עבדות מודרנית: עובדות הניקיון במוסדות החינוך נדרשות לעבוד יותר שעות בעבור אותו השכר


להאזנה לתוכן:

שר האוצר קבע היום שעבודה, ולא קצבאות, מוציאה מעוני. הנה רק סיפור אחד, אופייני, שמוכיח את ההיפך. נשים שעובדות במשך שנים כמנקות בבתי ספר באשדוד נדרשו לעבוד חמישים אחוז יותר עבור אותו שכר מינימום. הן עובדות קשה יותר - עבור חצי מהכסף. ככל שהן עובדות קשה יותר, מצבן הכלכלי רק מחמיר. העירייה, שחתמה על החוזה - מפנה לקבלן המעסיק. הקבלן - לעירייה.

זה הפרצוף של הפער! לתשומת ליבו של שר האוצר יאיר לפיד, שאומר היום: "עבודה מוציאה אנשים מעוני", או לתשומת ליבו של שר הרווחה שקורא למקבלי הקצבאות לעבוד.

עבדות, זו המילה שחוזרת שוב ושוב כשמשוחחים עם נשים שעובדות כמנקות בבתי ספר באשדוד, חלקן כבר שנים. הן עובדות בעבודת פרך, בשקט ובנאמנות, לא מתלוננות. הן נשים שעובדות – קשה – אבל מצבן הכלכלי רק מחמיר.

עכשיו, לא מספיק שכר של עשרים ושלוש לשעה עבור הניקיון המתיש לנשים המבוגרות, הקבלנים שמעסיקה עיריית אשדוד, שינו את הדרישות, אבל השכר לא השתנה. הן ניקו מאה מטר בשעתיים, אחר כך מאה וחמישים, וכעת דורשים מהן שינקו מאתיים מטר רבוע בשעה, במקום שעתיים. המשמעות – השכר שלהן קטן בכמחצית, עבור אותה עבודה קשה. לרובן אין אפשרות אחרת, לכן נשארו בעבודה, בלית ברירה. 
 
"מעבידים אותנו כמו סוסים, אני מנקה עם הבנות שלי כי העבודה כבר יותר מדי קשה בשבילי", סיפרה אחת מעובדות הניקיון ברשת ב'.

"אני מנקה 730 מטר, כולל 8 כיתות וממ"ד גדול, מסדרון ושירותים. הקבלן טען שקיבל הוראה מהעירייה שאת אותה מחלקה אני צריכה לנקות בשלוש שעות במקום חמש שהייתי מנקה פעם. ההרגשה היא תחושה של השפלה, שאין לנו ערך ולא לעבודה שלנו. אנחנו הולכות לעבוד רק כדי להתפרנס מהיד לפה. ככל שאנחנו עובדות יותר קשה – המצב הכלכלי שלנו רק מחמיר", סיפר עובדת ניקיון נוספת. לטענתן לא קיבלו שום מכתב על שינוי הנהלים.

הנשים האלה שנאבקות לעבוד ולהתפרנס ישארו במעגל העוני, בלי אפשרות נראית לצאת ממנו. ככל שהן עובדות יותר קשה – הן מרוויחות פחות.
 
כשהתקשרנו לאחד משלושת הקבלנים שמעסיקים עבור העירייה את העובדות – הוא סרב לענות, טרק את הטלפון והפנה לעירייה. העירייה מפנה אותנו לקבלן.

בחודש האחרון ביקשנו כמה פעמים לשוחח עם ראש מדור החינוך בעירייה שאחראי על הניקיון בבתי הספר, והוא זה שבקשר עם הקבלנים. אולם לא קיבלנו לכך אישור מהעירייה.
 
ראש מנהל החינוך מסר אז בתגובה כתובה: "אם תגיע תלונה על יחס לעובדים בניגוד לחוקי העבודה, היא תבדק". אנחנו העברנו את התלונות המפורטות, אבל לא נענינו. 
 
עובדות הניקיון שמעסיקה העירייה נשארו עם התנאים המקוריים - מנקות הרבה פחות ומקבלות יותר. רק לעובדות הקבלן מחמירים את התנאים שוב ושוב. "עובדות קבלן לא יוצאות לחופש גם כשהן חולות – כי אז לא יקבלו כסף".
 
העירייה מודעת למצב אבל מבחינתה – מוציאה פחות על ניקיון, ולא חייבת כלום לעובדות, כי מעסיק אותן קבלן. הקבלן שמעסיק אותן ממשיך להרוויח.
 
אם זה לא מספיק, לדברי המנקות, חלקן לא קיבלו שכר על עבודה ביום הבחירות, לא על עמוד ענן, ולא על ימי מחלה. כשכן קיבלו, זה קרה לפעמים באיחור.
  
ממשרד הכלכלה שאחראי על אכיפת חוקי העבודה, נמסר בתגובה כי "גם למי שמזמין את השירות יש אחריות כלפי עובדי הקבלן, ויבדקו האם נעשו הפרות חוקי עבודה כלפי העובדות".
-

אסף פוזיילוב - רשת ב'
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה