מה זה להיות ישראלי?


להאזנה לתוכן:

מאז יום העצמאות הראשון של ישראל עברו כבר 64 שנה אבל השאלה "מה זה להיות ישראלי?" עדיין ממשיכה להיות אקטואלית יותר מתמיד.

 

מה בעצם מייחד אותנו בתור עם? אם תשאלו ישראלי מה עושה אותו ישראלי, יהיה קשה למצוא מאפיין אמיתי וברור ששייך לנו הישראלים:

-         תרבות?

-         דמוקרטיה?

-         חינוך?

-         חוק ומשפט?

-         אומנות?

-         יום העצמאות?

-         או שזה בכלל.. פלאפל ?

הרי את הכל לקחנו מעמים אחרים! אז מה בעצם נשאר לנו? מה באמת הופך אותנו לישראלים ולמה אנחנו חוגגים את יום העצמאות של מדינת ישראל? האם העצמאות שלנו מסתכמת בשליטה על ארץ ישראל בלבד או שיש משהו אחר שמלכד ומייחד אותנו כעם?

 

אז שוב הרשיתי לעצמי לעשות מחקר קטן ושאלתי בני נוער מה זאת עצמאות בשבילם, הן מבחינה מדינית והן מבחינה אישית. הנה כמה תשובות שקיבלתי:

"עצמאות זה חופש לאומי וגאווה ישראלית", "עצמאות זה להסתדר לבד, בלי עזרה", עצמאות זה שמותר לי לעשות מה שאני רוצה בלי לתת חשבון לאף אחד", "מבחינה אישית זה כשאני לא תלויה באף אחד אחד אחר, ואני יכולה להתקדם לבד בלי שאני תלויה בגורמים נוספים..
וכמדינה נראה לי שזה אותו הדבר, שנגיד ישראל או מדינה אחרת מתקדמת ומתפתחת בזכות עצמה , בזכות מה שהיא ובזכות החופש שלה",
"עצמאות זה מה שהכי חשוב שיהיה לנו בתור עם וגם בתור בני אדם, לכל אחד מגיע חופש ועצמאות לנהל את חייו" וכ'ו...

הרוב הגדירו את העצמאות בתור חופש לנהל את החיים לבד, להסתדר בלי עזרה ולעשות מה שרוצים, אבל האם העצמאות זה באמת רק הרשות להתנהל לבד או שיש משהו מעבר? האם העצמאות זה לא גם היכולת שלנו בתור עם לשמור על אמונתנו והערכים שלנו כמו שהובטח לנו לפני המון זמן, עוד בימי אברהם אבינו?

נלך קצת אחורה בזמן, לימי אברהם אבינו. אברהם חי בתקופה בה עבדו את האלילים וסגדו להם. אברהם הרגיש שקיימת דרך אחרת, הוא התחיל לשאול שאלות עמוקות על מהות החיים, הוא דרש להבין לשם מה הוא חי. אברהם שאל, בדק וחקר, עד שמצא את התשובות לשאלותיו- הכוח העליון שמנהל ומסובב הכל. אברהם אבינו פיתח שיטה חדשה, שנקראת חכמת הקבלה. במהלך חיפושו הפנימי הוא גילה שאם בני האדם יצליחו להתעלות מעל האגו ויקיימו קשרי אהבה אמיתיים ייפתח בפניהם מימד עליון יותר של הטבע, שבו יחוו הרגשה של שלמות ונצחיות- את כל זה כתב ב"ספר היצירה". אבל עדיין כיום כל אלו מונחים בספק ואין הסכמה ברורה וחד משמעית לגבי נכונות הדברים.

אז אם לא הדת והאמונה היא זאת שמאחדת אותנו, מה כן? מאז ועד היום עם ישראל צבר היסטוריה מרשימה: חורבן ותקומה, בניית בתי מקדש, נפילות אל חורבן והרס תרבותי ורוחני, ניסיונות השמדה בלתי פוסקים, גלות של 2000 שנה ושיבה אל ארץ ישראל כעם מאוחד וחופשי שחוגג כבר 64 שנה של עצמאות... אבל מה זה אומר שאנחנו עם חופשי שחוגג את יום העצמאות? הכינוי "ישראל" נובע מהצירוף "ישר-אל" ומסמל את הרצון של האדם להגיע ישר אל הכוח העליון, כוח האהבה והנתינה. "להיות ישראל" פירושו לחיות על פי חוק הטבע- חוק האהבה, הרעות והכבוד.

אחרי התעמקות וחשיבה רבה הגעתי למסקנה שמה שמאחד ומייחד אותנו כעם היא האהבה- הבסיס היחיד לקיומנו ויישומו מחדש הוא המתכון הבלעדי עבורנו "להיות עם חופשי בארצנו". כשתשרור בינינו אהבה, לא יהיה בנו הצורך להיאבק בינינו על "מי צודק" או "מה נכון יותר" וגם לא נצטרך להתעסק בשאלות של זהות, אמונה רוחנית ודת. כפי שכתוב בספר הזוהר: "בביאת האדם אל אהבת זולתו, עובר האדם מתוך עולמו הצר המלא מכאובים ואבני נגף אל עולם נצחי רחב".

  היום, כשאנו חוגגים את יום העצמאות ה-64 למדינת ישראל, יש לנו הזדמנות נפלאה לממש את זכותנו על הארץ המובטחת ולהיות עם חופשי בארצנו. לא באמצעות כוח, פוליטיקה או שליטה, אלא דרך מימוש החוקים הרוחניים והאנושיים שניתנו לנו עוד בימי אברהם אבינו, חוקי האהבה והכבוד. אם נצליח לקיים חוקים אלו, חוקים הקוראים לאיחוד ואהבה בין בני האדם, מעל האגו והרצונות הפרטיים נזכה לשלום ולביטחון:

"שהאנושות תגיע למטרתה, על ידי ביאתם לדרגה השלמה באהבת זולתו, שאז יתלכדו כל גופות בני העולם לגוף אחד ולב אחד – רק אז יתגלה כל האושר המקווה לאנושות על שיא גובהו" (מאמר החירות) 

אז רגע לפני שיוצאים לרחובות לשמוח ולחגוג כאילו אין מחר ולפוצץ את החברים בספריי, תזכרו מה המשמעות האמיתית של העצמאות שלנו ובזכות מה אנחנו כאן כיום, מלוכדים בתור עם. תזכרו שבמהלך כל ההיסטוריה האהבה והאמונה שמרו עלינו מאוחדים, בין אם זה בא לידי ביטוי באלפי החיילים שהקריבו את חייהם למען עמם, או סתם במעשים יומיומיים שמוכיחים עד כמה גדול הלב של הישראלים ועד כמה הוא פועם בחוזקה למרות הקשיים והאיומים על קיומנו כעם.

מקווה שלמדתם משהו חדש על יום העצמאות ובמיוחד על עצמכם, על החופש האישי והמדיני שלכם, שיהיה לכולם יום עצמאות שמח וטעים ;)   

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה