ראש מינהל החינוך. אגב, באתר העירייה מוצגת תוכנית המלגות לציבור הכללי על כל סוגיה.

רק אחרי חיפוש מעמיק באתר העירייה הצלחנו לאתר את "אגף החינוך החרדי", שכאמור אין לו כל איזכור בדף של עיריית אשדוד. בתנאים שמוצגים בדף על פרויקט פר"ח לציבור החרדי, עולה תמונה מקוממת נוספת. הנה ציטוט: " מלגות מטעם עירית אשדוד ניתנות לסטודנטים מן הציבור החרדי הלומדים לתארים מתקדמים במכללות ובאוניברסיטה. בעבור מלגות אלו תורמים הסטודנטים 80 שעות שנתיות בתגבור מקצועות נדרשים לתלמידים בכיתות ג'-ד'. התגבור מתבצע במסגרת בתי הספר היסודיים".

הבנתם? בעוד ציבור הסטודנטים הכללי נדרש לבצע 116 שעות שנתיות לקבלת מלגה, בציבור החרדי נדרשים רק 80 שעות שנתיות. שוויון בנטל? בנוגע למלגות לאברכים שאינם לומדים במוסדות אקדמיים, אין כל איזכור ולא ברור מה התנאים. בעיריית אשדוד מפעילים בנוסף למלגות אלה גם מלגות חונכות לבנות סמינרים, שמעניקות חונכות לתלמידות צעירות.

חיפוש שביצענו ברשת אינטרנט  בנוגע למלגות חונכות לאברכים לא העלה תוצאות. אחת התוצאות המעניינות שכן מצאנו הייתה קרן ק.מ.ח (קרן עצמאית שלא קשורה לעירייה), קרן פילנתרופית שמטרתה מתן פתרון כוללני למצוקה הכלכלית בקרב הציבור החרדי, באמצעות מגוון פתרונות לאברכים חרדים היוצאים ללימודים לצורך פרנסתם. כך נכתב באתר של הקרן על התנאים לקבלת המלגה: "הקרן מממנת גברים מכל העדות והקהילות ובלבד שישתייכו למגזר החרדי. המקצועות הממומנים על ידי הקרן הם מקצועות המצריכים תעודות גמר אקדמאיות, הנדסאים, ומקצועיות בלבד. הקרן לא שמה לעצמה מטרה להחכים את הציבור, אלא לפתור את בעיות הפרנסה, לכן הקרן תממן רק מקצועות שיש להם ביקוש תעסוקתי, לדעתה".

מערכת אשדוד נט פנתה לעיריית אשדוד במספר רב של שאלות שעלו בעניין, ואנו מציגים פה את השאלות שנשלחו לפני כשבועיים לעיריית אשדוד וטרם קיבלו מענה.

השאלות שעליהם אנו עדיין מחפשים תשובות:  כמה זמן קיימת תוכנית המילגות לאברכים? כיצד התקבלה ההחלטה להעניק מלגות חונכות לאברכים? האם הדבר הובא להצבעה במועצת העיר? מה הקריטריונים שמזכים במלגה?  מה סכום המלגה השנתי המוענק ליחיד? כמה מלגות כאלה מחולקות בשנה? מה התקציב השנתי לפרויקט מלגות זה? מדוע מוענקות מלגות לכאלה שאינם לומדים במוסד להשכלה גבוהה, או מכללה או גוף מוכר אחר? מי מפקח על פעילות החונכות? מדוע אין פרסום באתר העירייה אודות מלגות אלה שמעניקה העירייה לציבור החרדי? כיצד נקבע מי יכול לעשות חונכות?  האם החונך מוגבל במספר השנים שהוא יכול לשמש כחונך? האם יש תקנון ברור לחונכות זו? נשמח לקבל עותק ממנו.

כזכור, בתחילת החודש פרסם אשדוד נט תחקיר עם הקמתו של "מרכז בריאות קהילתי" לציבור החרדי, אותו הקים ראש העיר. כמו באותו התחקיר, כך גם כאן, בעיריית אשדוד ממלאים פיהם במים ולא מגיבים.

מעיריית אשדוד לא נמסרה תגובה. נשמח לפרסמה לכשתתקבל.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה