פרויקט מו-זיקה, נוער אשדוד נוגע בשירי שואה 2013


להאזנה לתוכן:

מו-זיקה הוא פרויקט ייחודי בו תלמידי תיכון כותבים ומלחינים שירים הנוגעים בזיכרון השואה, הנוער עושה זאת בשפתו האומנותית. המופע השלם יעלה ב-27 בינואר (היום) שזהו יום השואה הבינלאומי, בשיתוף עם יד ושם משרד ההסברה והתפוצות ועיריית אשדוד, המופע יתקיים אודיטוריום נעים (מקיף ד')

ביד ושם מצויים שירים רבים שהותירו הנספים בשואה לעיתים זו המזכרת היחידה. השירים לאו דווקא ניתן לייחסם לאנשים שחוו את השואה הנוראה אלא נותנים הצצה לאופי ולטבע האנושי של בני האדם ולחלומות של תקווה אנושית במקום שהיה נטול אנושיות. חלקם כמובן מבטאים את החוויה בצורה אישית או בהתרסה כללית כגון השיר שהולחן השנה: רק האנשים: "העשבים למדו להיות עשבים, הדשא להיות דשא,רק האנשים לא למדו להיות, אנשים. רק האנשים, לא למדו להיות, אנשים"...

"השנה הולחנו ועובדו 11 שירים כאשר לכל שיר יש סגנון מוזיקאלי שונה והרכב נגנים ומבצעים אחר", מספר דותן בראודה המנהל המוסיקאלי. עשרות בני הנוער מהעיר אשדוד מלווים באופן פרטני על ידי אנשים שעוסקים בהלחנת היצירות ובתהליך של עיבוד החומרים וקיום חזרות. יזם הפרויקט ומפיק הפרויקט הוא איתן בן חיים שמוביל את המו-זיקה עשר שנים, לצידו עומד ודותן בראודה המנהל המוסיקאלי יחד עם אייל לניאדו רונק שאחראים על הפרויקט, במרכז הרוק שבלול אחראי רונן אהרוניאן.

כל המטרה של פרויקט, כאמור, הוא לסייע ביצירת קשר בלתי אמצעי, מגוון ויצירתי עם נושא השואה ועם ניצולי השואה החיים עדיין בקרבנו.

המופע במסגרת הפרויקט, יתקיים ב-27 בינואר ביום השואה הבינלאומי באודיטוריום ע"ש רמי נעים (מקיף ד'), ובקהל יהיו ניצולי שואה ובני משפחות אשר יקיריהם כתבו את השירים וכן בני נוער, תלמידים, תנועות נוער אנשי חינוך וקהל רחב.

"המופע המתוכנן הוא מופע רוק", מסביר רכז הפרויקט נאור אהרון ומוסיף, "הרעיון הבסיסי הוא לאפשר לבני נוער העוסקים באומנות לטפל בזיכרון השואה בשפתם האומנותית ובדרך שלהם, כך הם מתקרבים בדרך עקיפה לנושא השואה ומעצימים את המשמעות שהייתה לה עד היום בעבורם. הערב יתבסס על יצירות מקוריות שאותן יעבדו ויבצעו בני הנוער בתחומים שונים. תהליך היצירה מלווה בתהליך חינוכי מקיף בו יתעמקו בני הנוער בפרקים מנושא השואה בהנחיית צוות ביה"ס המרכזי להוראת השואה ביד ושם".

מה הרעיון העומד מאחורי הפרויקט?

"מטרת הפרויקט היא לאפשר לבני נוער מתחומי יצירה שונים לפגוש בנושא בדרכים בלתי פורמאליות ולאפשר להם להביע וללמוד את הנושא באופנים נוספים תוך היותם גשר לקהל בני נוער גדול אשר ימצא באופנים אלה נקודות חיבור חדשות וראויות לנושא. קהל זה ייחשף לנושא כצופה בחבריו בערב המופע וכמלווהו בתהליך היצירה".

מה גרם לכם להרים את הכפפה?
"בקרב הציבור בארץ קיימת מודעות גדולה לנושא השואה. בני נוער נחשפים לנושא במהלך לימודיהם הפורמאליים  פעמים רבות, אך לצערנו, אנו נתקלים בתופעות של ניכור כלפי הנושא, מסיבות שונות. נראה כי אין די בלימודים פורמאליים, כגון אלו המתקיימים בבתי הספר, על מנת לסייע ביצירת קשר בלתי אמצעי, מגוון ויצירתי עם נושא השואה ועם ניצולי השואה החיים עדיין בקרבנו".

קיים תהליך חינוכי בפרויקט?

"אנו מאמינים כי על מנת שלערב תהיה השפעה משמעותית ועמוקה, הן על היוצרים והן על הקהל, לא די בתהליך האמנותי לקראת הערב. אנו מלווים את הפרויקט בתהליך חינוכי-לימודי בו ישתתפו בני הנוער: המלחינים, הזמרים, הנגנים, המנחים, השחקנים, הרקדנים ומעצבי התפאורה. התהליך החינוכי כלל מסמינר בו בקרו היד ושם כאשר במרכז כל מפגש עמד לדיון  נושא השואה. הידע שנרכש בתהליך החינוכי היווה בסיס להעמקת והעשרת תהליך היצירה".

יש לפרויקט מו-זיקה קהל היעד?

"קהל הערב יורכב מבני נוער - חברי תנועות נוער, חברי מועצות תלמידים ובני נוער נוספים, ניצולים ובני משפחותיהם, ואנשי חינוך בתחום. במהלך הערב יתקיימו דיאלוג ומפגש בלתי אמצעי בין ניצולי השואה לבני הנוער, הן המבצעים והן הצופים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה