אין עשן בלי ...


להאזנה לתוכן:

הנה ל"ג בעומר הגיע וההכנות למדורות בעיצומן: ילדים אוספים מאות ואלפי קרשים בכל רחבי הארץ, בשרים נחטפים מהחנויות ומכינים את השטחים לאחד החגים המהנים ביותר עבור הילדים, בני הנוער ואפילו למשפחות ומבוגרים.

 

השנה, כמו בכל שנה, יחגגו אלפים את החג סביב המדורות עד אור הבוקר בחברת חבריהם או משפחתם. מדורות ל"ג בעומר הן מקור שמחה לילדים ומבוגרים כאחד, אך מה בעצם מקור החג ולמה אנחנו חוגגים אותו?

כששאלתי כמה ילדים מה זה ל"ג בעומר בשבילם הרוב ענו שזה זמן מעולה להתפרע עם החברים ולהנות, שזה אחד החגים השווים, היו אפילו שענו שזה זמן מעולה לעשן וכמובן לשתות בלי לתת חשבון לאף אחד. אבל אף אחד לא ידע להסביר למה חוגגים את החג ומה המשמעות שלו.

קודם כל, ל"ג בעומר הוא היום ה-33 לספירת העומר שסופרים מפסח לשבועות והוא חל בי"ח באייר. עד היום לא ברור לגמרי מה הוא המניע לחג זה אבל יש מספר השערות שביום זה:

*נפסק מותם במגיפה של תלמידי רבי עקיבא.

*חלה תפנית לטובת צבא בר כוכבא במרד מול הרומאים והושאו משואות על מנת לבשר על הניצחון.

*רבי שמעון בר יוחאי נפטר ובשעת פטירתו נתגלו לו סודות תורה עליונים. וכ"ו...

אחד המנהגים הבולטים ביותר של ל"ג בעומר הוא הדלקת מדורות. כמו כן נוהגים לקיים תהלוכות לפידים, ומאות אלפי אנשים דוהרים למקום ציון קברו של רבי שמעון בר יוחאי למרגלות הר מירון כדי לחגוג שם את החג.

אומנם אין מניע ברור להיווצרות החג ולאירוע שהוא מסמל, אך עדיין זהו אחד החגים המועדפים על הילדים ובני הנוער בפרט. המדורות משמשות מוקד לשמחה והנאה, אך עם זאת הן מסוכנות לא פחות ועלולות להוביל לסיטואציות לא נעימות, כמו אלימות "סביב המדורה", כוויות (שזהו המקרה הנפוץ ביותר), פגיעה מקרשים ומסמרים בשטחי הקמת המדורה ועוד. אז מה עושים כדי לנצל את החג כמו שצריך, אך לשמור על הביטחון תוך כדי ?

ישנם כמה כללי ביטחון ברורים שבוודאי כולכם שמעתם עליהם בבית הספר בכל שנה, קראתם במקומות שונים וכמובן שמעתם את הוריכם משננים אותם באוזניכם שוב ושוב בכל שנה. הנה כמה כללים בסיסיים שפרסם אגף ההסברה במוסד לבטיחות ולגיהות, שחשוב לזכור:

הכנות למדורה

       *את אתר המדורה יש לבחור בשטח נקי מצמחיה וחשוף ככל האפשר: אין להדליק מדורה ביער,        מתחת לעצים ולא סמוך לשדה קוצים העלול להתלקח. חשוב לשמור על מרחק ביטחון משטח בנוי. הבערת מדורות בחורשות ויערות מותרת רק במקומות מסומנים המיועדים למטרה זו.

*יש למנות בוגר אשר יהיה אחראי על הבערת המדורה וישגיח על הילדים.אין להבעיר מדורה מתחת לקווי חשמל וטלפון, בקרבת עצים ושיחים, או מתקני דלק וגז.

*יש לדאוג לתחום את המדורה בשורת אבנים שתגביל את התפשטות האש וגם תמנע כניסה מיותרת ומסוכנת אל המדורה.

*יש להרחיק כל נוזל דליק וחומר בעיר מהמדורה ואסור להחזיק בקרבתה מכלי דלק או גז.

*חשוב להכין מראש אמצעים לכיבוי אש: מקור מים (אם יש ברז מים בקירבה זה מעולה ואם לא אפילו מספר דליים מלאים במים או חול, ולמי שיכול - מטף כיבוי אש) .

*הקפידו על שימוש בענפים יבשים בלבד. מומלץ להדליק פסולת עץ נקייה מצבע, ממסמרים, ברגים ופלסטיק .

*מומלץ לנעול נעליים סגורות, ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף מפני גיצים וגחלים, וכדי להישמר מעקיצות זוחלים ושרצים ארסיים הנמשכים אל חום המדורה.

 

במהלך הערב

*הדלקת המדורה תיעשה ע"י בוגר, תוך שמירה על כללי הבטיחות הנדרשים.

*הוספת עצים וקרשים לליבוי המדורה תיעשה בזהירות מרבית.

*אין להתיז או לשפוך דלק על האש הבוערת! פעולה זו מסוכנת מאוד ועלולה לגרום לפגיעה בנפש.

*אסור להשליך למדורה בקבוקי פלסטיק, פחיות משקה, שקיות ניילון, כוסות, צלחות וסכו"ם חד פעמי מפלסטיק וכלים מקלקר. שריפתם של חומרים אלה גורמת לפליטה של חומרים העלולים להיות מסרטנים ובנוסף מלווה בריחות רעים.

*אסור בתכלית האיסור לזרוק למדורה הבוערת מכלי תרסיס (גם אם ריקים), זכוכיות, חפצים וחומרים לא מוכרים, חזיזים או קליעי נשק העלולים להתפוצץ ולפגוע בנמצאים סביב למדורה.

*מומלץ לא לשבת קרוב מאוד למדורה ולא בכיוון העשן, כדי להימנע משאיפה מיותרת של מזהמים.

*אין לישון בתוך שקי שינה סגורים סמוך למדורה, מחשש למלכודת אש.

*אין להשאיר מדורה בוערת ללא השגחה.

 

בסיום המדורה

*בסיום הקומזיץ, הקפידו לוודא את כיבוייה המוחלט של המדורה. יש לכסות את הגחלים במים או חול כי הם עלולים לשוב ולהתלקח לאחר לכתכם.

*יש להשאיר את השטח נקי מפסולת, משאריות מזון, אריזות ושקיות פלסטיק. מקומן בפח האשפה!

במקרה של פגיעה מאש יש לפעול כך:
*אם האש אחזה בבגדים, אסור לרוץ! יש לשכב על הקרקע ולהתגלגל מספר פעמים. ניתן להשתמש בשמיכה רטובה או במגבת גדולה בכדי לעטוף את הנפגע.

*אסור להסיר או לתלוש בגדים חרוכים שנדבקו באזור הכוויה.

*כוויה בגוף אדם יש לקרר מיד במים (מי ברז) ולהעביר את הנפגע לטיפול רפואי. אין להסיר את הבגדים ואין למרוח על הכוויה משחות או חומרים שונים אחרים

*במקרה של חדירת גץ לעין, מומלץ לשטוף את העין היטב עם הרבה מים קרים

*אם ישנם נפגעים יש להזעיק בדחיפות את מגן-דוד-אדום בטלפון החירום – 101!

*בכל מקרה שהמדורה יוצאת משליטה יש להודיע מיד לרשות הכבאות - חיוג ל 102!

 

אל תזלזלו בכללי הבטיחות כי בכל שנה נרשמים לפחות מאות מקרים של פגיעות בזמן המדורות אז חשוב לשמור על עצמכם ולנהוג בדיוק לפי ההנחיות במקרה של כוויה או פציעה. עכשיו נשאר לי רק לאחל לכם ל"ג בעומר שמח, בטוח וכמובן טעים ;) 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה